eterna-matic

Hallo allemaal. Ik zit met een klein probleem in verband met een Eterna-Matic. Het horloge loopt super, het is een vintage uit de jaren '50 maar aan de kroon kan ik het horloge niet opwinden, deze zit muurvast. Is dit normaal of staat er misschien een verkeerde kroon op? heeft hier nog iemand ervaring mee aub?

1 like

Het is in elk geval niet vast geroest!!

2 likes

Lukt het verzetten van de tijd wel?
Deze kroon is niet zo geschikt voor handmatig opwinden, want je krijgt er ook nauwelijks grip op. Het is echter een zeer efficiënte automaat. Een paar slingers en hij zou op gang moeten zijn!

Ja dat lukt perfect. En inderdaad loopt hij meteen, het is een heel goed werk. Ik vermoed dat het aan de kroon niet kan. Bij Seiko worden ze zo nu nog geleverd met het werk 7S26

Ik ben niet de kenner in deze, maar ik zou eerder aan een verkeerde stem denken :thinking:

Of gewoon een te korte stem. :upside_down_face:

Het is zeker een prima uurwerk, maar wat deze te maken heeft met een Seiko 7S26 ontgaat me even, dat is een totaal ander uurwerk.

1 like

Het gaat enkel over het al dan niet opwinden aan de kroon. Bij een Seiko 7S26 kan dit niet. Misschien bij deze ook niet, dat was de vraag/opmerking. Maar bij deze Seiko zit de kroon los terwijl deze muurvast zit. Misschien een verkeerde kroon of is dit origineel? Daar heb ik geen idee van.

Volgens moet je dit horloge ook aan de kroon kunnen opwinden. Dat is ook de reden dat ik vermoed dat de verkeerde stem er in zit. Ik laat me echter graag corrigeren door de echte kenners :smiley:

Dat kan best. Vanavond weet ik het. Even binnenspringen bij mijn horlogemaker in Helmond!