Even voorstellen, Basman

Beste leden,

Hierbij stel ik mij graag even voor. Ik ben Bas, 35 en woonachtig in Zuid-Holland.
Van kleins af aan al geintreseerd in horloges / mechanica. Voorheen kocht ik vaak horloges als souvenir op vakantie, met weinig kennis van de hele wereld achter horloges. Puur op uiterlijk en styling.

Een aantal jaar geleden ben ik echter de horlogewereld ingezogen tijdens de barre corona tijden, veel gelezen en nog meer bekeken op Youtube. De Talking Watches serie van Hodinkee vind ik nog steeds fantastisch. De verhalen achter horloges en verzamelingen kunnen mij echt fascineren. Toen ook besloten serieus werk te maken van mijn eigen collectie. Ik hou van horloges die net een beetje afwijken van de standaard, meestal op hele kleine manieren. Ook heb ik een vrij kleine polsomtrek van 16.5cm, kleinere (vintage) horloges vind ik goed passen. Hieronder wat foto’s van de huidige collectie en waarom het horloge mij aanspreekt in willekeurige volgorde.

Rolex 1603
1974

Het merk Rolex met al zijn innovatie en verleden vind ik prachtig. Toen deze 1603 op mijn pad kwam met die fantastische ‘Shantung’ wijzerplaat kon ik de verleiding niet weerstaan. Ik draag dit horloge vaak tijdens speciale gelegenheden.

Girard-Perregaux 7742
1970’s

Dit horloge met zijn bescheiden diameter van 34mm past mij prima. Een in mijn ogen klassiek ontwerp met een hele gave mechanisch alarm functie. De dubbele kroon is naast functioneel ook gewoon geinig.

Tudor Black Bay 58 925
2021

Het eerste hoogwaardige horloge dat ik nieuw heb gekocht, voornamelijk het gebruik van zilver voor de kast van dit horloge vind ik interessant. Het gewicht dat daarbij komt vind ik fijn om de pols, het horloge is altijd aanwezig. En een prachtige wijzerplaat maakt dat dit horloge in mijn collectie mocht komen. Overigens, op de originele leren band waar het horloge op geleverd word, zit maar één lusje. Een losse, niet nog een vaste naast de gesp. Vind ik vervelend, misschien ben ik de enige.

Tudor Mini-Sub
1994

Mede door mijn fascinatie met miniaturen en kleine dingen past dit horloge prima bij mij. Een grote Submariner is niet aan mij besteed, en daarbij heb ik de BB58 al. Maar deze mini sub is gewoon leuk, de jubilee band vind ik top en ik draag dit horloge dan ook vaak.

Omega Speedmaster 145.012
1968

Ruimtevaart is prachtig, en de geschiedenis van ruimtevaart fascinerend. Toen ik voor het eerst leerde over de Speedmaster en zn historie was ik verkocht. Dit pre-moon exemplaar is één van de eerste ‘verzamelwaardige’ horloges die ik kon bemachtigen. Ik draag het niet vaak, mede door het wat grote formaat en de ietwat fragiele bezel. Maar ik geniet er altijd van.

Eterna WWW ‘Dirty Dozen’
1940-1950

Ook één van mijn interesses, de tweede wereld oorlog, met name het mechanische deel. Toen ik het verhaal van de Dirty Dozen horloges ontdekte was ik wederom verkocht. Dit exemplaar is nog helemaal origineel, inclusief radium.

Jaeger-LeCoultre Reverso duoface 270.854
2007

Een prachtig horloge, ik denk de mooiste wijzerplaten in mijn collectie. Met een leuke historie en natuurlijk een mooi mechaniek in het juiste formaat voor mij. Het groene bandje vind ik leuk, hoewel dit misschien niet voor iedereen is weggelegd.

Omega DeVille
1970’s

Een beetje een impulsieve aankoop vlak nadat ik besloten had wat meer budget vrij te maken voor een serieuze collectie. Het eerste niet-souvenir horloge dat ik kocht. Overigens via Catawiki, ik had misschien meer onderzoek moeten doen, maar alles is goed gegaan. Is gewoon een goed horloge. Klein maar fijn en met bakken vol klasse.

Lorus V657-X007
1990’s (?)

Voor mij het meest waardevolle horloge, toen mijn vader vele jaren geleden een nieuw horloge kocht heb ik deze, zijn oude horloge, ‘geleend’. Een licht horloge door de titanium kast en het gemak van een quartz uurwerk. Dit horloge is het werkpaard van mijn collectie, heel veel gedragen en gaat nog steeds mee op reis.

Seiko 6m26-8050 ‘Dancing hands’
1990’s

Ooit eens de functies van dit uurwerk voorbij zien komen op internet, meteen gefascineerd natuurlijk. Blijkt alleen dat dit model vrij lastig te vinden is daar ze alleen in Japan zijn verkocht. Na lang zoeken kwam ik de blauwe versie tegen op Ebay. Dit exemplaar is echt nog in mint conditie, een dag later kwam per toeval de champagne versie op m’n pad. Ook voor een hele gunstige prijs, dus ja, dan moet je wel. Het blauwe exemplaar bewaar ik nog eventjes, de champagne versie draag ik regelmatig. Op het eerste gezicht een vrij simpel standaard horloge, maar de ‘Dancing hands’ is altijd een leuke party trick. Overigens is er ook nog een versie met grijze wijzerplaat, wellicht ooit om de collectie compleet te maken.

