Welkom op ons gezellige horlogeforum
Hartelijk welkom!
Welkom!
Welkom hier bij HF !
welkom, veel plezier hier.
En dan ook echt een horlogemaker, niet naar een juwelier! Waar je die vind? Daar houdt ons gewaardeerde forumlid @Chlorophyl een heel praktische lijst van bij.
Welkom!
Van harte welkom!
Welkom hier!
Tja, met dat advies was tot en met punt 3 echt weinig mis. Vanaf punt drie lult @Patser036 enorm uit zân nek, of heeft hij GPT geen goeie prompt gestuurd, wat ook maar van toepassing moge zijn.
Ik vrees bijvoorbeeld met grote vreze dat een horloge wat sinds de jaren 70 zonder batterijtje in een la ligt geen reset nodig heeft, los van het feit dat zombies in de electronicawereld ook niet meer op de reset knop reageren.
Dus punten 4, 5 en 6 zijn een beetje genant, als je iets van GPT naar binnen harkt kun je op zân minst even editen voor relevantie.
Toch een like voor tip 1, 2 en 3. Die zijn goed.
Ik vrees dat als je het met een paar batterijen hebt geprobeerd (om uit te sluiten dat je een slechte / lege batterij pakte), je contactpunten schoon en niet verbogen zijn, en de batterij er correct in zat, je toch een horlogemaker op moet zoeken.
Er zitten hier mensen op het forum die goed zijn in het in ere herstellen van LCD horloges. Die zou je op kunnen zoeken en aan kunnen schrijven.
Nietes. Het allereerste LCD horloge ter wereld werd in 1973 uit gebracht door Seiko. De 06LC (whatâs in a name) zag er toen zo uit:
In 1970 was quartz net een jaar oud, betaalde je 1600 dollar voor een Astron (terwijl een Rolex 175 dollar deed). Pas in 1972 kwam het eerste digitale horloge ooit op de markt, net als de Astron in een gouden kast, in de vorm van de Hamilton Pulsar met LED display die een eye-watering 2100 dollar moest kosten op dat moment.
De allereerste Citizen LCD was uit 1974, en zag er zo uit:
Er zijn bronnen op interenet die ook 1973 roepen, maar Citizen zelf zegt 1974, dus câest ca.
Maar wat erger is, jouw horloge is een chronograaf. De allereerste LCD chronograaf ooit uitgebracht is ook van Seiko, de Seiko 0634 5019 uit 1975. Die waren toentertijd duurder dan een Speedmaster.
@rjbroer, lees je nog mee? Ik moest lachen. Gewoon duurder dan een Speedmaster. Een LCD horloge. Maar goed, het zou voor mij een leuk geboortejaar horloge kunnen zijn, ze zijn in 1975 en 1976 geproduceerd, dus 50% kans.
Ik kon niet achterhalen wanneer Citizenâs aller-eerste digitale chronograaf ooit op de markt kwam, maar we kunnen gevoegelijk stellen dat je dat horloge niet in 1970 gekocht hebt.
Hallo dat zou makkelijk kunnen hoor maar dan zou het wat later moeten zijn ik ben in 1972 getrouwd en ik kocht het er iets voor of iets later ik moet eerlijk zeggen ik ben slecht in dat soort dingen te onthouden.
Welkom Astel en Patser036 op dit leuke forum . Ik verwacht dat hulp wel onderweg is voor je horloge. En kijk zeker in het lijstje van Chlorophyl. He @Fate_Amenable_To_Change het eerste quartz horloge werd al in 1969 gemaakt, maar werd pas iets later in de markt gezet. En in 1974 werden de Zwitsers ineens heel nerveus, hoe krijgen die Jappanners dit nu voor elkaar. Tja, toen moesten ze wel mee met de hype
.
Welkom en veel plezier hier
Welkom.
Ho ho, als je met âde marktâ de internationale markt bedoelt⊠De Astron was in 1969 de eerste, en Seiko getrouw was die vanaf 1969 dus ook voor 450.000 yen te koop destijds, wat in 1970 300:1 dollar deed. In Japan, want JDM. Goeie ouwe Seiko. Altijd JDM. Deden ze met de eerste automatische chronograaf ook.
Dat bedoeld ik ook, de internationale markt stond begin 70e jaren ineens op zân kop. Ik was nog net iets te jong, anders had ik in die tijd 100 Rolexen gekocht en dan was ik een paar maanden geleden lekker gaan flipperen . Maar goed, misschien kunnen we over een paar jaar weer Rolexen kopen voor âŹ200,00
, was het maar zoân feest. Maar de prijzen zijn aan het zakken, dus wie weet
Waarde Horloge liefhebber,
Je hebt mij door. In een poging tot mijzelf profileren en betrokken raken in de horloge wereld, heb je mij betrapt op een cruciale fout en dat is denken dat de digitale kennis toepasselijk zou zijn in deze situatie.
De laatste keer dat ik betrapt werd op het gebruik van ChatGpt is alweer bijna een jaar geleden tijdens de ontgroening van mijn studentenvereniging bij het schrijven van een excuus brief van meerdere a4âtjes naar een ouderejaars.
Ik krijg bijna flashbacks. Want hoewel ik je niet al te veel de hemel in wil prijzen, heb ik iemand tegenover mij met heel wat jaren aan ervaring/ kennis wat betreft uurwerken en ben ik wat dat betreft slechts een âfeutâ (een noviet; nieuweling)
Afijn, bij deze dus mijn excuses voor enkele gĂȘnante tips. Ik hoop hier nog vele dingen te gaan leren, zodat ik over een paar jaar wĂ©l zelf antwoord kan geven op dergelijke vragen.
Ik denk ook namens Astel, dank voor de gedeelde kennis!
Als onopgeleide boerenpummel en computernerd denk ik eerder in termen van n00bs, eerlijk gezegd. Niet dat ik een fan ben van argvmentvm ab avctoritate, dat is onzin. Slechte tips zijn slechte tips, al loop je hier 100 jaar rond.
Wat mij betreft zouden alle studentenverenigingen wel mordicus verboten moeten worden, want die figuren kunnen zich in kuddes niet gewoon gedragen. Men is daar om te studeren en een pilsje te doen, en dat geaffecteerde core-bal gelul mag van mij de vergetelheid rechtstreeks in gebonjourd worden.
Welkom!!!