Even voorstellen... en gelijk maar een vraagje over inkorten horlogeband

Hallo allemaal,

al enige maanden snuffel ik regelmatig op het forum rond, en heb reeds veel wijze tips en informatie gelezen.
Via eBay heb ik nu mijn eerste ’ echte’ horloge (want automaatje) aangeschaft. Een keurige Seiko 5 SNK601. Je moet bescheiden beginnen zullen we maar denken… Via eBay winkeltje Pokemonyu, ik had begrepen dat dit een betrouwbaar adresje op eBay is.

Zie hieronder het resultaat

Nu is alleen het bandje met alle schakels natuurlijk veels te groot voor mijn smalle pols, dus hier moeten er een paar uitgehaald worden. Mijn vraag is nu of dit een klusje is dat je zelf kunt doen, of heb je de deskundigheid van een juwelier nodig?
Ik heb al het een en ander geprobeerd met cocktailprikkers en een gepunt schroevedraaiertje, maar ik krijg er nog geen beweging in.
Het pijltje op de schakels op de foto hieronder doet vermoeden dat ze los te halen zijn, maar hoe precies?
Ik heb ook reeds de thread van Freddy bekeken waarin enige fotootjes van hulpmaterialen zijn afgebeeld, maar hoe werkt het prcies bij de schakelband van deze Seiko?

Dank alvast.

Kijk hier even voor het korter maken van de band: http://www.horlogeforum.nl/read.php?9,5302 Volgens mij werkt dat net zo bij jouw horloge. Ga anders even langs een juwelier: die maken 'm voor een klein bedrag ook wel korter.

Veel plezier met je nieuwe Seiko!

Wat ook misschien helpt (het heeft mij wel geholpen):

een pen met een punt die in dat gaatje naast het pijltje past, druk op dat bolletje en druk tegelijkertijd de kant op waar de pij heen wijst.

Dus druk in en schuif 'm eruit. Succes. :slight_smile: En uiteraard van harte met je 1e automaat. :smiley: Veel plezier ermee.

welkom op het forum, en een seiko 5 altijd een goeie keuze!

welkom , en veel plezier met je seiko

Is het nog gelukt met het inkorten? :smiley:

wees welkom
leuk klokje.
gr oscar

Nee, nog niet. Met een kort gepunt schroevedraaiertje druk ik op het bolletje naast het pijltje, maar er onstaat nergens beweging of een ’ opening’ om de schakels los te schuiven of te klikken. Waarschijnlijk is het een handigheidje, maar ik heb hem nog niet te pakken, helaas.

Je moe wel heel stevig drukken trouwens, je hoeft niet bang te zijn dat je de band sloopt die kan wel tegen een stootje. :slight_smile:

Ik moest heel hard drukken (kreeg er krassen en deukjes van in mn buro) en toen lukte het. :smiley: Maar het zal idd een handigheidje zijn. Succes nog :smiley:

Het bolletje dient om de pin vast te houden in de schakel, een stop.
Doe er een beetje naaimachieneolie aan dat bolletje en ertussen.
Dan moet je niet op het bolletje drukken, maar met een gepaste schroevendraaier in de diepere ruimte achter het bolletje naar richting bolletje duwen om de pin uit te drijven. Zitten dikwijls heel vast maar olie doet wonderen.
Ook kan je met een fijne doch stevige punttang, één punt in de ruimte waar je de schroevendraaier zou insteken, de andere kant moet op het randje van de schakel komen maar zien dat de stift die eruit moet erlangs kan.
Ook opassen dat je goed gereedschap hebt om geen beschadigingen aan de band te hebben.

Welkom in de wondere wereld van tandwielen en veertjes…

Bedankt voor de reacties. Inmiddels met de hulp van een collega die wat gereedschap voor klokken en horloges bezit, is alles voor elkaar gekomen.

Het resultaat is keurig (en het licht op deze foto is ook beter gelukt!)

Ik gebruik er een priem voor, prima stuk gereedschap :wink:

hij staat goed om je pols !