Even Voorstellen een Citizen liefhebber/ mijn koop/verkoop verslaving ;-)

Hallo beste forum leden.

Ik ben sinds afgelopen jaar aan de citizen. Ik heb een mooie horloge mogen uitzoeken voor mijn 40ste verjaardag en de keuze was gevallen op een AT8130 met blauwe wijzerplaat. Erg stijlvol en zeer draagbaar.

Nu gebruik ik mijn handen veel met mijn werk en tikt de horloge wel eens tegen een stalen rek en dat vond ik toen wel jammer, dus ik ging kijken naar een alternative citizen horloge. Mijn blik bleef steeds kleven aan de duikers… Nu zag ik een kans om 2 leuke vintage duikers te kopen en die heb ik nu maar die zijn weer te uniek om te dragen. en van het een kwam het ander. Het is een verslaving geworden. ik heb nu al een kleine 20 horloges gekocht. En soms met de bedoeling die weer te verpatsen.

Ik heb nu 2X jp2000
1X eco zilla titanium
hyper aqua
de vintage titanium “quartz-zilla” 300M en 800M
jp3020
jp3040
jp3050
en nog een stuk of wat andere bijvoorbeeld de by0000-56e lekker grote klok met veel functies
NY0054 zijn onderweg denk ik zo ongeveer…

Nu heb ik dus teveel alweer en ben ze ook al weer wat aan het slijten maar wat zijn ze mooi en uniek sommige. Dus er blijven wel een paar liggen.

Omdat ik eerst steeds naar de vintage duikers automatic keek en daar niet echt een leuk geprijsde van kon vinden heb ik een vintage seiko automatic gekocht, waar ik nu ook al weer 4 van heb. in verschillende staat van onderhoud. En 1 als opknapper een 5 Sport uit 1971 Ook weer erg leuk.

nu zit ik op dit forum om informatie te kunnen vinden en te delen. Nu is mijn kennis nog niet zo groot maar me zelf kennende als een dikke info spons, komt dat nog wel.

Voor nu stop ik er even mee maar ik hou het hier zeker in de gaten en zou ook zo afentoe wel van de verkoop sectie gebruik willen maken. Ik zou mijn Eco Zilla hier wel willen slijten Het is een Titanium versie die er super goed uit ziet. helemaal stock met alle papieren.

38 likes

Welkom, Abel.
Er zijn veel Citizen-liefhebbers hier op HF. Ook is er een Citizen-only topic. Leesvoer genoeg, je bent voorlopig van de straat :grinning:

Welkom hier…he fijn nog een Citizen fan😊…mijn collectie bestaat voornamelijk uit Citizen…
Een hele mooie en interessante site is die van Sweephand…deze man probeert zoveel mogelijk over Citizen vintage in zijn blog te krijgen omdat er over Citizen minder bekend is als bv Seiko.
Hier staat ook een speciale pagina voor specifiek duikers…

Maar veel plezier hier🖒😎

4 likes

Leuke horloges heb je al. Ben benieuwd naar de nieuwe aanwinsten in de toekomst. Welkom hier.

1 like

Welkom! :metal:

1 like

Van harte welkom Abel!

Heel veel plezier gewenst op het enige échte Horlogeforum !:relaxed:

En Citizen is inderdaad een fantastisch merk. Zoals @Harpoen al zegt: er is veel Citizen kennis en informatie op het HF. Succes! :+1:

3 likes

Welkom, welkom! :+1:

Zodra ik het afkickcentrum heb gevonden, zal ik je een PB-tje sturen… :blush:

1 like

Welkom

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van dit energieke HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Welkom :relaxed:

1 like

Welkom,

Hier nog een citizen liefhebber.

5 likes

Wederom een verslaafde in onze gelederen…
Je had je niet aan moeten melden. Je probleem wordt hier alleen maar groter… :wink:
Enjoy! Gr.Wander

5 likes

Welkom :). Indrukwekkende binnenkomst!

1 like

Hoi iedereen.

Bedankt voor jullie warme welkom. Een warme douche vergeleken met de site watchuseek…

zijn er mensen hier bekend met vervangen van een kroon van een promaster NY0054? ik heb er 2 gekocht, waarvan 1 een defecte kroon heeft. De schroefdraad is stuk waarschijnlijk, en ik ben niet bang om hem zelf open te maken. Dat heb ik me de seiko’s nu al een aantal keer gedaan de stem losmaken en het uurwerkje er uit om de wijzerplaat stofvrij te maken.

als iemand een ideetje heeft, graag. Met google kwam ik niet ver… en onderdelen zijn ook schaars buiten Citizen om kwam ik al achter. Misschien dat hier ook een knutsel smurf rond rent…

Ik zag ze beide idd te koop staan op marktplaats. Mooie deal. 🖒

Ja idd. redelijk zeldzaam in de handel was me al opgevallen. 0 op ebay afgelopen maand. Er stond 1 te koop in Italië zonder wijzerplaat, dat telt niet mee :wink:

ik draag nu de JP3050 Aquamount titanium model met wat modernere look dan de JP3020. Ik ben redelijk onder de indruk van de Barometer in de horloge. ff af en toe kijken wat het weer gaat doen. :smile:

6 likes

Deze is ook erg mooi. Mooi Bandje trouwens!

