Etiquette zakhorloge

Hallo,

Ik heb een pak met gillet (hoe schrijf je dat?) en ik wil er graag een zakhorloge bij dragen. Hoe moet ik het dragen? Waar maak ik de ketting vast, in welke zak doe ik het horloge, moet ik het ‘links’ of ‘rechts’ dragen, hoort het wel bij een pak, enz…

Alvast bedankt voor julllie antwoorden…

Met vriendelijke groet,
Jos

Je zult denk ik allereerst op zoek moeten naar een geschikt gilletje. Alle pakken in mijn kast zijn niet geschikt om een zakhorloge te dragen. Mocht je de juiste kleding hebben gevonden dan is er volgens mij geen wet van Meden en Perzen die zegt hoe het horloge gedragen moet worden. Ligt er denk ik aan of je links- of rechtshandig bent. En of het bij een pak hoort, tja, als je lid bent van de toneelvereniging misschien? Het past in ieder geval niet in het huidige modebeeld :).

Gerwin

Dankje wel voor de reactie.

Ik ziet niet bij een toneelvereniging, maar wel bij een studentenvereniging. Modebeeld is daarom niet zo belangrijk. :wink:

Wat voor gilletje moet ik hebben als ik een zakhorloge wil dragen? Is de enige eis dat er een zak aan de buitenkant van het gilletje moet zitten?

normaal gesproken zit er aan de ketting een T - stuk aan de bovenkant, dat je door een knoopsgat doet in het vest,zo kun je het horloge niet verliezen als je bijvoorbeeld op je paard ergens naar toe gaat.

Dit is wel heel erg old-school. Een vriend van m’n vader is ook erg behoudend, zo behoudend dat ie dit soort kleding dagelijks draagt (dus met zakhorloge), als ik 'm s zie zal ik wel vragen hoe en wat… Zelf zou ik het niet doen, t ziet er niet uit en al helemaal niet als je nog jong bent.

Normaal is er aan de buitenkant van de gillet een zakje. Daarin het zakhorloge en de ketting wordt vastgemaakt met een sluiting aan het knoopsgat zodat de ketting met een boog aan de voorkant hangt. De zeer oude kettingen of chattelaine had noog veel versieringen erbij zodat deze mede “tentoongesteld” werdt vooraan de de gillet.
Ik zal proberen een foto te vinden van een chattelaine.

Jos Schreef:

Dankje wel voor de reactie.

Ik ziet niet bij een toneelvereniging, maar wel
bij een studentenvereniging. Modebeeld is daarom
niet zo belangrijk. :wink:

Wat voor gilletje moet ik hebben als ik een
zakhorloge wil dragen? Is de enige eis dat er een
zak aan de buitenkant van het gilletje moet
zitten?

Als (1e jaars?) student heb je het over een vest en niet een gillet. Ten tweede draag je alleen een vest als je in een bestuur zit van een studentenvereniging. Ten derde is het dan niet echt verstandig om een mooi zakhorloge aan je pak te bevestigen, bij menig feest wordt er gebrast of gezooid waar bij je pak en dus daarbij je zakhorloge ernstig beschadigd kan worden.

succes!

Hier de beloofde foto. 17é eeuws zakhorloge;
Aan deze kettingen konden nog snuifdoosjes en dergelijke aangehangen worden.

Freddy

Dude, een zakhorloge? Onder welke steen heb jij de afgelopen 100 jaar geleefd.

Ik wou net zeggen, menig polshorloge beland na een wilde nacht weleens op een onbekend nachtkastje… laat staan dat je je zakhorloge niet verliest, breekt of wat dan ook.

Ik zou er niet aan beginnen. Maar uit nieuwschierigheid, wat voor opleiding doe je een op welke school? :slight_smile:

en welke studentenvere(e)niging?

@wrcveen: ik ben inderdaad geen eerstejaars student en ik ga komend jaar inderdaad in de senaat van onze vereniging. Verder ben ik niet bang voor beschadigingen, ik draag mijn senaatspak bijna alleen bij officiële activiteiten (bijvoorbeelde algemene vergaderingen) en bij ons op de soos, maar daar gaat het wel rustig aan toe… geen probleem dus. verder is het horloge ook niet zo duur…

@ Jaap-Wim: ik ben 3de jaars student werktuigbouwkunde in enschede

De VGST (Vereniging van Gereformeerde Studenten in Twente), een ontzettend leuke vereniging met iets meer dan 100 leden

Ja, nieuwschierig naar je kijken en je daarna vierkant uitlachen. Sorry, maar een zakhorloge kan écht niet meer als je onder de 70 bent.

Misschien bekrompen, maar een forum is er om je mening te geven, wat deze ook moge zijn.

Verder zit ik nu ik erbij nadenk ook wel bij een redelijke kak studentenvereniging, altijd pak aan etc, maar daar moet je echt niet met van die oudbollige dingen aankomen hoor. Maargoed, dat is dan aan de andere kant van Nederland in Maastricht, ik weet niet hoe dat in Enschede is.