Even voorstellen en heilige graal: Mr. Cumulus

Dag allemaal,

Al een tijdje kijk ik mee op het forum en het is mooi om jullie passie te lezen! Nu toch maar eens besloten om een account aan te maken om mij voor te stellen en mijn ‘heilige graal’ + verhaal met jullie te delen.

TL;DR: MAND. Foto’s onderaan de pagina :wink:

Al jaren ben ik fan van de Omega Speedmaster en er zijn verschillende beweegredenen geweest waarom ik uiteindelijk besloten heb voor een Speedmaster te kiezen. Allereerst natuurlijk het verhaal en heritage. De oorsprong en de verschillende ruimtereizen maken het tot op de dag van vandaag een icoon. De degelijkheid en techniek blijven mij intrigeren. Esthetisch vind ik het een prachtig horloge. De afmetingen zijn juist gebalanceerd met een robuuste uitstraling. Daarnaast vind ik het belangrijk dat een horloge aansluit bij je persoonlijkheid en werkomgeving. Ik vind het belangrijk dat een horloge niet in het middelpunt van de belangstelling staat. Voor kenners is een Speedmaster makkelijk te spotten (tot nu toe erg leuke gesprekken aan over gehouden) en voor de onbekenden valt het minder op ten opzichte van andere gerenommeerde merken waardoor het horloge redelijk bescheiden te dragen is.

De Speedmaster Professional zou het worden dus… met hesalite! Destijds er bewust voor gekozen geen goedkoper mechanisch horloge te komen en te wachten op het horloge dat ik echt wilde voor de lange termijn. Na vele AD’s bezocht te hebben moest ik onderkennen dat de Speedmaster Professional mij jammer genoeg niet stond. Zelf heb ik een relatief smalle pols en door de voor mij grote diameter (42mm) en lug-to-lug afstand sloot het horloge niet mooi aan. Helaas… Na al die jaren volledige focus op dit horloge moesten mijn plannen aangepast worden. Maar wat wordt het dan? Een andere horloge? Of kijken naar een ander model met kleine diameter? Een reduced of FOIS was natuurlijk een optie, maar ondanks dat dit mooie exemplaren zijn, voelde dit persoonlijk niet goed. Tamelijk teleurgesteld ben ik mij weer gaan heroriënteren.

Toen kwam ik bij de Omega Speedmaster 60th Anniversary Limited Edition (311.10.39.30.01.001) uit, de remake van de eerste Speedmaster uit 1957. Tijdens de launch in Basel 2017 had ik dit horloge vanzelfsprekend voorbij zien komen, maar destijds heb ik er weinig aandacht aanbesteed. Toen ik verder begon te lezen kwam ik er achter dat deze uitvoering een diameter van 38.6mm heeft. Een kort moment van realisatie volgde, waarbij ik dacht; “dit kan mijn droom horloge zijn!”. Daarmee ontstond direct de volgende uitdaging. Ruim een jaar na de initiële launch had ik het vermoeden dat al deze limited exemplaren al weg zouden zijn. Daarom Omega gemaild en gevraagd of zij nog een aantal zaken wisten in Europa waar ze dit exemplaar op voorraad hadden liggen. Helaas konden zij mij niet verder helpen. Tweedehands of online aanschaffen was voor mij geen optie, simpelweg omdat ik hier toen onvoldoende kennis en ervaring voor had, dus ik wilde persé via een betrouwbaar kanaal dit horloge aanschaffen. Door creatief te zoeken op het web vond ik uiteindelijk via het referentie nummer een AD, met minder goede vindbaarheid, die er nog een had liggen.

Direct de volgende dag in de auto gestapt en wezen kijken of deze versie van de Speedmaster wél mooi zou staan. En dat deed ie! Het verschil van bijna 4 mm in diameter maakt echt het verschil. Ik was meteen verliefd! De vintage touch zoals de straight lugs, broad arrow hands en afwezigheid van crown guards vind ik fantastisch. Ondanks de bijna dubbele list prijs ten opzichte van een Speedmaster Professional, heb ik hem meteen aangeschaft. Het heeft zo moeten zijn denk ik maar.

Nu, anderhalf jaar later, geniet er nog elke dag van. Wat blijft dit een fantastisch aanwinst. Voor mij is dit het ultieme horloge in mijn collectie! En wellicht zal er ooit nog een pre-moon bij komen, wie weet! :slight_smile:

En dan de foto’s….!

Nu ben ik ook benieuwd naar jullie reactie. Zijn er meer liefhebbers van dit type horloge of toch liever de Professional?

Mr.Cumulus

82 likes

welkom-home

1 like

Mooie aanwinst en welkom!

1 like

Welkom bij de club.

1 like

Welkom, enjoy!

1 like

Veel draagplezier met je mooie aanwinst heb zelf de pro die past bij mij goed.

1 like

Welkom en veel plezier op het HF! :+1:

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club van tijd-kunstenaars!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Welkom!

1 like

Welkom :+1:

1 like

Mooie binnenkomer :+1:

1 like

Godsamme @Mr.Cumulus, wat een binnenkomer! Mooi verhaal en mooi geschreven!

1 like

Welkom :v:t3:

1 like

Welkom! Wat een mooie aanwinst!

1 like

Allereerst welkom!

Leuk om je verhaal te lezen, mooie horloge! Ben zelf in het bezit van de professional👍🏻

1 like

Welkom!

1 like

Welkom en veel plezier op ons forum. Mooi verhaal.

1 like

Welkom, heel mooi is ie en een leuk verhaal👍🏽

1 like

Welkom en heeel gaaf!

1 like

Welkom op het Horloge Forum en veel plezier hier gewenst. Mooi, dat jouw heilige graal, toch een Speedmaster bleef! Destijds zat ik met een beetje vergelijkbaar dilemma, jarenlang was een “Moonwatch” mijn heilige graal. Toen ik zo’n twee jaar geleden voor het eerst een Moonwatch in het echt zag, lag er een blauwe Seamaster naast. Tot mijn verbazing vond de Seamaster (SMPc) mooier dan de Moonwatch. In april 2018 heb ik een nieuwe Seamaster gekocht en daar heb ik tot op vandaag geen spijt van. In augustus 2019 heb ik van een medelid op het Horloge Forum een Speedmaster Automatic Silver 39 mm uit 2001 overgenomen, zodat ik nu een Speedmaster en een Seamaster bezit. Jouw Speedmaster 60th Anniversary Limited Edition is prachtig!

2 likes