Het zijn misschien niet de meest exotische horloges maar het is een begin. De Seiko wordt nu op werkdagen gedragen en in het weekend gaat de Casio om.
Hieronder staat mijn wish-list met horloges en accessoires die mijn nieuwe hobby compleet moeten maken:
3) Seiko Orange Monster met gestraalde kast en band (Dit is wmb een must-have!)
4) Een dress watch; Wie kan mij hierin adviseren/helpen? Ik ben er nog niet uit waar dit horloge aan moet voldoen dus ik hoop dat jullie voorstellen mij op weg kunnen helpen.
5) Een vintage (look) watch (jaren ’70); Wie kan mij hierin adviseren/helpen?
6) Een horlogebox voor minimaal 5 horloges eventueel gecombineerd met …
7) Een watch winder
Voor al voor de punten 4 en 5 wil ik jullie hulp en expertise in roepen. Sinds de aankoop van mijn Seiko ben ik bijzonder gecharmeerd geraakt van automatische horloges, hoewel een horloge met zonne-energie, zendersturing, verschillende wereldtijden, temperatuur, kompas en zo voort ook leuk is om naar te kijken.
Zoals je hierboven kunt zien is mijn wish-list al bepaald maar heb ik niet de intentie om deze allemaal in één keer nieuw aan te schaffen. Sterker nog; mijn voorkeur gaat uit naar gebruikte horloges, waarbij ik op wil merken dat Seiko mijn voorkeur heeft maar ik sluit zeker geen andere merken uit!
Ik ben iig van plan om naar Rikketik in Houten toe te gaan om een te kijken wat er zoal te koop is.
Verder heb ik nog een vraag: Ik heb redelijk smalle polsen (omtrek 18 cm) en in mijn ervaring zijn de meeste horlogebandjes gemaakt voor bredere polsen. Het gevolg is dat ik best veel band over heb. Hebben jullie hier een oplossing voor?
Alvast bedankt voor jullie reacties en ik zal het forum met de nodige aandacht blijven volgen.
Met een monster kun je niet fout.
Begin daar gewoon mee en kijk daarna verder. Hier op het forum rondkijken levert je vanzelf heel veel mogelijkheden. ( daar zit ook een risico aan BTW )
Je zult merken dat je op een gegeven moment een lijstje gaat krijgen met horloges waarvan je denkt “die wil ik”. Sommige ervan zullen er idd komen, andere blijven op het lijstje staan en sommige zullen van het lijstje verdwijnen. Je smaak verandert nou eenmaal. Eea hangt uiteraard samen met je beschikbare budget.
Mijn ervaring is dat de horloges die je weloverwogen en na een periode van sparen voor aanschaf koopt uiteindelijk meer polstijd krijgen als de impulsaankopen.
Maar ja de kick van een aanschaf op e-bay of marktplaats werkt wel verslavend.
Hoi Patrick, op dit forum van ‘getikten’.
Hier wordt het begin van elke verzameling gewaardeerd, dus ook die van jou.
Voor jouw ‘must have’ Monster kun je het verkoop-/ruilforum in de gaten houden. Daar komt wel eens een interessant exemplaar voorbij.
Door forumleden zeer gewaardeerde dress- en/of vintagelook-horloges vind je bijvoorbeeld bij de merken Archimede, Steinhart, Christopher Ward, Citizen, Hamilton, Davosa.
Ook Seiko heeft fraaie modellen, alleen worden de meeste niet door Nederlandse AD’s verkocht.
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van jouw budget.
Aan horlogeboxen is onlangs nog een topic gewijd. Daar zijn namen en adressen van veel verkopers te vinden.
V.w.b. je 18 cm polsomtrek; er zijn handelaren die per band met gesp verschillende lengten op de markt brengen. Overigens valt die 18 cm nog wel mee. Het is ook een beetje afhankelijk van de lug-to-lug afstand of je veel band ‘overhoudt’. Mijn ervaring is dat iets dikkere lederen banden minder lang aanvoelen dan dunnere banden.
Succes met je zoektocht en overhaast je niet.
Veel lees- en kijk- en postplezier op het forum
en als je regelmatig leest hier vindt je de antwoorden op al je vragen.
Ook op vragen waarvan je nog niet wist dat je ze ooit zou vragen
of van de vragen waarvan je je de vraag nooit afgevragen hebt waarom
je de vraag wilde vragen. :#
Patrick, van harte welkom op dit mystieke, doch edele horlogeforum.
Een horlogeforum waarbij de liefde voor het edele uurwerk zich soms op cryptische wijze laat ontfutselen.
En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z
Ook op vragen waarvan je nog niet wist dat je ze
ooit zou vragen
of van de vragen waarvan je je de vraag nooit
afgevragen hebt waarom
je de vraag wilde vragen. :#
Deze valt onder dezelfde categorie als: 1 gek kan meer vragen dan 1000 geleerden kunnen beantwoorden
Welkom en een leuke start! 2 type klokken die ik erg kan waarderen.
Het zijn misschien niet de meest exotische
horloges maar het is een begin. De Seiko wordt nu
op werkdagen gedragen en in het weekend gaat de
Casio om.
Hieronder staat mijn wish-list met horloges en
accessoires die mijn nieuwe hobby compleet moeten
maken:
3) Seiko Orange Monster met gestraalde kast en
band (Dit is wmb een must-have!)
4) Een dress watch; Wie kan mij hierin
adviseren/helpen? Ik ben er nog niet uit waar dit
horloge aan moet voldoen dus ik hoop dat jullie
voorstellen mij op weg kunnen helpen.
5) Een vintage (look) watch (jaren ’70); Wie kan
mij hierin adviseren/helpen?
