Even voorstellen + foto's + vraagje domed glas

Beste forumleden,

Na een tijdje meelezen op dit prachtige forum en enkele posts vind ik het tijd om mezelf even voor te stellen. Het virus heeft er ooit in gezeten, is er toen een jaar of tien uit geweest en sinds 3 jaar weer aanwezig, sinds een half jaar zelfs als nooit tevoren!

Een jaar of tien geleden kwam ik een prachtige U-Boat tegen in een etalage van een antiekhandelaar, echter was het wel een nieuw exemplaar voor ongeveer €350,00.
Destijds (student) kon ik dat niet opbrengen en dacht bij mezelf, die koop ik over een paar jaar wel. Helaas verdween de U-Boat uit de vitrine en zelfs van het internet, ik kwam enkel nieuwe minder mooie (meer opsmuk) modellen tegen die een veelvoud ervan kostten! Nooit meer het model gezien waar ik verliefd op was helaas. In dezelfde tijd kwam het merk TW Steel opzetten waar ik aanvankelijk niets van moest hebben omdat ze zo op de U-Boats waren geïnspireerd… Bovendien werden ze gedragen door vrienden van me die het merk helemaal verheerlijkte omdat het zo groot en robuust was. Ikzelf wist natuurlijk wel beter…
Uiteindelijk kwam dit model op de markt en ben ik overstag gegaan. 't is een 44mm en daarmee groot, maar niet overdreven groot en vind het zelf een tijdloos model. Verder geen emoties erbij, maar just a nice watch.

Het werd de eerste van m’n huidige collectie:

Na een tijdje zoeken kwam ik de volgende tegen op Chrono24, het horloge dat ik in mijn jeugd (+/- 18 jaar oud) al bewonderde in een etalage tijdens mijn vakanantie in Zwitserland. Vroeger was ik behoorlijk Tag freak, da’s minder geworden, maar al met al vond ik deze nog steeds prachtig, als een oude vrouw die vroeger mooi is geweest en je daardoor nog steeds enigzins gevoelens voor hebt…
Echter, het horloge kwam binnen en bleek vele malen kleiner te zijn dan ik dacht! 39mm, ik dacht dat valt wel mee…, het was een enorme teleurstelling zo klein dat 'ie draagt! Maar ja, weg doen, no way!

De swatch is mijn sporthorloge geworden, en ondanks dat ik niet van plastic horloges houd vind ik 'm echt prima en eigenlijk ook erg mooi. Het model klopt helemaal.

De G-Shock heb ik voor mijn verjaardag van m’n vriendin gekregen. Een prima klokkie voor als ik in een hippe bui ben…

Met de Seiko Solar Chrono diver ging het wat meer uit de hand lopen, ik zag deze in een etalage en was verliefd! De geschroefde pushers, de gepolijste band, prachtig! Tot er een dikke kras op kwam…, de bezel wissel ik misschien nog wel, hoewel het horloge me weinig meer doet, en dat terwijl ik er destijds bijna een tweede van had gekocht, zo mooi vond ik 'm!

Bij de bovenstaande Seiko kreeg ik van de bevriende winkelier ook een rubber band, een zwak voor rubber in combinatie met een duiker heb ik altijd gehad. Dus veel afgewisseld, maar ik kwam erachter dat de metalen band van deze Seiko niet heel blij wordt als 'ie wordt gewisseld, en op een gegeven moment dit voorjaar hoefde ik 'm ook niet meer te wisselen want daar kwam ineens deze Invicta om de pols!

Via mijn werk (geluidstechniek) kwam ik op Baselword terecht, waar ik met deze klok in aanraking kwam. Eigenlijk te groot voor mijn pols, maar oh wat is dit een degelijk en mooi afgewerkt horloge. 500m diepte, dus met heliumventiel wat ik een prachtig detail vind.

Deze zomer was ik in Spanje en kwam daar enkele duikers met een oranje rubber band tegen, een combinatie waar ik stiekem ook al heel lang naar op zoek was. De Citizen Promaster besteld, immers Citizen heeft een lange traditie op het gebied van duikers. Toch was ik een beetje teleurgesteld. De rubber band voelde ietwat fragiel aan en de dikte/hoogte van het horloge was ook aan de korte kant.

De Citizen heb ik aan m’n vriendin gegeven en wanneer ze 'm om heeft kan ik daar echt van genieten, een mooie vrouw met een stoere duiker om de pols!

