Even voorstellen en meteen een vraagje

Hallo allemaal,

Ik ben Peter (nickname Scudo) en ik verzamel allerlei dingen van vroeger zoals oude brommers, emaille reclameborden en klokken. Ook mechanische horloges hebben mijn belangstelling en daarbij heb ik ook een paar oude zakhorloges. Ik heb mij de laatste tijd eens wat meer bezig gehouden met de techniek van oude horloges en ik heb al een paar van mijn oude uurwerkjes netjes aan het lopen gekregen.

Bij één van mijn zakhorloges is echter de opwindveer gebroken en jammer genoeg niet aan het begin, maar ergens in het midden.
Nu heb ik al heel wat (internet) researchwerk gedaan, maar ik kan er niet uitkomen waar ik nog een nieuwe opwindveer kan kopen. Ook heb ik al een paar uurwerkbeurzen bezocht maar zonder resultaat.
Mijn vraag is dus: Weet iemand van jullie waar men nog nieuwe opwindveren voor zakhorloges kan kopen ?

De veer die ik zoek is 2,2 mm breed en 0,15 mm dik. De veertrommel is inwendig rond 16 mm.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

welkom, ik kan je helaas met je vraag niet helpen, veel succes
groeten roel

hey Peter,

welkom hier.

zit je toevallig in de buurt van Joure/Friesland?
heb een zooi veren liggen…kan er zelf vooralsnog weinig uit wijs worden (moet er de tijd even voor nemen)

als je in de buurt zit kan je altijd eens langs komen

Popma Schreef:

hey Peter,

welkom hier.

zit je toevallig in de buurt van Joure/Friesland?
heb een zooi veren liggen…kan er zelf vooralsnog
weinig uit wijs worden (moet er de tijd even voor
nemen)

als je in de buurt zit kan je altijd eens langs
komen

Helaas zit ik niet in de buurt van Joure, maar precies tussen Tilburg en Eindhoven.
Ik vraag eerst hier eens wat rond, maar mocht het hier niet lukken dan ben ik alsnog bereid om eens naar Joure te komen.
Bedankt voor het aanbod.

Hallo Scudo,

Hier heb ik een veer liggen alleen die is 0,17 dik i.p.v. 0,15, de rest van de maten klopt!!
Groeten Martin Meijer.

Hallo Martin,

0,17 mm zal ook wel goed zijn, want ik heb ook nog een meetonzekerheid. Het is moeilijk aflezen op een gewone schuifmaat.
Zou ik de veer van je kunnen overnemen ?
Je zou mij er heel erg blij mee maken.

Groeten Peter

Hallo Scudo,

Geen probleem. Mijn telnr. is 0593-526660

Groeten Martin Meijer

Telnr. kun je beter per pb geven omdat iedereen mee kan lezen…
Ik zou 'm ff weg laten halen want horloges + telnr. = adres en kan gezeik worden.

mvg

martinm Schreef:

Hallo Scudo,

Geen probleem. Mijn telnr. is 0593-526660

Groeten Martin Meijer

Toevallig kreeg ik afgelopen zondag een tip van iemand toen ik op de uurwerkenbeurs in Visé was. Er is een firma, vlak bij mij in de buurt notabene, die wellicht de gevraagde veer zou kunnen hebben.
Ik ben dus bij die firma langs geweest en heb inderdaad een nieuwe veer kunnen bemachtigen. Ik heb de veer direkt gemonteerd en het zakhorloge loopt weer.

Ik vind het wel geweldig om te zien dat men hier bereid is om een “onbekende nieuweling” vooruit te helpen, waarvoor mijn hartelijke dank.
Wellicht dat ik in de toekomst nog eens gebruik mag maken van jullie expertise etc. want het (zak)horloge virus heeft mij wel te pakken.

Hartelijk bedankt iedereen voor de reacties.

edit