Eterna

Allen!

Al een tijd kijk ik naar de Eterna Vaughan Big Date,kopen of toch niet? Tegenwoordig ook verkrijgbaar in rosegoud… Wat zijn jullie ervaringen/gedachten bij Eterna (kwaliteit en service, waardevastheid, van belang voor een flipperaar bij gelegenheid!)?

Dank voor jullie input!

Ik heb er slechts 1 en niet verkregen via de geijkte verkoopkanalen, maar eBay. Het horloge wat ik mooi vond was niet meer leverbaar.

De enige AD in de buurt stopte met het merk, maar ik had wel een beetje het idee dat ze stevig aan de prijs zijn (misschien een beetje té).
Het horloge wat ik daar gepast had was uit dezelfde serie, maar niet de GMT versie en 50 % afgeprijsd ivm het stoppen van het merk.
Ik heb de mijne uiteindelijk op de kop kunnen tikken voor 30% minder dan dát bedrag.

Wat afschrijving betreft kan ik niet veel zeggen; ze verschijnen niet veel op de tweedehandsmarkt volgens mij.

Uiteindelijk heb ik dus met een goed bod dus deze kunnen kopen:

Ik heb er 1 keer wat mee gehad en toen ben ik naar een horlogemaker geweest die het in een minuutje gefixed had. Verder loopt het horloge als een zonnetje (~ +1 per etmaal)

Dit zijn mijn ervaring, hopelijk heb je er wat aan, ik begrijp dat dit niet als sluitend antwoord op je vragen gezien kan worden, maar zo is het ook niet bedoeld.

groeten,
Daan

Is een degelijk merk, maar verwacht niet te veel van de waardevastheid en de verhandelbaarheid.

Ik heb ervaring met 2 Eterna’s waarvan ik er nog één in bezit heb. Kwaliteit vind ik erg goed, zeker vergelijkbaar met Omega. Er zijn niet veel dealers van Eterna, en aan reclame doen ze ook niet veel. Daardoor is het merk bij het grote publiek onbekend en zijn de resale-waarden niet hoog. Echter Eterna heeft een lange en rijke historie en is bij verzamelaars wel degelijk geliefd. De oudere KonTiki duikhorloges brengen ondertussen behoorlijke prijzen op. Eterna maakt gebruik van ETA-uurwerken, maar in dit geval kun je zeggen dat het een eigen uurwerk is omdat ETA door Eterna is opgericht in 1932. Ook was Eterna de eerste die kogellagers gebruikte bij de montage van de rotor (5 stuks, tot vandaag hun logo). Niet dat ik er één ben, maar Eterna is een merk voor kenners…:wink:

Mijn exemplaar:

Oom Piet Schreef:

Ik heb ervaring met 2 Eterna’s waarvan ik er nog
één in bezit heb. Kwaliteit vind ik erg goed,
zeker vergelijkbaar met Omega. Er zijn niet veel
dealers van Eterna, en aan reclame doen ze ook
niet veel. Daardoor is het merk bij het grote
publiek onbekend en zijn de resale-waarden niet
hoog. Echter Eterna heeft een lange en rijke
historie en is bij verzamelaars wel degelijk
geliefd. De oudere KonTiki duikhorloges brengen
ondertussen behoorlijke prijzen op. Eterna maakt
gebruik van ETA-uurwerken, maar in dit geval kun
je zeggen dat het een eigen uurwerk is omdat ETA
door Eterna is opgericht in 1932. Ook was Eterna
de eerste die kogellagers gebruikte bij de montage
van de rotor (5 stuks, tot vandaag hun logo). Niet
dat ik er één ben, maar Eterna is een merk voor
kenners…:wink:

http://www.wthejournal.com/images/portraits/Eterna
_portrait2.jpg

Mijn exemplaar:

http://i499.photobucket.com/albums/rr352/phj3/P109
0643.jpg

Da’s een hele mooie duiker (tu)

Wat de betreft de vraag kan ik me aansluiten, kwaliteit is ongetwijfeld goed :~

Hier de mijne…

Eterna is, met name dankzij de KonTiki-lijn, wel degelijk in trek bij liefhebbers. Het zijn vaak mooie horloges van goede kwaliteit met een eigen gezicht. Op de echte vintagemarkt doen ze het beter dan op de ‘gewone’ tweedehandsmarkt, omdat kopers daar eerder voor de grote bekende merken kiezen. Ik heb deze twee gehad:

http://www.flickr.com/photos/64726013@N04/8265828899/

JackW Schreef:

Eterna is, met name dankzij de KonTiki-lijn, wel
degelijk in trek bij liefhebbers. Het zijn vaak
mooie horloges van goede kwaliteit met een eigen
gezicht. Op de echte vintagemarkt doen ze het
beter dan op de ‘gewone’ tweedehandsmarkt, omdat
kopers daar eerder voor de grote bekende merken
kiezen. Ik heb deze twee gehad:

http://farm9.staticflickr.com/8198/8265828899_ae70
15d382_z.jpg

Als het goed is word ik vandaag eigenaar van een Eterna… Ik ben benieuwd :wink:

JackW Schreef:

Eterna is, met name dankzij de KonTiki-lijn, wel
degelijk in trek bij liefhebbers. Het zijn vaak
mooie horloges van goede kwaliteit met een eigen
gezicht. Op de echte vintagemarkt doen ze het
beter dan op de ‘gewone’ tweedehandsmarkt, omdat
kopers daar eerder voor de grote bekende merken
kiezen. Ik heb deze twee gehad:

http://farm9.staticflickr.com/8198/8265828899_ae70
15d382_z.jpg

Voorbeeldje van een - in mijn ogen - mooie vintage goldcap Eterna uit ca. 1954:

Ik heb 2 Eterna-Matics gehad. Beide nieuw gekocht, 1 NOS uit de jaren 60 (leek veel op een Omega Dynamic uit die tijd), de andere was mijn eerste dure zwitser (Hfl 895,-- :slight_smile: )welke ik nieuw kocht, vermoed ergens in 1989 (een hele dunne automaat). De NOS heb ik eigenlijk nooit gedragen, die andere intensief, maar ook veel problemen mee gehad. Werd mede veroorzaakt door een beroerde aftersales (leuk als je juwelier het horloge naar een eigen horlogemaker brengt bij een garantieclaim).

Maar het zijn goede horloges, ETA uurwerken zijn natuurlijk meer dan prima. De kontike duikers heritage is een juweeltje.

Dus… heel veel plezier net je Eterna !!!

Nog niet besloten of ik ga kopen… De Eterna Vaughan heeft overigens een in house uurwerk, dus geen Eta (overigens: Eta zou een voormalig Etrna dochter zijn).

Blijf komen met die tips! Dank tot zover!

@oom piet: BEAUTY die Eterna!!

Wauw wat is die mooi zeg!! Mocht je er van af willen, dan zou ik je heeeel graag helpen :slight_smile:

Achter aansluiten :wink:

Vind het zelf ook een merk waar een hoop moois bij zit. De super konitiki en de gmt bijvoorbeeld, maar ook een aantal prachtige dressy modellen.

gr, HJR

Ik vind het een super merk (tu)

http://watch-wiki.org/index.php?title=Eterna/de

Ben erg tevreden over de kwaliteit van mijn exemplaar! Een soleure moonphase monopusher. Alleen nu ik mijn seamaster al ruim een maand niet meer van de pols af heb gehad begin ik te twijfelen of deze niet toch in de verkoop moet…

Cool. Maar geen idee kwa waardevastheid.

Als 't goed is krijg ik een klokje met vintage Eterna uurwerk erin. Ben benieuwd…