Eterna Majetek Vojenske Spravy

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje. Ik heb een Eterna horloge geërfd, en ik zoek hier wat meer informatie over. Ik weet al dat Majetek Vojeske Spravy wil zeggen: eigendom van het leger (Tjechisch), maar meer info of een waarde vind ik niet. Alvast bedankt
Foto’s in bijlage



Uploaden…

Welkom @Bakske, ik kan jet niet helemaal zien , maar staan er ergens een teken zoals gekruiste zwaarden? Ben je evt in staat het achterdeksel te verwijderen en een foto van het uurwerk te maken?
Originele latere majeteks van Etrna zitten zo tussen 1000-2000.

Ik kom deze uitvoering van de majetek helemaal niet tegen in de boeken?

Deze wel.

1 like

Nee, er zijn geen gekruiste zwaarden, ook geen enkel ander teken.

ja, dat is net het probleem, ik vind deze Eterna ook nergens. Vandaar mijn vragen aan jullie forum van horlogekenners…

Ik ben in de categorie Majeteks nog nooit een dergelijke tegengekomen. Er zijn er twee bekend, zoals hierboven getoond. De militaire versie (38mm) en de burger versie (36mm).

De wijzerplaat lijkt me ook of speciaal voor iemand gemaakt, of een homemade project. Heb je enig idee wat voor uurwerk er in zit?

Ik denk dat het een Kal. 520H is, bij 34mm zonder kroon. Ziet er uit als onderstaand:

Als hij kleiner is richting 30-32mm is het misschien een kal 1020H. Die ziet er zo uit:

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=0ahUKEwjp48fQsd3PAhUpDsAKHdOVAYgQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fforums.watchuseek.com%2Ff11%2F1945-eterna-1020-interesting-case-649648.html&bvm=bv.135974163,d.ZGg&psig=AFQjCNHf8v1Ya9qeHNvq6NJ8_YFIkYj2Qw&ust=1476640755554940

Originele wijzerplaat ziet er naar verwachting dan zo uit:

Er zijn er wel een paar los te vinden op eBay. Als je het uurwerk kunt laten zien en diameter van het horloge weet, kan ik je misschien nog iets verder helpen.

Groet!

Ik ben in de categorie Majeteks nog nooit een dergelijke tegengekomen. Er zijn er twee bekend, zoals hierboven getoond. De militaire versie (38mm) en de burger versie (36mm).

De wijzerplaat lijkt me ook of speciaal voor iemand gemaakt, of een homemade project. Heb je enig idee wat voor uurwerk er in zit?

Ik denk dat het een Kal. 520H is, bij 34mm zonder kroon. Ziet er uit als onderstaand:

Als hij kleiner is richting 30-32mm is het misschien een kal 1020H. Die ziet er zo uit:

Originele wijzerplaat ziet er naar verwachting dan zo uit (zonder broad arrow):

Er zijn er wel een paar los te vinden op eBay. Als je het uurwerk kunt laten zien en diameter van het horloge weet, kan ik je misschien nog iets verder helpen.

Groet!

Wijzerplaat lijkt me huisvlijt in elk geval. Zeker geen serieproductie.

Mogelijk een gevalletje "Lidové Družstvo Hodinářů"
( Volksgenootschap van horlogemakers )

In Tsjechie had je voor de val van de muur autofabrieken waar ze vanalles maakten en repareerden
zodra het ene product even niet liep schakelde men over naar andere producten,
ook werden de machines gebruikt om een beetje bij te klussen of werden leerling metaalbewerkers aan het knutselen gezet om aldoende het vak in de vingers te krijgen. ( we hebben het ook over Zigeuner / Roma gebied hé ) harde werkers,
en een gravure “swiss” heb je na enig oefenen zo onder de knie :innocent:

2 likes

ik krijg de wijzerplaat zelf niet open, maar loop volgende week even langs bij de horlogemaker. Diameter is 40mm

Dan weet ik bijna zeker dat er een kal. 852 in zit. Zie onderstaande foto:

Zo’n Eterna zou ik nog wel eens willen proberen. Eigenaren hier?

Alles in mij zegt dat dit een stukje huisvlijt is, alles ziet er ingekrast uit en niet origineel. De gravering op het deksel ziet er recent uit en met laser ingezet.

Ik denk dat je een mooi stukje nep geërfd hebt.