Lorus - Disney
1990’s

Mijn allereeste horloge, waar ik op heb leren klok kijken. Gekregen van Sinterklaas, dus vandaag een jubileum. Ik denk al zo’n 20 jaar in mijn bezit. En op wonderbaarlijke wijze heb ik deze nog steeds.

Bering 11539-879
2018

Een impulsieve aankoop, maar zonder spijt. De kleur vind ik prachtig, en het comfortabele matchende bandje is perfect. Licht en plat door een titanium kast en een quartz uurwerk. Groen is gewoon mijn ding.

Verni Jumping hour
1980’s (?)

Soms heb je een goede reden nodig om een horloge aan te schaffen, meestal niet. Ik heb dit horloge gekocht omdat de wijzerplaat dezelfde kleur heeft als mijn favoriete trui. Past perfect bij elkaar! Geinig ding met een hele dikke kast. Niet veel polstijd, alleen met die ene trui…

Tissot PRX 35mm
2024

Mijn meest recente fysieke aankoop, tijdens een dagje Amsterdam de Tissot boutique ingelopen.
Ik had al langer interesse in dit horloge, een klassieker met de mooie geintegreerde band. Een goed formaat voor mij en dan ook nog eens zo’n onwijs mooie groene plaat! Momenteel het meest gedragen.

Studio Underd0g Goofy Pandy / Strawberries and Cream
2022

Ik ben enigzins fan van Studio Underd0g. Ik vind ze gewoon leuk, mooi formaat en enigzins betaalbaar. Op dit moment heb ik er twee, echter recent is de 03SERIES met daarin de Salm0n gereleased. Hoewel de meningen over dit model zijn verdeeld (met name de hogere prijs) kon ik de verleiding toch niet weerstaan. Ik heb de Smoked Salm0n besteld, met de rustigere wijzerplaat vind ik deze versie gewoon erg mooi. Word als het goed is ergens in Januari geleverd.

Misschien toevallig, maar terwijl ik deze post zit te typen krijg ik bericht dat Studio Underd0g over 10 minuten een paar nieuwe limited edition modellen gaat verkopen in samenwerking met Wristcheck.

The Wristcheck x Studio Underd0g Uneggspected series.

Geinspireerd door, you guessed it, eieren. Met een beetje mazzel en een goede internetverbinding, heb ik één van de R0tten egg modellen weten te bemachtigen. Gelimiteerd tot slechts 90 stuks, maar de kleuren spreken me aan (groen please).

Deze verschijnt hopelijk over een maand of wat ook op de deurmat.

Naast verzamelen ben ik begonnen met het sleutelen aan horloges, geinspireerd door Youtube kanalen als ‘Wrist watch revival’ en ‘Chronoglide’. Ik heb inmiddels veel te veel geld uit gegeven aan gereedschappen dus ik ben klaar om te leren. Al voorzichting wat dingen geprobeerd en het bevalt prima. Daarover later meer.

Nu bedank ik jullie graag voor de aandacht, en mochten er vragen zijn dan hoor ik die graag.

108 likes

Zo! Dat is pas voorstellen. Wat een waanzinnige collectie Bas.
Hartelijk welkom.

Welkom Bas!

Wat een leuke verzameling! Vooral die Tudor in Zilver en je Eterna vind ik heel leuk!

Welkom bij de club Bas.
Aardig verzameling / collectie opgebouwd. :+1:

Ongelofelijk! Wat een collectie zeg… welkom welkom welkom!

Mooi spul man. Welkom hier en veel kijk en leesplezier gewenst hier.
Een voorzichtig vraagje.
Je bent 35.
Je hebt het Goofy horloge 20 jaar geleden van Sinterklaas gekregen en daarop heb je klok leren kijken.
Eeeehhhh, is dat niet wat laat?

5 likes

Dankjewel! Je hebt gelijk, dat moet 25 jaar geleden zijn :sweat_smile: ik was zo’n 10 jaar oud denk ik.

2 likes

Welkom en die jlc pffff mooi heel mooi …

Welkom, prachtige verzameling horloges👌

Welkom Bas en wow :star_struck:, prachtige collectie!

Welkom hier Bas! :wave:t2:

Gave uitgebreide collectie heb je :ok_hand:t2:

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club van tijd-kunstenaars!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Welkom…:+1:

Bas, welkom op HF!

Welkom Bas! Wat een geweldige gebalanceerde collectie heb je, met enkele iconen, werkpaarden en coole micro’s.

Ik kan de ontwerpen van Studio Underdog ook zeker waarderen. Veel plezier hier op het forum!

Welkom Bas. Mooie collectie. Veel plezier hier.

Wat een fijne verzamelijk heb je Bas. Welkom op dir informatieve en gezellige liefhebbersforum!

Welkom :fire::four_leaf_clover:

Welkom! Indrukwekkende collectie!

Welkom op HF Bas!
Wat een toffe collectie heb je!