Hierna was het hek van de dam!
Natuurlijk moest de duiker met oranje rubber band vervangen worden en in mijn zoektocht kwam ik op de volgende uit. Het monster! Een automaat!
Niet met oranje rubber verkrijgbaar, maar de Vampier/Dracula met zwart rubber vond ik ook een prachtige combi! Het monster, ik kende 'm nog helemaal niet, maar wat een schitterend ontwerp! In tegenstelling tot de toch wel erg veel klonen/remakes/hommages op de Submariner kan ik het echt waarderen dat een merk als Seiko een compleet origineel design heeft neer gezet, en zelfs de tweede versie ervan heeft verbeterd, zowel technisch als het uiterlijk (mijn inziens, t.o.v. het vorige model).
Ik heb de Monster in Spanje besteld en een week later lag 'ie op de mat. Prachtig!
Ineens ook verliefd geworden op automaten… Wat is het mooi om daar over te lezen, laat staan naar te kijken!

Maar ja, ondertussen nog steeds geen oranje rubber…

De zoektocht ging verder. Ik kwam erachter dat de monsters ook bij een, ons allen bekend, adres in Nederland te verkrijgen zijn, en ondertussen was ik eruit: het moest een zwarte monster worden met oranje rubber!
Overigens moet ik er wel bij vertellen dat ik een lichte vorm van pietepeuterigheid heb als het gaat om details. Zo moet een Seiko een Seiko band hebben en een, pak 'm beet Patek, een Patek band hebben :wink:
De zoektocht ging dus verder naar een oranje rubber Seiko, want die werd niet op de monster geleverd. Deze tocht bleek lastiger dan ik had verwacht, er werd in Duitsland een oude (oranje) monster met oranje rubber aangeboden, maar deze verkoper had het uiteinde van de band afgeknipt omdat dat beter zat…, pfff!

Tja, dan ga je toch verder zoeken. En ik kwam uit in de V.S. waar een grote handelaar een PVD Seiko in de collectie had met oranje rubber! Helaas moest ik daar wel het horloge bij kopen, dus het is een dure band geworden…
Ondertussen een Zulu op gezet trouwens (met PVD gesp natuurlijk!), en het klokje ben ik steeds mooier gaan vinden, maar het gevoel dat een automatisch uurwerkje me nu geeft ontbreekt helaas. Het oranje stond 'm goed trouwens!

Toen deze Seiko solar duiker binnen was heb ik meteen de zwarte monster besteld. Die kwam binnen en Erik was gelukkig!

Nou wat staat er nog op het verlanglijstje…

(Vintage) Rolex Submariner/Seadweller/GMT2/DayDate
Tag Heuer Monaco Calibre 12 blauwe wijzerplaat, of liever nog een Calibre 36
Omega Seamaster 1200 met mesh, duiker met oranje rubber heb ik al :wink:

Verder nog een vraagje. Ik zag hier vorige week een topic voorbij komen over een Steinhart Duiker met gebold saffier glas. Overigens waren de meesten niet helemaal te spreken over de Submariner imitatie, net als ik overigens vanwege het hommage gehalte, maar toch vond ik het best een mooi horloge.
Vooral het gebolde venster vind ik prachtig! Volgens mij heeft de speedmaster het en wat herritage modellen van Bell & Ross ook.
Maar is er naast Steinhart ook een andere fabrikant met betaalbaar gebold glas of gebold plexi? Denk aan prijzen tot ongeveer €500 à €600. Ik vind het zooo mooi maar het budget laat het voorlopig niet toe om er meer dan €2000 aan uit te geven.

Alvast bedankt voor het lezen en jullie zullen me vast vaker voorbij zien komen!

Groeten, Erik

1 like

de Crepas Cayman 3000 (ok, wel wat duurder, maar geen 2000 euries) heeft het ook…

Welkom!

Domed glas met een kleine bolling is niet zo bijzonder meer, met een superdikke bolling zie je inderdaad veel minder. Ik hou ervan.

Alsnog welkom, Erik!
Leuk voorsteltopic en mooie collectie!(tu) Een BM met oranje band staat idd helemaal niet verkeerd!
M.b.t. je bolglasvraag, ik moet dan meteen aan een model van Seiko denken; een merk dat jij duidelijk weet te waarderen.;). De zeer betaalbare SNZH (‘Fathoms’)-serie heeft een heel leuk retro bol glaasje en is überhaubt een fraaie serie, imho. Foto is een fragment van een foto van Rob, trouwens.

Explore MrFitGuru

Goede voorstel post!

