Eterna-matic hulp bij reparatie gevraagd

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag was er hier in de omgeving een buurt rommelmarkt waar ik natuurlijk even moest gaan kijken.
Op de vraag wat ik zocht van één van de jonge verkopers antwoorde ik " oude horloges " die had hij niet maar zijn vader vroeg me even te wachten en haalde een horloge tevoorschijn dat weer van zijn vader was geweest.
Gekregen bij het 12,5 jarig jubileum van de firma waar hij werkte op 5-12-1979.
Ik had al uit mijn mond laten vallen dat ik hobby matig bezig was met het weer smeren van oude (zak)horloges en dus vroeg hij me of ik misschien kans zag om eens naar het horloge te kijken of ik er misschien wat aan kon doen.

Om eerlijk te wezen was ik niet echt op de hoogte van het merk eterna…
Shame on me :wink:

Kreeg het horloge mee met de melding dat hij me wel vertrouwde en dat hij wel zou horen of ik wat voor hem kon betekenen!
Kreeg zijn visitekaartje mee en heb hem via de mail laten weten dat ik hier op het forum zou vragen of iemand zou kunnen helpen om het horloge te repareren.
Een automaat met datum en dan van zo’n horloge van een ander is veel te hoog gegrepen voor mij als erg beginnend horloge knutselaar :sweat:

Eigenaar heeft in het verleden al eens gevraagd bij een horlogemaker wat het zou kosten om het horloge te repareren en dat kwam boven de100€ uit.

Voor minder zou leuker zijn natuurlijk dus bij deze mijn vraag aan een van de prima vaklui onder ons die misschien voor een leuk bedrag het horloge willen repareren.

Ik heb het idee dat de veer is gebroken, als ik de veerton zijdelings beweeg met een tandenstoker zoals de veer eigenlijk zou doen loopt het horloge.

Het glas zou ik zelf voor hem kunnen polijsten, ben er al aan begonnen en met nog wat duimkruit krijg ik het weer wel netjes.

Snap dat het misschien een beetje vreemd over komt om dit te vragen voor iemand die ik eigenlijk niet ken maar kan het wel waarderen dat hij zomaar het horloge aan me mee gaf in goed vertrouwen.

Het caliber is het eterna 12824 dat blijkbaar gelijk is aan het eta 2824 caliber.

Mocht iemand willen/kunnen helpen dan stuur ik de man zijn gegevens op zodat jullie alles zelf door kunnen spreken e.d.

Alvast bedankt!

Hier wat foto’s :wink:





Uurwerk lijkt me prima te servicen.Alleen is op de foto te zien dat de rotor de achterdeksel raakt of geraakt heeft.Het rotorlager zal ook vervangen moeten worden.

Pb gestuurd :wink:

Mooi horloge :thumbsup: en een leuke kwaliteit uurwerk :astonished: op de deksel zijn sporen te zien, maar op de rotor is niets van dat contact te zien :grin:
Een verrotte lager kan je controleren op een speling.
Succes en het is moeite waard :blush:
Groeten Iwan :motorcycle:

Ik denk zelf ook dat die sporen in het deksel wat schoonheidsfoutjes zijn van tijdens de fabricage van het deksel :wink:

Heb de informatie van de eigenaar doorgegeven dus nu is het aan hem om te zien hoe of wat, hoop dat zijn vaders horloge binnenkort weer mooi loopt.

Groeten Eric

1 like