6) Een horlogebox voor minimaal 5 horloges
eventueel gecombineerd met …
7) Een watch winder
Voor al voor de punten 4 en 5 wil ik jullie hulp
en expertise in roepen.
Welke prijsklasse moeten we denken? Welke modellen/lijnen vind je mooi?
Sinds de aankoop van mijn
Seiko ben ik bijzonder gecharmeerd geraakt van
automatische horloges, hoewel een horloge met
zonne-energie, zendersturing, verschillende
wereldtijden, temperatuur, kompas en zo voort ook
leuk is om naar te kijken.
Had dan verwacht dat je een pathfinder zou nemen met tough solar en multiband.
Welkom en een leuke start! 2 type klokken die ik
erg kan waarderen.
Dank je wel.
Hieronder staat mijn wish-list met horloges en
accessoires die mijn nieuwe hobby compleet
moeten
maken:
3) Seiko Orange Monster met gestraalde kast en
band (Dit is wmb een must-have!)
4) Een dress watch; Wie kan mij hierin
adviseren/helpen? Ik ben er nog niet uit waar
dit
horloge aan moet voldoen dus ik hoop dat jullie
voorstellen mij op weg kunnen helpen.
5) Een vintage (look) watch (jaren ’70); Wie
kan
mij hierin adviseren/helpen?
6) Een horlogebox voor minimaal 5 horloges
eventueel gecombineerd met …
7) Een watch winder
Voor al voor de punten 4 en 5 wil ik jullie
hulp
en expertise in roepen.
Welke prijsklasse moeten we denken? Welke
modellen/lijnen vind je mooi?
De Monster wil ik nieuw kopen en bij Rob (Monsterwatches) gaan bestellen. Ik ben er echter nog niet uit of ik 'm wil laten beadblasten of niet. Ik vindt het namelijk wel erg mooi en apart. Ik heb het alleen nog nooit in het echt gezien. Misschien op de beurs in Houten…?
Verder wil ik het nog niet te gek maken qua prijzen. Het is voor mij het begin van een mogelijke hobby. Iedere hobby kost geld, dat besef ik, maar als ik (op de Monster na) gemiddeld 100 euro per horloge uit kan geven ben ik een tevreden man.
Qua merken en modellen ben ik me nog aan het oriënteren. Naar aanleiding van de suggestie van Sparks ben ik gaan kijken op de site van Archimede en ik moet zeggen dat daar mooie modellen tussen zitten. Ik geloof in de kracht van eenvoud dus een chronograaf zal ik niet snel kopen. Qua vintage ben ik inmiddels verliefd geworden op de LeCoultre FutureMatic van acour_jeroen. Wat een schitterend horloge! Maar ook een mooie rechthoekige Seiko automaat uit de jaren '70 zie ik nog wel in mijn verzameling komen.
Had dan verwacht dat je een pathfinder zou nemen
met tough solar en multiband.
De Casio is mijn eerste digitale horloge ooit en ik moet zeggen dat ik er moeilijk aan kan wennen. Maar je suggestie spreekt me zeker aan, net als een grote G-Shock met “the works” erop.
De Monster wil ik nieuw kopen en bij Rob
(Monsterwatches) gaan bestellen. Ik ben er echter
nog niet uit of ik 'm wil laten beadblasten of
niet. Ik vindt het namelijk wel erg mooi en apart.
Ik heb het alleen nog nooit in het echt gezien.
Misschien op de beurs in Houten…?
Een Monster van Rob zit wel goed. En beadblasten, tja… dat is erg persoonlijk. Als je het em vraagt kan ie misschien een exemplaar voor je meenemen. Het ziet er een beetje dof grijs uit. Ik vind het een mooie military uitstraling door krijgen, maar is wel wat krasgevoeliger. Krasjes op m’n geborstelde Monster heb ik persoonlijk minder problemen mee, dan op een beadblasted kast. Die kan ik zelf wegborstelen. Nog makkelijk is gepolijste kast, maar dat moet weer passen bij het klokje. Een geheel gepolijste Monster… :S
Verder wil ik het nog niet te gek maken qua
prijzen. Het is voor mij het begin van een
mogelijke hobby. Iedere hobby kost geld, dat besef
ik, maar als ik (op de Monster na) gemiddeld 100
euro per horloge uit kan geven ben ik een tevreden
man.
Qua merken en modellen ben ik me nog aan het
oriënteren. Naar aanleiding van de suggestie van
Sparks ben ik gaan kijken op de site van Archimede
en ik moet zeggen dat daar mooie modellen tussen
zitten. Ik geloof in de kracht van eenvoud dus een
chronograaf zal ik niet snel kopen. Qua vintage
ben ik inmiddels verliefd geworden op de LeCoultre
FutureMatic van acour_jeroen. Wat een schitterend
horloge! Maar ook een mooie rechthoekige Seiko
automaat uit de jaren '70 zie ik nog wel in mijn
verzameling komen.
Hm… gezien je voorkeur voor de modellen en je budget zou je misschien tussen merken als Parnis en andere Aziatische plakmerken kunnen kijken. Er zitten leuke klokjes met leuke uurwerkjes in. Alleen de quality control is niet optimaal. Kunnen dus rotte appels tussen zitten.
Voor een vintage zou het wel kunnen. Wellicht idd op de rikketik.
Had dan verwacht dat je een pathfinder zou
nemen
met tough solar en multiband.
De Casio is mijn eerste digitale horloge ooit en
ik moet zeggen dat ik er moeilijk aan kan wennen.
Maar je suggestie spreekt me zeker aan, net als
een grote G-Shock met “the works” erop.
Dat vind ik echte toolwatches, waar ik niet bang voor ben om wat ruwer mee om te gaan.
Veel succes met je queste!
Dank je.
Veel suc6 in o.a. Houten. Ben er helaas niet bij, omdat ik zondags moet werken.