1 like

Ik heb nog een niet Citizen aanvulling.

Vandaag draag ik de oude horloge van mijn opa. Deze man leeft al zeker 20 jaar niet meer. En zijn horloge ligt dus al zeker 25 jaar ongedragen in een geld kistje. Het arme ding zag er ook niet meer uit. Een afgedragen Prisma incabloc in zwaar versleten staat. Ik ben gister avond zo enthousiast begonnen uitelkaar halen dat in een voor foto ben vergeten…

Maar uurwerk liep weer na opwinden en een halfuur in mijn broekzak. Toen het iconische flexofix bandje verwijdert en in een heet sopje laten afzakken. Achterplaatje los gedraaid en daar lag de motor te snorren en heel mooie staat. een schroefje los en de stem met kroon er uit getrokken. Toen de seal er uit gehaald. Het klokje begon al van de pret te trillen :wink: ik heb hem voorzichtig uit zijn vaste verblijf plaats geloodst en toen met grof geweld zijn verblijfplaats gereinigd met een oude tandenborstel en een dikke klodder dreft. en wat water… Het klokje onder een borrel glas gelegd om dat ik dacht wat langer bezig te zijn. maar de staat van de achterkant is zwaar versleten en de messing onder de doublé is denk ik door huidzuur oid zwaar aangetast en gewoon een halve mm weg ge-etst… de rand met schroefdraad is aan de rand bij de kroon en 180 graden verder zo scherp als een mes. Ik wil proberen met een glaasje zuiver water en een 9V battarij en een stukje oud goud de kast opnieuw te vergulden. dat is echt nodig de kroon is kaal. Met mijn niet te grote duim gaf ik het venster een duwtje en det raam kwam met een lekkere plop er uit. Die hem ik meteen in zwaar matige/hevige bekraste staat maar na een flinke polijst beurt gegeven met wat prodent whitening tandpasta op een wat vochtige washandje. Na 5 tot 10 minuten flink het plexiglas raam te hebben gemasseerd zijn alle stress van jaaaaren dragen vergeten en ziet het raampje er weer uit als een pre-puber…
Het in elkaar zetten was op het terugplaatsen van het “glaasje” na (daar heb ik toch wel een 10 minuten overgedaan) kinderspel.

Ik heb wel een foto van tijdens en na voor jullie


Ik denk dat de oude man het wel kon waarderen. Ik zie hem nu weer voor me, zittend in zijn leren draaistoel naast zijn rook kastje met een stuk sigaar in een pijp…

9 likes

Oh, weet iemand waarom ik niet kan editen? ik zie wat foutjes en opmaak blunders.

PS in de binnenzijde deksel meen ik vaag Chinese tekens gekrast te zien. is het dan niet altijd Swiss made? ik gok op jaren 60 kan dat kloppen? Er staat ook geen serie nummer op, wel op het uurwerk meen ik. Maar die staat niet helemaal in het zicht.

verder heb ik nog 4 seiko’s die ik hier nog wilde laten zien. 3 Horloges kloppen en de laatste aanwinst via MP klopt geen kont van. Ik vermoed 3 afzonderlijke horloges in 1 gepropt. klokje past niet, de deksel kan niet dicht. Alles ziet er goed uit, maar het hoort niet bij elkaar. Dat is de lumibrite exemplaar. Inda/pakistan prutswerkje denk ik :frowning:

de sport 5 heeft een gebroken stem met een binnen draaiende bezel. Dat is een dure hobby om te fixxen helaas, nieuw glaasje en dan ben je zo 100 euro verder minimaal… en de 7025-8080 met de strap is zo goed als kwaad op geknapt maar heeft een zwaar leven gehad, en krijgt nog een nieuw venster dat kost maar een euro of 15. Dat is echt wel een geinig klokje. de 7006-7070 is volgens mij helemaal origineel. ik heb hem alleen maar schoongemaakt en opgepoetst loopt perfect en heeft een super eenvoudige dag instelling. Mooie techniek van knop indrukken. misschien nog eens voorzichtig de behuizing polijsten. dan is die weer zo goed als nieuw. Wat ik met die frankenhorloge aan moet weet ik nog niet.

leuk toch? die vernikkelde boven ring is wat sleets, die wil ik gaan proberen opnieuw te gaan “platen” dmv galvanisch proces. ik zoek alleen een bron, iemand een idee?

2 likes

http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/3X/3/b/3bf7d7d7248e42ab5d888e9137f2d2dacba9a9bd_1_690x460.JPG

vandaag dit model, mijn eerste Citizen, en wat voor 1. Deze blijft altijd. De rest is tijdelijk…

Mijn eerste horloge, gisteren even weer werkend gemaakt en een bandje onder gefrustseld. (past er niet bij maar ik kan hem dragen)
http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/3X/8/9/8910aa3bb01e33ca7f0de0d11a9952d95c0bfd39_1_690x460.JPG

Gisteren 2 Citizen NY0054’s binnen gekregen. ze zijn netjes opgeknapt. de zwarte kan de kroon niet van dicht. dus die gaat naar Citizen toe.

http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/3X/9/4/94219206beb39ea9110abd7d027ba733fa831052_1_690x460.JPG
Ik heb meteen de datum goed gezet. stond niet goed zag ik

5 likes