Bij mijn zoektocht naar horloges of alternatieven voor bekende kleppers (tegenwoordig op zoek naar Rolex Explorer alternatieven) kom ik online vaak uit op Lorier, Traska, … Merken die voor onder de 1000 euro (meestal er vrij veel onder) heel veel waar voor je geld geven en met originele of geïnspireerd-op horloges over de brug komen, en dus niet San Martin-gewijs (ik heb er zelf eentje, dus ik kijk er niet op neer) regelrechte hommages maken.
Het valt mij op dat heel veel van die ‘bang-for-your-buck’ microbrands verzenden van buiten de EU. Zo wordt zo’n Traska bijvoorbeeld al snel een heel pak duurder en, mijns inziens, minder interessant.
Nu vraag ik mij af: zijn er veel microbrands onder de 1000 euro, met wat meer vintage en klassiek geïnspireerde modellen die op staal komen en die heel veel waar voor je geld geven die in de EU zitten of die vanuit de EU verzenden? Graag hoor ik het van jullie.
Maen, Baltic, Nezumi, Aevig en onze eigenste Brunmontagne ken ik al, maar wellicht kunnen jullie mijn kennis wat uitbreiden. Waarvoor alvast dank.
In Duitsland vind je nog veel zoniet micro- dan wel minibrands. Vaak horloges van hoge kwaliteit. Denk aan Damasko, Sinn, Laco, Zeppelin, Tutima, Hanhart, Limes, Archimede, Stowa, Dekla en nog veel meer. Sommige van deze merken hebben een flinke historie en zijn nog steeds zelfstandig.
Direnzo watches kan ik je zeker aanraden. Zwitsers en een echte Micro met een eigen look & feel, die geïnspireerd is op klassieke horloges. Het zijn dus geen hommages.
Naga Watch Co. Italiaans. Erg gaaf, met prachtige bracelets.
Unimatic uit Milaan levert horloges die tijdloos zijn, maar wel met een moderne architectuur. Die zoek jij niet.
Eska uit Frankrijk - dit is niet het Zwitserse Eska van weleer. Wel veel fraaie horloges onder de 1000 piek.
Elka, van origine Nederlands, is nu een 100% Zwitsers merk. Meer merk, dan Micro. En het begint bij 1800 pas leuk te worden.
Smiths uit Engeland, LeForban uit Frankrijk, Venezianico uit Italië, Nordic Marine Instruments (maar die worden ook verstuurd vanuit Azië), Von Doren uit Noorwegen (niet in de EU, sorry).
Tja, Europese merken hebben of duurdere productie of ze hebben de importrechten al in de prijs verrekend. Niet zo gek dus dat merken van buiten de EU dan regelmatig goedkoper zijn.
That said, met zo’n leuke Clemence Munro uit het VK ben je ook na import voor minder dan 1000 euro klaar.
Nee, idd, maar zitten inclusief alle kosten ruim onder de 1000 euro (afhankelijk van het model), en wellicht komen Starmer en Von Leyen nog met een mooi handelsakkoord.
Maar als je een mooi horloge persé wil hebben, dan laat je je door bijkomende kosten ook niet echt tegenhouden, lijkt me.