Leuke ontwikkeling doorgemaakt :slight_smile:

Echt heel dik gebold glas kom je geregeld tegen bij de kleinere onafhankelijke merken, de Armida A1 (5 kleurvariaties en Miyota 9015 automaat) is daar een goed voorbeeld van. Ik heb er eentje gehad, geweldig veel horloge voor een mooi bedrag ($ 699,00 inclusief wereldwijde verzending, omgerekend ca. € 510,00)

Dit zijn niet mijn foto’s:

Explore Eric Pezik Pajoow

Dit wel:

Eric

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van dit gezaghebbende, doch vooral ook plezante horlogeforum.
Duidelijk een forum ván liefhebbers, vóór liefhebbers!!

Een prima intro heb je en een prachtige verzameling horloges.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Leuk voorsteltopic(tu)

Welkom!

Ook welkom.
Leuke collectie, vind die Invicta erg mooi.

Welkom Erik! Mooie collectie. Zo’n gele G-Shock vind ik ook top :slight_smile: Veel plezier hier en vanaf nu elk nieuw horloge ff voorstellen :+

Leuke binnenkomer en een keur aan horloges.
Welkom!!

groetjes Lenno

welkom!

betreft gebold glas vind ik persoonlijk nog wel n verschil tussen de soorten. je hebt die zoals ericpp al aangaf. die vind ik n andere uitstraling hebben dan die ve speedy, welke meer n lichte bolling heeft, maar wel hoog ligt tov de kast&bezel.

Welkom in ons midden Erik. Wat een leuk voorstel betoog zeg!!! Ik zie dat je al een mooie collectie hebt. Veel plezier ermee en tevens hier op dit gezellige en informatieve forum.

Gr. Wouter

Van harte welkom!

Wel leuk dat verlanglijstje, je hebt nu vooral Seiko’s Ctizen en een Casio, maar dan je verlanglijstje: Rolex, Tag Heuer, Omega…

Welkom Erik.
Leuke voorsteltopic, ik hoop dat je wensen in de toekomst vervuld worden, en dat wij ervan mogen meegenieten!

Groet,

Dick

Dank voor alle leuke reacties! Inderdaad doel ik ook meer op het licht gebold glas zoals bij een speedy. Het steekt dan net iets boven de bezel uit.
Maar dan dus een stukje goedkoper dan een speedy… De eerder genoemde Seiko komt denk ik wel aardig in de buurt, maar ja…, dat 5 logo… :frowning:

Erik de Gast Schreef:

Dank voor alle leuke reacties! Inderdaad doel ik
ook meer op het licht gebold glas zoals bij een
speedy. Het steekt dan net iets boven de bezel
uit.
Maar dan dus een stukje goedkoper dan een
speedy… De eerder genoemde Seiko komt denk ik
wel aardig in de buurt, maar ja…, dat 5 logo…
:frowning:

Doorsparen voor een speedy dan! Het prijsverschil is niet gigantisch, en dan heb je wel wat je wilt:D

Erik de Gast Schreef:

Dank voor alle leuke reacties! Inderdaad doel ik
ook meer op het licht gebold glas zoals bij een
speedy. Het steekt dan net iets boven de bezel
uit.
Maar dan dus een stukje goedkoper dan een
speedy… De eerder genoemde Seiko komt denk ik
wel aardig in de buurt, maar ja…, dat 5 logo…
:frowning:

als t ook plexiglas mag zijn… mijn eerste klik mey sexy plexi was bij de seagull 1963. n goedkoop klokje v iets van 250, maar leuk gedaan en daar kwam ik pas achter wat sexy-plexi nou is. en dat terwijl ik al meerdere vintage klokjes met plexi had.
het is ook n chronograaf, alleen wel n stuk kleiner v formaat.

oh ja, zo n oranje monsterband zou ik ook nog es graag willen. mocht je em flipperen of ergens tegenkomen, dan hoor ik t graag.

marnix.moed Schreef:

als t ook plexiglas mag zijn… mijn eerste klik
mey sexy plexi was bij de seagull 1963. n goedkoop
klokje v iets van 250, maar leuk gedaan en daar
kwam ik pas achter wat sexy-plexi nou is. en dat
terwijl ik al meerdere vintage klokjes met plexi
had.
het is ook n chronograaf, alleen wel n stuk
kleiner v formaat.

oh ja, zo n oranje monsterband zou ik ook nog es
graag willen. mocht je em flipperen of ergens
tegenkomen, dan hoor ik t graag.

Sexy plexi, dat klopt helemaal! Is precies wat ik bedoel, die Seagull, heel gaaf! Tja en doorsparen voor een Speedy is een optie, maar dan ben je ook al halverwege een mooie sub of gmtmaster2… Moeilijk moeilijk!
Het oranje rubber blijft bij mij, maar zal 'm vaker op de foto zetten!