Hallo allemaal,
Ik lees het horlogeforum al lang, maar nu toch besloten ook maar eens lid te worden. Ik heb nu een viertal horloges en ik dénk dat ik verder niets meer nodig heb. Ik ben wel benieuwd naar de mening van de andere horlogeforum-gangers, zou er nog iets bij kunnen of aangepast kunnen worden?
Mijn oudste horloge is de Breitling Chronomat 44, eigenlijk een beetje enthousiast door geworden via toenmalig Timeless Watch Channel. Geen Rolex, (beetje haat/liefde zoals anderen) Breitling’s eerste eigen uurwerk (B01), als één van de weinigen een klok waarvan de onderkant van de secondenwijzer zelfs mooi afgewerkt is. De klok heeft alleen glanzende oppervlaktes, is 500m waterdicht en heeft lekkere 90’s vibes. Vond ik toen erg leuk. Nu draag ik hem eigenlijk als mijn beater, om te sporten, te tuinieren en in de nacht, goeie lume en ik ben niet bang om ergens tegen aan te stoten.
Hierna komt mijn Fabergé Alexei, vast niet bij een ieder bekend. Er zit een aangepast Frederique Piquet 1150 uurwerk in (opgekrikt naar 4hz i.p.v. 3hz. De wijzerplaat is een handgemaakte guilloche met blauwverhitte wijzers en de klok is van 18k witgoud en de klok is een ware 40mm. Ik heb er Jean Rousseau horlogeband voor laten maken.
Hierna komt de Maurice Lacroix Le Chronographe. Het is een ML-106 uurwerk dat ontwikkeld is door Andreas Strehler. Voor mijn idee is hij minder bekend maar behoort wel tot de wereldtop: ook voor H. Moser heeft hij gewerkt en zijn uurwerken zijn bijna in de vorm van een vlinder, vandaar zijn creactie ‘Papillon’(vlinder). Mijn enige klok met een glasbodem. Verder, 2,5hz, handmatig gedecoreerd uurwerk met gouden chatons. Daarbij is het een handopwindbare klok, roségoud en maarliefst 45mm. Dus wel echt een big boy, maar dat vind ik prima.
Als laatste heb ik de Rolex Submariner ‘Bluesy’ gehaald, de voorgaande versie (116113LB) met het oude vertrouwde werkpaard de 3135. Origineel Rolex model met matte wijzerplaat en diamantjes op de uren. 18k geelgoud met 904L staal. Afgelopen zomer vond ik het vervelend dat ik in de warme dagen niet mijn mooiste klokjes kon dragen, dus toch maar op zoek gegaan naar een metalen horlogeband. En dan is Rolex toch stiekem best heel prettig. Glidelock systeem erop is dus wel echt geweldig en veel praktischer dan een easylink van 5mm.
Als laatste zit alles in een Rapport London horlogedoos, prachtige afwerking en eindelijk een horlogekussen voor kleinere polsen (16,5cm). Misschien wat op de groei, maar anders houd ik mezelf voor dat de klokjes zo voldoende ruimte hebben om nergens tegen aan te komen.
Wil ik ooit nog iets veranderen? Misschien. Mijn thema is voor nu alledrie de soorten goud en staal. Een klokje met een mooi uurwerk dat ontwikkeld is door een befaamde horlogemaker, een Rolex waardoor ik niet meer denk, wil-ik-toch-maar-wel-of-toch-maar-niet-een-Rolex, een prachtige handgemaakte wijzerplaat en een tank als beater klok. Wat mist er dan? Suggesties?
Ik wil absoluut geen plastic (hairspring) in een klok, dus geen Patek van na 2009, en (vrijwel) geen Omega of andere Swatch producten. Niet persoonlijk bedoeld, gewoon niet mijn ding.
Wat zou jij anders (of erbij doen) met deze collectie?
Groeten en goed weekend,
Hugo