Mijn ervaring bij Schaap & Citroen Den Haag
en hoe ik onverwacht mijn Explorer 36mm, sneller heb gekocht dan verwacht:
Op 27 december had ik samen met mijn zusje een afspraak bij Schaap & Citroen in Den Haag.
We gingen ons oriënteren op twee dingen:
Voor mij een Rolex Explorer, en voor haar een Cartier Love bracelet.
De dag vóór de afspraak werden we gebeld dat Cartier sieraden niet verkocht worden door hen, alleen bij Catier zelf in Amsterdam.
Toch besloten we langs te gaan, al was het maar om te passen en om een eerste indruk op te doen.
Ik gaf daar ook meteen aan dat dit de eerste keer was dat ik mij serieus oriënteerde bij een AD. Verschillende verhalen gehoord, en geen idee heb hoe het werkt voor een dergelijk horloge.
De vriendelijke en uiters behulpzame medewerker stelde ons op ons gemak en vertelde wat over de mogelijkheden en onmogelijkheden.
Ik heb toen de Explorer 36 mm (exhibition only) gepast en ter vergelijking ook een Air-King 40 mm, omdat de Explorer niet beschikbaar was.
De medewerker legde het principe van exhibition only uit: deze modellen gaan periodiek in de verkoop.
Er zijn geen wachtlijsten, maar je kunt je inschrijven op modellen die zij per jaar binnenkrijgen. Met aanbetaling, en als het zover is, krijg je een nieuw horloge dat zelfs nog niet als exhibition heeft gediend.
Dat sprak me enorm aan. Helaas kon inschrijven pas in het nieuwe jaar, dus meteen een nieuwe afspraak gemaakt.
Hoewel mijn zusje eigenlijk voor de Love bracelet ging, vroegen we toch of ze ook een horloge mocht passen. Ze had interesse in de Cartier Panthère small duotone. De exacte uitvoering was er niet, maar ze mocht wel de metalen versie passen. Dat beviel eigenlijk enorm.
Alleen de aanschaf waarde van de versie die zij wilde was wel “te gek” voor ons, een bizarre aankoop, zo zou dat voelen.
Toch bleef het een mooi horloge, na even door de stad te hebben gelopen dachten we vrij snel waarom niet meteen beslissen?
We wilden de Panthère toch echt, waarom niet snel de knoop doorhakken!?
Terug in de boutique bleek hoe bijzonder het soms kan lopen: na even zoeken kwam de medewerker terug met het bericht dat er direct een Panthère beschikbaar was. Een andere klant had er twee gereserveerd en koos uiteindelijk de medium in plaats van de small. Het had zo moeten zijn.
Na een toast en het genieten van een heel speciaal moment verlieten we de winkel met een buitengewoon fijne ervaring.
Voor ons zijn dit soort aankopen absoluut niet alledaags. Na een roerig jaar hebben we hier bewust naartoe gespaard. Soms denk je: je leeft maar één keer, en dan is het extra bijzonder als zulke keuzes ook écht goed voelen.
Mijn afspraak voor de Explorer stond gepland op 4 januari, maar door een systeemfout werd die verzet naar 10 januari. Net voor oud en nieuw keek ik nog even online en zag dat 3 januari om 10:00 ook beschikbaar was.
Het sneeuwde die dag, perfect weer om binnen te zijn, en opnieuw gingen mijn zusje en ik samen naar Schaap & Citroen. We werden weer ontvangen door dezelfde vriendelijke medewerker. Na een praatje over de feestdagen gaf ik aan dat ik me graag wilde inschrijven voor de Explorer 36.
Hij vroeg even om een ogenblik.
Ik kreeg een glas water, zat te wachten en dacht: kom ik op een lijst, mag ik een aanbetaling doen?
Toen kwam hij terug… met een groene doos.
Tot het moment dat hij het horloge liet zien, drong het nog steeds niet tot me door dat dit de dag was waarop ik mijn Explorer zou mogen kopen.
Hij had het hoofdkantoor verteld over onze eerdere interactie en echt zijn best gedaan en wilde het eigenlijk de vierde aan mij toe doen.
Ik was compleet in extase.
Wat mij zo aanspreekt in de Explorer, is precies datgene wat hem misschien voor anderen “saai” maakt. Het is een echte field watch: simpel, maar verfijnd.
De secondewijzer is zo dun dat hij soms lijkt te verdwijnen, waardoor je alleen dat kleine witte bolletje ziet bewegen. Subtiel en functioneel tegelijk.
De maat was voor mij perfect. Na één schakel eruit zat de clasp exact in het midden, alsof hij voor mijn pols gemaakt was. Geen poespas, geen schreeuwerigheid — gewoon een horloge dat klopt.
Een ongelooflijk fijne ervaring. Ik heb aangegeven dat een volgende aankoop voorlopig nog even sparen wordt een volgende mijlpaal.
Wat heb ik hiervan genoten. Vandaar dat ik mijn ervaring even wilde delen.
En nu: trotse eigenaar en dagelijkse genieter van mijn Explorer.
Mijn collectie is compleet…