Even voorstellen: en keuze voor 99% gemaakt!

Beste allemaal,

Na al enige tijd fanatiek meegelezen te hebben op het forum, nu ook tijd om me even voor te stellen na een account aangemaakt te hebben. Interessant om alle diverse meningen te lezen, reactie te zien en (mooie) foto’s met inspiratie te zien!

Ik ben sinds een paar maanden op zoek naar mijn eerste automatische horloge. Na lang een van de eerdere U-boats (Quartz) te hebben gedragen, nu vanwege een erfenis de financiële mogelijkheid om me echt te verdiepen in de horloges en de merken.
De hele zoektocht in woonplaats Haarlem begonnen en daar gestuit op Maurice Lacroix en Tag Heuer. Ik ben (was, komt straks…) op zoek naar een klassiek, sportief, automatisch horloge. Rond, leren band en tijdloos design een must. In Haarlem bij de nieuwe Schaap&Citroen heel lang stil gestaan bij een Tag Heuer Calibre 1887 Limited Mercedes 300SLR. Gezien mijn lichte aversie tegen Mercedes leek me dit uiteindelijk niet de meest verstandige keuze…

Verder op zoek geweest en in Amsterdam terecht gekomen. Prachtige horloges van Van der Gang gezien, maar helaas (ver) boven budget. Daar bleven een Eberhard Vanderbilt Cup (blauw) en een zilveren Bell & Ross BR 126 Chrono bovenaan de lijst staan. Vanwege de strakke uitstraling van de B&R staat die bovenaan.

Met die uurwerken in het achterhoofd door gegaan naar Den Haag en daar verliefd geworden op een IWC Portuguese Chrono. Ook deze blijkt echter boven budget, en verder zonder resultaat terug naar Amsterdam.

Ben nu van plan om deze week terug te gaan naar Amsterdam om daar de knoop door te hakken voor de BR126 Officer! Na grondig research online ga ik echter enigszins over de prijs-kwaliteit twijfelen. Die twijfel zal ik bij de juwelier nog wel even polsen, maar wellicht dat hier experts zat zijn die deze twijfel (ook) weg kunnen nemen. Twijfel gaat namelijk ook kwaliteit: is een ETA uurwerk in een dergelijk horloge minder betrouwbaar? Of is dat onzin? En qua prijs: is het horloge een ‘standaard’ uurwerk de forse prijs (EUR 3.300) wel waard?

Belangrijkste is natuurlijk de uitstraling, en daar ben ik helemaal over uit. Alhoewel ze het horloge bij B&R niet zo goed positioneren. De afbeeldingen op de website ogen erg saai en plat terwijl het horloge in werkelijkheid heel chique uit ziet en mooi afgewerkt is. Gebruikersplaatjes heb ik opgespoord via een Frans forum: http://forumamontres.forumactif.com/t103368-br-126-vintage-modele-2011.

Veel groet,
Robbert

Hallo Robbert,

Welkom op dit forum :slight_smile:

Gezien mijn geringe expertise over (dure) horloges kan ik je daar niet echt mee helpen. Wil wel even zeggen dat ik een mooi horloge een erg goede besteding van een erfenis vind! (tu)

Gr, Peter

ETA maakt uiterst betrouwbare uurwerken. Werkpaarden als bv 2824, 2892 of 2894 om er maar eens een aantal te noemen zijn, mits goed afgeregeld, zeer precieze en duurzame uurwerken.

En natuurlijk, welkom op het forum.

Welkom Robbert,

Bell en Ross maakt goede en mooie horloges. Ze zijn in de leer geweest bij Sinn en hebben in de begin periode de horloges laten assembleren bij Sinn.
Zou daar trouwens ook nog even kijken, vooral bij de klassieke werken en de 6000 serie.

Helaas is Bell en Ross inmiddels stevig aan de prijs, evenals bijv. Tag Heuer.
Uurwerktechnisch is er weinig mis mee maar het ETA 2892 met Dubois-Dupraz Chronograph module is niet de meest geliefde keus van een horlogeliefhebber.
Qua prijs kwaliteits verhouding denk ik dat er betere keuzes zijn…gelukkig heb je nog 1% ruimte om van mening te veranderen.
3300 Euro voor je eerste automatische horloge, mijn complimenten.

Enkele opties:
Omega Speedmaster professional…
Stowa chronograph…erg mooi http://www.stowa.de/Chronograph+1938+poliert,i1.htm.

