Even voorstellen, en een vraag

Net nieuw hier, dus laat ik me even voorstellen.

Mijn naam is Jeroen, ik ben 45 jaar en ben woonachtig in Amsterdam. Sinds een paar jaar is mijn interesse in horloges enorm gegroeid en ben ik redelijk actief met het vergroten van mijn kennis. Tot voor kort door middel van tijdschriften en buitenlandse websites, sinds kort heb ik ook dit forum ontdekt. Dat bevalt goed, een aantal leden hebben echt heel veel kennis waar ik veel van opsteek en bovendien gaat het - voor zover ik gelezen heb - met respect naar elkaar toe, wat op andere (buitenlandse) sites lang niet altijd het geval is. Top!

Omdat ik eerst meer wil leren over horloges voordat ik de knip trek is mijn collectie nog zeer bescheiden. Mijn - tot voor kort - beater was een Pulsar PSR10 van een jaar of twintig oud. Is best wat op aan te merken, maar is ook naar huidige maatstaven heel nauwkeurig en nog steeds in een prima staat. Daarnaast heb ik nog een afzichtelijke Tonino Lamborghini - bicolor (brrr…) en veel te duur voor een quartzhorloge van die kwaliteit. Ik schaam mij diep, maar ter verdediging: ik heb hem gekregen…

Laatste horloge in de ‘collectie’ is een Orient Ray, op de kop getikt in een pawnshop. Aangezien de kennis van het personeel aldaar qua horloges nul komma niks is, heb ik eerst even wat research gedaan en op grond daarvan net na afgelopen Kerst de knoop doorgehakt. En daar heb ik geen seconde spijt van gehad, hij komt nauwelijks nog van mijn pols af. Wat een heerlijk klokje…verre van perfect, maar wat is een mechanisch horloge toch geweldig!

Momenteel kijk ik voorzichtig naar een volgende aankoop, en daar komt mijn vraag om de hoek kijken. Al een tijdje ben ik onder de indruk van de Nomos Tangente 35. Ideale maat voor mijn dunne polsen, mooi design en een merk dat mij aanspreekt. Nadeel is wat mij betreft dat het saffierglas geen AR-coating heeft en de secondenwijzer zit iets te dicht bij het midden van de wijzerplaat, wat ik de balans optisch een beetje vind verstoren (al valt dat bij de 35mm mee).

Alternatief zou de Stowa Antea Klassik Kleine Sekunde kunnen zijn, waarvan de wijzerplaat wat meer in balans is door de kleine markering op zes uur. Tevens is de prijs (advies) iets lager, altijd goed natuurlijk. De website geeft geen echter uitsluitsel over een AR-coating, dus misschien kunnen jullie hier iets over zeggen. Tevens is het voor mij lastig om de twee uurwerken te vergelijken qua nauwkeurigheid en betrouwbaarheid, wellicht dat jullie daar een idee over hebben.

Anyway, leuk om hier te zijn en hopelijk kan ik zo nu en dan eens wat bijdragen!

10 likes

Welkom, Sunburst! Veel plezier hier. Die Nomos Tangente is zonder meer een mooie keus!

Wat betreft de toon op dit forum: meestal heel goed. Toch ervaar ik soms lichte irritaties. Er zijn een paar dingen die hier werkelijk schuren en waar de leden al gauw een goede mediator nodig hebben. Maar ja, we zijn en blijven mensen.

Anyway: goede tijd hier toegewenst.

Omanido, voorheen oscar2

1 like

Heel slim.

Top horloge.

En goed dat je ook kijkt in verhouding met je polsmaat. Ik vind een kleiner horloge vaak wat stijlvoller dan een oversized kast die met jou gaat lopen.

Welkom hier, je zal hier vast veel gaan leren!

Ik dacht dat het Omanido was? Maar zal het vast verkeerd hebben.

Dat staat er toch ook? :wink:

1 like

Welkom!

Mijn beste,

Jeroen, van harte welkom binnen de contouren van dit formidabele HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Welkom op HF Jeroen!

Welkom :grinning:

Welkom Jeroen.

1 like

Welkom!

Welkom op dit leuke en interessante forum!!!

Van harte welkom :clap:

Pieter.

Jeroen, welkom op ons mooie forum.
Groet. Richard.

Welkom.

Waarom niet gewoon aan Stowa vragen? De Duitse merken Sinn, Archimede, Stowa en Nomos zijn allemaal direct benaderbaar en sturen vaak stipte en grondige antwoorden.

Ik heb zelf overigens een Mühle Glashütte en een Nomos (AHOI, de duik-broer van de Tangente) en ben zeer gecharmeerd van deze merken. AR-coating of niet, ze zijn prima afleesbaar en goed gebalanceerd ontworpen.

Maar tussen de Antea KS 35.5mm en de standaard 35mm witte Nomos Tangente zou ik de Antea KS kiezen om drie redenen:

  • We zien 'm niet vaak genoeg hier
  • Specificaties zijn met 30m WR en onder 7mm dikte nagenoeg gelijk, dus dan is de Antea goedkoper
  • Had ik goedkoper genoemd?

Als je naar kleuren gaat kijken, kan Nomos winnen, maar dan moet je geld mee nemen.

Hartelijk welkom hier, heel veel plezier :+1:t2:

Welkom! Met een keuze tussen die modellen kun ne in ieder geval niet de fout ingaan; beide erg mooi!

Zou me zelf over AR coating geen zorgen maken; Rolex doet er überhaupt niet aan en daar hoor je zelden iemand over. Ik mis het in ieder geval nooit.

Succes met je keuze en veel plezier op dit forum!

Bedankt voor het warme welkom! Binnenkort ga ik maar eens proberen zowel de Nomos als de Stowa om de pols te hebben. Als het zo ver is dat ik een keus gemaakt heb, zal ik wat foto’s posten!

Welkom en veel plezier op dit forum!