Voor bezichtiging zou ik even een oproep plaatsen in het lichtblauwe deel ‘Gezocht’ en aangeven in welke omgeving je zoekt. Mogelijk dat er een afspraak te maken is.
Qua aankoop is het flink zoeken. Chrono24 natuurlijk maar buiten private sellers betaal je daar veelal handelaars prijzen (die soms best mee kunnen vallen). Het blijft alleen wel kopen op afstand. Andere sites zoals Ten 2 Two en WWWatches zijn mogelijkheden (ook handel natuurlijk) en de Duitse tegenhanger van ons alom geprezen HF, Uhrforum is een kanshebber.
Ik heb beide gehad en het is maar net wat je wil: meer vintage uitstraling = de wave dial (de oude dus) en wat moderner = de nieuwe. Persoonlijk trekt de oude mij meer vanwege de wijzerplaat. Maar de band van de nieuwe is weer beter. Eigenlijk is het appels met peren vergelijken want ook de bezel is anders (aluminium vs ceramic).
Mooie collectie heb je al! Die Bulova moet er bij mij ook maar eens komen.
Ik heb zelf erg dunne/platte polsen met een omtrek van ± 17 cm.
Ik had zelf de Omega SMP 300M uit 2005 (oude model, automaat, 41mm) en die zit echt excellent om mijn kleine pols.
De oude zijn relatief hoog geprijsd, althans een net exemplaar. Een nette SMP 300M uit 2000-2005 koop je met doos etc. voor rond de 1700 EUR. Prijzen van een net exemplaar zijn zelfs aan het stijgen?! Let wel op, een quartz of 36 mm exemplaar is beduidend goedkoper en moeilijker door te verkopen.
Het nieuwe model is zeker voor die prijs interessant, en het prijsverschil met het oude model is relatief klein. Ik bedoel… voor 1000 EUR heb je een NIEUW horloge, compleet, voorlopig gevrijwaard van service, en met wat leuke specificaties (nieuw model uurwerk, ceramische bezel, etc.). Als ik moest kiezen… Wordt het moeilijk. Ik neig zelf naar het nieuwe model, voor die 1000 EUR extra… Of het nieuwe model net zo’n klassieker zal worden als z’n oudere broer is de vraag… Het oude model zal in ieder geval altijd een goede aankoop blijven, om dit betoog mee af te sluiten.
Ps: Er zwerven hier op het forum sowieso een aantal nette exemplaren oude als nieuwe modellen van de SMP rond… Niemand wil hem verkopen… Echter, de meesten hebben last van filpperitus. Als je een gevraagd topic opent, zul je binnen een paar weken wel voorzien zijn gok ik…
Ik zou hem hier op horlogeforum kopen bij een lid dat reeds bewezen heeft transparant te zijn over de conditie van het horloge. Chrono 24 buitenland aankopen is een risico… Marktplaats is een absolute no-go, en jouw wisselende ervaringen zijn zeker niet op zichzelf staand. Ik durf te stellen dat 90% van de Marktplaats aanbiedingen rommel is, zonder enige documentatie, met gebreken, of dat de verkoper iemand is waar je liever geen zaken mee doet. Als je op Marktplaats koopt moet je kundig zijn, altijd het horloge ophalen en ter plaatse grondig inspecteren, en even vast stellen met wie je zaken doet (het liefste al vooraf). Altijd even googlen of het adres geen 30 verdiepingen hoog flat gebouw is waar een grote (vul zelf in) je op staat te wachten met een knuppel in het portiek om je te beroven van je cash geld…
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben er inmiddels uit dat ik (in ieder geval eerst) wil gaan voor de Seamaster 2531.80. Ik heb ongeveer een week geleden een post gemaakt in het gezocht gedeelte van dit forum. Nog geen reacties maar wie weet. Als je nog iemand weet die er één heeft liggen .
Ik heb zelf geen van beiden (staat op mijn “misschien” lijstje) maar in het algemeen vind ik aluminium bezels mooier dan keramische. Ze verouderen ook mooier, vind ik. Maar dat is puur mijn mening, dus heel persoonlijk.