Wow, van Bell&Ross ken ik alleen hele andere modellen! Mooi!

En welkom op dit forum!

Groet, Matthijs

Lucien Schreef:

Welkom Robbert,

Uurwerktechnisch is er weinig mis mee maar het ETA
2892 met Dubois-Dupraz Chronograph module is niet
de meest geliefde keus van een horlogeliefhebber.

Waarom niet?

Mijn beste,

Een mooie intro Robbert!!
Van harte welkom bij dit Mondiale horlogeforum, op Menselijke maat!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

marijn Schreef:

Lucien Schreef:


Welkom Robbert,

Uurwerktechnisch is er weinig mis mee maar het
ETA
2892 met Dubois-Dupraz Chronograph module is
niet
de meest geliefde keus van een
horlogeliefhebber.

Waarom niet?

Een hardnekkig gerucht gaat rond dat de betrouwbaarheid en servicebaarheid van deze opbouw te wensen over laat. Dit speelde met name bij de introductie van de Tudor Heritage Chrono.

OT: Welkom Robbert. Succes met je zoektocht naar een mooie besteding. Mijn tip zou zijn om te kiezen voor een wat meer tijdloos horloge. Een horloge wat je over 10 jaar nog graag draagt (en je wellicht herinnert aan degene die je de erfenis naliet). B&R maakt mooie horloges, maar ik vind ze wel serieus aan de prijs. Voor dit bedrag zijn er zo veel mogelijkheden. Ook horloges die bijvoorbeeld dezelfde uitstraling hebben als horloges die je nu als boven budget aanmerkt…

Ook namens mij van harte welkom.

Mocht je de associatie met Mercedes niet zinden, dan vind ik de meer contemporary uitstraling van de normale ook erg mooi.

marijn Schreef:

Waarom niet?

Het uurwerk is een samengebouwd pakket van een ETA uurwerk en een losse chronograaf module erboven op geplaatst, ook wel genoemd piggy back.
Ik geef de voorkeur aan een uurwerk wat als chronograaf ontworpen is…bijv de Lemania’s van Omega.
Kwalitatief is er niets mis mee.
Het is niet de bedoeling om deze modules te repareren of servicen, gewoon vervangen. Dat hoeft niet duur te zijn, maar blijkt het in de praktijk wel te zijn.

Lucien Schreef:

marijn Schreef:

Waarom niet?

Het uurwerk is een samengebouwd pakket van een ETA
uurwerk en een losse chronograaf module erboven op
geplaatst, ook wel genoemd piggy back.
Ik geef de voorkeur aan een uurwerk wat als
chronograaf ontworpen is…bijv de Lemania’s van
Omega.
Kwalitatief is er niets mis mee.
Het is niet de bedoeling om deze modules te
repareren of servicen, gewoon vervangen. Dat hoeft
niet duur te zijn, maar blijkt het in de praktijk
wel te zijn.

Bedoel je nu echt bij service de hele module wordt vervangen? Weet je dat nu wel zeker? Ik lees op internet dat ze gewoon worden geserviced.

Dank voor alle reacties! Een eerste automaat voor dit budget zou normaliter ook niet helemaal tot de mogelijkheden behoren, maar wegens omstandigheden nu dus wel.

Verder dank voor de suggesties. Qua merk heb ik persoonlijk niet zo veel met Omega, uitstraling is niet helemaal waar ik naar op zoek ben. Voor wat betreft de aangedragen Tag Heuer: ‘op papier’ vind ik dat een prachtig horloge, maar ik heb hem om gehad (net als de Calibre 1887 met leren band), maar die vond ik niet mooi staan. De Stowa ziet er ook erg goed uit. Als ik het goed zie is het wel allemaal goud, en daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.

De BR126 Officer Chrono is een erg ‘basis’ model, qua genre (als je daarover mag spreken) vind ik hem ergens wel in de buurt komen van de IWC. Daarbij de mogelijkheid om er een bruine (of blauwe) band om te zetten geeft denk ik ook een mooie uitstraling.

Qua uurwerk: dank voor de uitgebreide toelichting! Ik zal bij de juwelier vrijdag nog eens vragen hoe het zit qua servicing.

robbertu Schreef:

De BR126 Officer Chrono is een erg ‘basis’ model,
qua genre (als je daarover mag spreken) vind ik
hem ergens wel in de buurt komen van de IWC.
Daarbij de mogelijkheid om er een bruine (of
blauwe) band om te zetten geeft denk ik ook een
mooie uitstraling.

