Hallo allemaal,
Sinds kort ben ik begonnen met het snuffelen in horloge en uurwerken.Er waren meteen wat vragen, en dan brengt google je al snel hier :-).
Ik maak graag dingen, ik ben product engineer van beroep, en heb dan ook veel bewondering voor de restauratie-projecten die op dit forum worden gedeeld. Waar ik voorheen ski’s, fiesten en meubels maakte, wil ik, door ruimtegebrek in mijn huis, verdiepen op horloges en uurwerken.
Mijn collectie is helemaal niet groot, of beter gezegd: Ik heb slecht één enkel horloge maar er is ruimte voor veel meer natuurlijk… Dit horloge is een erfstuk van mijn opa, een prisma Incabloc. Ik draag de klok enkel op gelegenheden, overigens met veel plezier, ik vind hem een te chique uitstraling hebben om casual te dragen. Overigens heeft dit horloge een jaar geleden nog een service-beurt gehad van een horlogemaker.
Ik ben nog maar een leek en om wat kennis op te bouwen heb ik afgelopen weken veel gelezen en heb ik een partij oude horloges via marktplaats op de kop getikt. Er zitten veel Quartz uurwerkjes tussen uiteraad, en enkele mechanische. Eén quartz die er voor mij uitsprong was een vierkante Junghans. De kast en het glas zijn flink beschadigd. De kroon is ook niet meer wat het geweest is. Ik heb de kast open gemaakt en er zit een Quartz-werkje met één juweel in, na een nieuw batterijtje liep het horloge weer. Ik heb de wijzerplaat voorzichtig gepoetst en het glas gepolijst. Binnenkort ga ik op zoek naar een passende band en een nieuwe kroon. Daarmee vind ik deze Junghans een mooie tweede horloge voor mijn collectie.
Een ander leuk klokje is onderstaand horloge. Helaas is de wijzerplaat erg vies/beschadigd. Ik kan ook niet goed lezen wat het merk is, er lijkt ‘Asora’ te staan, maar dit heeft tot nu toe weinig opgeleverd in combinatie met Google. Aan de binnenkant van de band staat het keurmerk D.G.B.M wat duidt op Duitste makelij (in ieder geval de band). Het uurwerk loopt nog, en voor zover ik kan zien zit het er nog fraai uit. Ik ben erg benieuwd of mensen iets over dit uurwerk/horloge kunnen zeggen.
Voorlopig ben ik eerst wat ‘slopers’ aan het openmaken en analyseren, dus het zal een kwestie van afwachten zijn totdat ik nieuwe vragen heb die ik hier post. Dank voor de interesse alvast.