Even voorstellen, een tip en een vraag.

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden struin ik wat rond op dit forum en gisteren heb ik besloten om toch een account aan te maken.

Hoewel ik al een paar jaar een smartwatch draag is het leuk om te kijken naar mechanische horloges en een beetje bekend te raken met de hier gebruikte terminologie en afkortingen (wat soms niet meevalt). Bij voorbaat dus alvast een excuus voor de domme dingen die ik zeg door totaal gebrek aan kennis over dit onderwerp!

Een vraag die ik al een tijdje heb lijkt beantwoord te zijn door het lezen van een topic hier op het forum; wat bepaalt de waarde van een horloge waarbij de voorlopige conclusie lijkt te zijn dat smaak en reputatie/naam voor een behoorlijk deel de vraagprijs bepalen (zeker boven een bepaalde prijs waarbij kwaliteit gewoon goed is).

Omdat het moeilijk is om te bepalen hoe een horloge er in het echt uitziet ben ik gewoon eens gaan kijken bij een juwelier (als je Lucardi zo mag noemen?) en ben ik tot de (voorlopige?) conclusie gekomen dat ik niet bereid ben om meer dan 300 euro uit te geven aan een horloge. Voor de prijzen tussen 80 en 250 euro is er al een hoop te koop dat er gewoon goed uitziet (voor mijn ongetrainde ogen en gebrek aan kennis).

Toch heeft dit wel een vraag opgeroepen; ik zag verschillende Marlow horloges die er op het 1e gezicht best goed uitzagen maar ik kan het merk hier niet vinden op het forum. Is er iemand die iets kan zeggen over de kwaliteit van dit merk?

Tenslotte nog een tip: op groupdeal is er een aanbieding te vinden voor een aantal horloges van Anthony James. Ook dit merk kom ik niet tegen maar het is misschien toch interessant voor iemand: groupdeal.nl/product/anthony-james-herenhorloge (ik kan geen links plaatsen als nieuwe gebruiker dus het protocol moet je er even zelf voor zetten)

In vergelijking met de normale prijs (ong. 220 euro, niet de zogenaamde 800 die gesuggereerd wordt) toch wel een behoorlijke aanbieding. Is er iemand bekend met dit merk?

3 likes

Welkom!

Als dit je smaak is zou ik ook eens bij Invicta kijken.

Alle merken die je noemt heb ik hier nog nooit voorbij zien komen. :man_shrugging:

1 like

Welkom!

De merken die jij noemt, noemen we op het forum ‘plakmerken’. Het zijn vaak Chinese horloges (soms met Seiko-binnenwerk) waar verschillende ‘merken’ hun naam op plakken.

Dit maakt het niet per se slecht, maar vaak koop je voor het zelfde geld beter spul van Seiko zelf, of van bijvoorbeeld Citizen en Orient.

5 likes

Welkom op HF! Met geen van door jou genoemde merken ben ik bekend. Overigens als je geïnteresseerd bent in kwalitatief goede en betaalbare mechanische horloges zou ik eens kijken bij het merk Orient. Veel plezier met de hobby verder!

1 like

Wat hier al gezegd is: welkom, die merken die je noemt zijn net als Daniel Wellington gewoon generieke plakmerken van Ali. Ik zou 300 Euro aan een Seiko 5, Citizen, Orient of Tissot besteden.

Als dat niks is voor je zou ik bij Dan Henry, Casio of Pulsar uitkomen, en als dat niks is zou ik het gewoon laten. :blush::+1:

2 likes

Welkom op HF Marc. Seiko, Citizen, Certina, enz. bekijken voordat je een Chinees horloge koopt, is mijn advies

Welkom.

Die merken die jij ambieert zijn wél per se slecht.

Bovendien zeggen die kortingen niets. Het zijn nepkortingen aangezien je deze dingen overal met die korting koopt.

Wat een snelle reacties! Dank allemaal daarvoor.

Ik zal ook zeker kijken naar de voorgestelde merken. Door het lezen op het forum neig ik naar een Seiko horloge (vind ik er op foto’s vaak mooi uitzien) maar ik ga ook zeker kijken naar de andere merken die voorgesteld worden.

1 like

Welkom!

Welkom!

En wat hierboven wordt genoemd: koop geen modemerk of plakmerk horloge, maar investeer in een gerenommeerd merk. Ook altijd beter voor de verkoop, zeker in het begin zul je nog weleens een miskoop maken.

Ik heb zelf recent een nieuwe Oriënt gekocht, een prachtig horloge voor het geld. Niet helemaal het afwerkingen niveau dat ik gewend ben van een nieuwe Seiko (al zijn de mijne doorgaans ook duurder dan de desbetreffende Oriënt) maar een degelijk product. Helemaal leuk als er 50% van de nieuwwaarde afgaat, omdat dit een uitlopend model is… Dus als je daar niet gevoelig voor bent, hou dit in de gaten, kan je zo honderd euro schelen. :wink:

1 like

welkom, ik zou het zelf ook liever bij een bekender merk Houde(Seiko, citizen etc) En hier in het blauwe deel(te koop aangeboden) komt ook vaak veel leuks voorbij voor mooie prijzen

1 like

Allereerst welkom :+1:
Zoals iedereen al gezegd heeft, zou ook ik die zgn, “plakmerken” links laten liggen .

Welkom hier bij HF !

Ik zou zeggen: begin met kopen wat je nu leuk lijkt. Ik ga bij elk merk dat ik overweeg wel even googelen naar reviews zodat ik een beeld heb van de kwaliteit. Plakmerken, zoals die hier worden genoemd, zijn niet per definitie slecht. Maar naar bijvoorbeeld Marlow heb ik ook weleens gezocht en ik kon op het hele internet niks vinden. Reden om dat merk niet te kopen.
Als je je met die horloges bezig gaat houden is de kans groot dat je smaak snel verandert. Ik zou nu nog niet teveel geld uitgeven. Dat komt later wel een keer. Of niet, als je tevreden bent met je ‘goedkope’ horloges, want vaak vind je daar best goede kwaliteit voor.

Welkom, Marc en nog veel plezier op ons mooie forum. Veel lezen op het forum en vooral niet te snel ingaan op aanbieders die schermen met torenhoge kortingen. Er zijn I.m.o al meerdere goede adviezen gegeven.
Groet, Richard.

Hoi Marc.
Veel lees en leesplezier hier.

Is altijd goed hé

4 likes

Welkom op 't forum.

Houd bijvoorbeeld watch2day site in de gaten. Die bieden ook regelmatig Seiko’s aan met leuke korting. Niet de nieuwste modellen, maar is dat nodig?

Welkom en veel leesplezier :+1:

Welkom.

Niks mis met een Marloe horloge. Ziet er fris uit. (in mijn optiek)
Met betrouwbare Miyota mechaniek.

Coniston - White – Marloe Watch Company

Welkom bij de club :+1: Als ik jou was zou ik eens in het blauwe gedeelte op HF gaan kijken.