Is inderdaad een ingetogen b&r. Ik verwachtte de grove vierkante serie. Vind hem mooi!

Wellicht een optie om ook eens via de grijze handelaren te zoeken (via chrono24 bijvoorbeeld). De eerder genoemde prijs blijf ik namelijk echt stevig vinden. Succes!

Ik weet een B&R in de aanbieding.

Stuur je een PB.

Beste Robbert,

Ten eerste welkom op dit forum; dat gaat je veel plezier opleveren en veel geld kosten ;).
De B&R die je laat zien is een mooie klok, echter dit zou je 1e echte klok worden en dan wil ik je toch het volgende meegeven.
Zelf heb ik een jaar of 4 geleden mijn 1e echte horloge aangeschaft en ik dacht echt dat ik wist dat ik die wilde.
Het heeft echter maar een jaar geduurd voordat ik zéker wist dat dit 'm niet was / ging worden en hij verkocht werd.
Een aantal medeforummers kon me melden, nadat ik 'm verkocht had, dat het toch zeker een jaartje duurt voordat je écht weet wat je wilt.

Nu komt ie; jij wil een 3.300 kostende B&R aanschaffen; dat is zeker een mooi horloge maar de kans is groot dat je hier, ook al weet je nu "zeker"van niet, een keer vanaf wil. Dan is een B&R echt een moeilijk horloge.
Mocht je nu als eerste een Speedmaster of een Submariner aanschaffen, dan zou ik zeggen, altijd doen, maar in dit geval zou ik nog wat wachten en/of eens een leuke 2e handse courante klok aanschaffen en op basis hiervan leren van wat je echt mooi vindt.
Als je een Portugieser het summum vindt, dan zou ik nu niet agv het het feit dat ie het dubbele kost, 3.300 uitgeven aan een B&R. Daarnaast zijn er dan nog wel betere alternatieven voor een IWC dan een B&R; ik zou in ieder geval nu je erfenis er niet meteen aan spenderen, je krijgt er (bijna gegarandeerd) spijt van!

Doe ermee wat je wilt, maar ik wou je dit toch meegeven!

gr.Joep

Beste Joep,

Heel hartelijk dank voor je uitgebreide reactie/ advies. Qua prijs lijkt er nu een flinke aanbieding te zijn waar Marijn me op wees. Daar zit een flink verschil in, maar zoals ik lees is prijs niet het grootste punt waar je je zorgen om maakt. Meer de ‘courantheid’ (is dat een bestaand woord?!) van het horloge.

Ik ga er nog eens goed over nadenken en kijken of ik alternatieven vind, onder andere vanuite de opmerkingen bovenstaand. Probleem bij veel genoemde courante modellen is dat ik daar weinig bij voel. Dat zijn vaak minder ingetogen horloges met een meer uitgesproken design. Feit dat de B&R dat niet heeft, doet me denken dat die tijdlozer is en over 1 (of 3) jaar nog net zo mooi is.

Dit is ook de belangrijkste reden dat de Eberhard afgevallen is (http://bit.ly/OVlbel). Bij dat 'drukke design’heb ik het idee dat je er snel(ler) op uitgekeken bent. En dat dat minder courant is.

Wordt vervolgd!

Hoi Robbert,

De courantheid is inderdaad 1 van de dingen die ik bedoel, daarnaast wilde ik ook zeggen dat je niet te gauw voor “2end best” moet gaan (B&R - Portugieser).

Kijk ook eens bij William Wien, daar komen vaak mooie klokken, al dan niet gebruikt voorbij voor heel interessante prijzen. Zelf heb ik daar ook al 3 horloges aangeschaft; 2 nieuwe en 1 gebruikte en als er bij William bij staat: in perfecte staat, dan is ie dat ook.

Misschien is deze wat voor jou:
http://wwwatches.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1839&Itemid=11

Ben benieuwd wat je daarvan vindt!

gr.Joep

Oei, dat is een héééle mooie… Daar ga ik even over na denken. Heel veel dank voor de tip. Stuur je ook even een DM.

Ik wens je veel wijsheid Robbert, ik zou voor de gevestigde orde gaan.

Welkom op dit forum!

En een erg stijlvolle keus die B&R.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.