Eterna-Matic

Ik kan het niet laten…

Vorige week zat ik weer eens te surfen en kwam ik een prachtige Eterna-Matic tegen uit het midden van de 50er jaren, die in de verkoop stond.
Het horloge was nog compleet en origineel, dus met box en rice-band. Tja en dan wordt het moeilijk voor mij.
Een bepaald soort hebberigheid maakt zich dan meester van mij…

Ingegeven door die hebberigheid kwam ik met de verkoper al snel tot overeenstemming en heb direct het horloge opgehaald.

Deze originele band heb ik slechts één dag aan het horloge gehad; door de goudkleur was ie net ff teveel “over the top” :wink:

De zwarte wijzerplaat zie je trouwens veeeeeeeeel minder voorbij komen dan de lichtere platen.

Op de foto blijkt dat ik het glas nog wat moet polijsten

Het horloge is uitgevoerd in zg. goldcap, d.w.z. dat het met een laag goud van 250 micron is bedekt. Tegenwoordig vind men doublé met 5 tot 10 micron al heel wat…
Het keurtje links van 250 is voor mij slecht leesbaar.
Op de foto hieronder zie je bij de lugs goed hoe dik de laag is aangebracht

Ik heb er weer een mooie aanwinst bij die ongeveer net zo oud is als ikzelf.

1 like

Prachtige klok. (tu)
Betekend Eterna-matic dat het een automaat is ?

die is… X(

Dank voor de positieve reacties en inderdaad “diashock”, matic staat voor automatisch.

Eterna is eigenlijk de uitvinder van de toegepaste vijf kogeltjes in het rotorlager. Omdat ETA Eterna heeft ingelijfd, gebruikt ETA nu ook de vinding van Eterna.
Het beeldmerk van Eterna bestaat dan ook niet voor niets uit vijf kogeltjes.

Potverdorie Gerard, wat een fraaie aanwinst! (tu) (tu)
Heel mooi strak design, de zwarte wijzerplaat is echt heel mooi.
Ziet er nog geweldig uit, en dan nog met originele doos en band, dat je zoiets nog weet te vinden, ongeloveloos…

Veel draagplezier ermee! (tu)

Groet,
Paul

érg mooi horloge, tijdloos…

Very stylish my dear !
Ook deze is weer door en door mooi .

Bovendien op dé perfect passende lederen band , je weet ze te kiezen , en die metalen versie vind ik ook maar niets .
250 micron , da’s een kwart millimeter goudlaag , is top gewoon … waar is de tijd … maar van dat keurtje naast de ‘250’ maak ik ook niets .

De absolute top zou zijn als je de originele vouwsluiting met de vijf kogeltjes kon hervergulden om ze dan op zo’n mooie lederen band te monteren .

(Dat laatste is natuurlijk maar een bedenking , laat ik je vooral niet zot maken )

Yo , Manu .

Mooi man, gefeliciteerd.

Allemaal bedankt voor de leuke reacties!!!

Van harte Gerard (tu)

erg leuke en mooie aanwinst … geweldig ook dat hij zo compleet is :slight_smile:

Knap horloge hoor ,die donkere plaat kom je idd stuk minder vaak tegen maar vind ze wel mooier.

Veel plezier ervan !

Wat een topper!!

Die band staat er inderdaad uitstekend bij; veel beter dan die “over the top” die je er gelukkig hebt afgesloopt…

Grt. Marco

Wow. Lijkt erg op een Patek Philippe 96!

Mooi zo als er alleen Swiss staat, geen poespas maar gewoon een mooi horloge met dito uurwerk.
Ik begrijp de hebberigheid…

complimenten, …ik ken het gevoel. Tja probeer je dan maar eens in te houden (tu)

Alle nieuwe reageerders bedankt voor de leuke reacties!

Dit vind ik dus erg mooi.
Complimenten!

Mooi!
Dit zijn horloges zoals ze ooit bedoeld zijn!