Hi allemaal,
Graag deel ik een korte introductie over mijzelf en mijn horlogereis tot nu toe. Ik ben erg benieuwd of jullie je hierin herkennen en ik kijk ernaar uit om deel te nemen aan de gesprekken en verhalen op dit forum!
Rond mijn tiende kreeg ik van mijn ouders mijn eerste horloge: een klassieke Swatch. Als je op het knopje aan de zijkant drukte, lichtte de wijzerplaat op met de tekst: Ready, let’s GO! Online is er geen plaatje van te vinden, dus die houden jullie van me tegoed zodra ik terug ben van vakantie. ![]()
In mijn puberteit werd deze opgevolgd door een Swatch Speedometer, en vlak voor mijn studententijd door een Armani dress watch. Het bandje van die laatste heb ik drie keer moeten vervangen; het was helaas niet goed bestand tegen de hoeveelheid bier die het tijdens het uitgaan te verduren kreeg. Voor mijn 25ste verjaardag was het tijd voor een serieuze stap en kwam er een Maurice Lacroix Eliros om de pols.
Inmiddels ben ik 34, maar het duurde tot oktober 2024 voordat er een vervolg kwam. Dat kwam vooral door mijn fascinatie voor gadgets en de opkomst van de smartwatch. Fair warning voor de puristen, kijk even weg als je dit niet aankan: de Samsung Gear Fit, Galaxy Gear S2 BALR, Fitbit Versa, Whoop 4.0, Google Pixel Watch en de Pixel Watch 2 zijn allemaal de revue gepasseerd. Het duurde even voordat ik me realiseerde dat ik al die extra features eigenlijk niet gebruikte, laat staan nodig had.
Terug naar oktober 2024. Ik kwam in aanraking met een Omega Speedmaster en was meteen verkocht—totdat ik me realiseerde dat ik 5 à 10k voor een horloge eigenlijk gekkenwerk vond. Gelukkig was daar de MoonSwatch. Maar eerlijk is eerlijk (en ik hoop dat ik hiermee niemand tegen het zere been schop): toen ik die om de pols had, voelde het toch een beetje als een Speedmaster uit een Happy Meal. Dat werd hem dus ook niet.
Helaas (voor mijn portemonnee) ontdekte ik daarna de wondere wereld van Catawiki. Zonder me er echt in te verdiepen, doorbrak ik mijn ‘hiatus’ van bijna tien jaar met een winnend bod op een TAG Heuer Carrera Automatic Chronograph Calibre 16 uit Hong Kong. Ondanks de gebruikssporen en het ontbreken van de doos, was het een schappelijke prijs, zelfs na importkosten.
Inmiddels ben ik weer helemaal gewend aan een fatsoenlijk horloge, maar het kriebelt om de volgende stap te zetten in de horlogewereld. Na veel wikken, wegen en verlekkerd rondkijken in diverse boetieks, heb ik mijn zinnen gezet op een Grand Seiko SBGA413 ‘Shunbun’. De unieke, speelse wijzerplaat en het imposante mechanisme zijn simpelweg schitterend.
Omdat ik het horloge echt wil gaan dragen, hoeft het voor mij niet splinternieuw te zijn. Mocht je overwegen om dit prachtstuk uit je collectie weg te doen, stuur me dan zeker een berichtje!
Met vriendelijke groet,
Floris