Even voorstellen, en meteen ook een vraagje

hallo horlogegekken,

ik zal mij eerst eventjes voorstellen, ik ben rene 30 jaar oud, en werkzaam als engineer bij een japanse motorfabriekant.
ik ben (al zeg ik het zelf) redelijk technisch, maar helaas weet ik van horloge’s te weinig om hier zelf aan te gaan sleutelen (zou het wel heel graag willen, vooral als ik de voor-en-na verhalen hier lees).
en ik ben al een behoorlijke poos gek van horloges, ik hoor ook van mijn ouders dat dit al op hele jonge leeftijd het geval was.
mijn ouders, vrienden en collega’s snappen ook niet wat ik nou met die horloge’s moet.
om er een te quoten: ‘kijk mijn horloge, koste 25,- bij de lidl en staat altijd goed dmv de atoomklok’.

ik heb echter altijd met quartz en digitale horloges rondgelopen, totdat ik vorig jaar een poljot horloge heb gekocht van een forumlid.
sind die tijd toch wel verliefd geworden op mechanische horloge’s, en dan specifiek russische.
ik vind vooral de poljot/sturmanski/buran erg leuke horloges, met in mijn ogen een goede prijs/kwaliteit verhouding.

ik lees al een poosje mee op dit forum en vindt het fantastisch om te zien hoeveel kennis er onder de vele forummers alhier aanwezig is.
en de meeste zijn absoluut niet te beroerd om deze kennis te delen, erg leerzaam !!
ook bij het zien van de collecties van vele alhier loopt het water me werkelijk in de mond.
mijn droomhorloge’s zijn helaas niet in mijn bereik qua budget, en ik zou ook nooit zoveel geld voor een horloge overhebben.
Als ik het over droomhorloges heb denk ik aan: Minerva pythagore, IWC portugese chrono automatic, Eberhard traversetolo, en zo zijn er nog wel een paar.

buiten mijn quartzhorloges (accurist chrono, mondaine en guess) heb ik momenteel 4 russische horloges
te weten: 1 x poljot alarm travellermet 2612.1, 1x sturmanski met26669, 1x sturmanski chrono met 3313 (nog onderweg van ebay verkoper), en 1 buran met 2612.1.

de buran is helaas kapot (via via al kapot gekregen), ik weet niet hoe het gebeurt is, maar de balansveer (denk ik) is kapot.
loont het om deze te laten repareren ? is het uberhaupt mogelijk om dit onderdeel te bestellen ?
en weet iemand misschien een horlogemaker in de buurt van schiphol die deze rus weer tot leven kan wekken.

Met vriendelijke groet, Rene

Hallo Rene en welkom!

Je collectie klinkt veelbelovend, foto? :slight_smile:

Nog veel leesplezier hier op het forum en dat je collectie maar gestaag verder mag groeien. :smiley:

uhhh foto’s ? ik heb van mijn horloges nog geen foto’s gemaakt.
ik zal straks eens een paar foto’s op internet zoeken en uploaden.

en ja, dat doorgroeien zal denk ik wel lukken.
als ik een nieuw horloge heb gekocht heb ik al vrij snel weer de neiging om te gaan kijken voor een klokje om de verzameling aan te vullen.

Hallo, mijn naam is Rob en ben een verwoed verzamelaar van het amerikaanse merk "Bulova"
Zowel de mechanische Bulova’s vanaf bouwjaar 1930 tot 1965 alsmede de electronische Accutron stemvork uurwerken t.w. de 214, 218, 224 en de 219 hebben mijn belangstelling en ben voortdurend op zoek naar defecte kalibers/movements voor onderdelen.
Misschien zijn er onder U welke dit soort horloge/uurwerken nog in een lade hebben liggen, ik kan er mee uit de voeten voor restauratie.
Groet van een Bulova fan

hierbij nog eventjes de foto’s van mijn russen.

hier mijn eerste poljot, van een mede forumlid gekocht (kaliber 2612.1).

mijn sturmanskie day-date (kaliber 26669).

en de sturmanski die nog onderweg is (kaliber 3133).
dit wordt het horloge voor op mijn werk, zitten nl al een aantal beschadigingen op.

en de kapotte buran (kaliber 2612.1).

Welkom bij de russofielen.

Arjay

Welkom Rene,

Bent je de Rene van 2e jaar dt BL HVA.
gr.

Yuen Tai

Yuen Tai Schreef:

Bent je de Rene van 2e jaar dt BL HVA.

dt BL HVA zegt me helemaal niets, dus een andere Rene :slight_smile:

Hoi Rene,
allereerst natuurlijk welkom hier!

Mooie verzameling Russen heb je al bij elkaar, die Sturmanski is interessant; dit is de “kleine Sturmanski”; de grote broer is natuurlijk een heel bekend model, maar deze zijn ook heel leuk!

Als je je Buran wilt laten repareren, dan kun je het beste proberen om een goedkope sloper te kopen op Ebay met hetzelfde uurwerk (alle alarm-Poljots hebben hetzelfde uurwerk, kosten iets van $20 op Ebay); dan de balans over laten zetten; onderdelen van Poljots zijn vrijwel niet te krijgen.
Ik heb trouwens ook nog wel zo’n horloge liggen die als “donor” gebruikt kan worden, wil ik wel ruilen tegen een centrale “crank-seal” voor mijn “meerjaren-projekt” Yamaha TD1-B 250cc replicaracer van 1963; daar kan jij als engineer vast nog wel aan komen :smiley: :smiley:
(ik neem aan dat je bij Yamaha op Schiphol werkt)

Groet,
Paul

Paul K Schreef:

Ik heb trouwens ook nog wel zo’n horloge liggen
die als “donor” gebruikt kan worden, wil ik wel
ruilen tegen een centrale “crank-seal” voor mijn
"meerjaren-projekt" Yamaha TD1-B 250cc
replicaracer van 1963; daar kan jij als engineer
vast nog wel aan komen
(ik neem aan dat je bij Yamaha op Schiphol werkt)

waarom denk je dat ik bij Yamaha werk ? gokje ?
want honda zit nl ook op schiphol, en kawasaki zit in hoofddorp.
maar je hebt wel gelijk hoor :slight_smile:

aan de optie van een donorklokje had ik ook al zitten denken, maar twijfelde omdat bij een hoop oude klojes het type uurwerk niet vermeld word.
maar als jij het zegt geloof ik meteen dat ze allemaal hetzelfde zijn.

hmm ja onderdelen, ik kan wel eens navragen maar geef je niet zo heel veel kans.
een heleboel ‘oude’ onderdelen worden namelijk gescrapped, anders zitten we straks met een warehouse vol met alleen maar onderdelen voor oude motoren. en er is al ruimtegebrek.
er was wel iemand in dienst die heel veel oude Yamaha’s had (en misschien ook onderdelen?) maar die is helaas weg.
maar ik zal eens een visje uitgooien, wie weet.