Goedemorgen beste forumleden,
Ik kijk al enkele jaren met veel plezier rond op de website van Horlogeforum, maar heb nooit echt de tijd genomen om mij eens netjes aan jullie voor te stellen. Vandaag dacht ik, nu moet het maar eens gebeuren.
Mijn voornaam is Jochem. Ik heb mij op dit forum aangemeld als “JJO”. Ik ben 67 jaar en sinds kort gepensioneerd.
Ik ben al mijn leven lang gek op horloges. Toen ik net op mijn 17e jaar mijn Atheneum diploma haalde, mocht ik van mijn ouders kiezen uit een week naar Parijs of een horloge. Jullie raden het al. Dat werd dus een horloge. Het merk: een Seiko. Dat horloge heb ik jarenlang gedragen, maar heb ik niet meer.
Ik werd verliefd op een meisje (en zij ook op mij ), en kreeg een gezin met vier kinderen. Dan liggen je prioriteiten en uitgaven ergens anders. Niet direct bij horloges. Maar in 1992, als ik vaak met mijn vrouw meeging boodschappen doen, liep ik vaak langs een juwelier met allemaal prachtige horloges in de vitrine. Eén horloge trok mijn speciale aandacht. Dat was ook een Seiko. Een chronograaf die speciaal door Seiko voor de Olympische Spelen in 1992 in Barcelona was gemaakt. Het gaat om model 7T59-7A20 Olympic Chronograph 1/100sec. Ik was op slag verliefd. Iedere keer als ik langs de juwelier liep, dan moest ik er een blik op werpen. Het was voor die tijd best een prijzig horloge. Ruim 1.100,00 gulden. Uiteindelijk mijn vrouw gevraagd en tot mijn grote vreugde mocht ik het kopen.
Dit horloge heb ik echt heel lang gedragen. Ik heb het nog steeds. Zie mijn foto’s bij mijn post. Het is echter na vele jaren dragen defect geraakt. Stalen band defect en onvervangbaar volgens Seiko en ook het mechanisme zelf is defect. Ik heb het een keer naar Seiko Nederland gestuurd voor een revisie, maar dat was helaas geen succes. Ik heb het voornemen om ooit nog een keer te kijken of er wat aan gedaan kan worden, maar het blijft tot nu toe bij een voornemen.
Een aantal jaren geleden heb ik een keer een nieuw horloge gekocht. Dat werd een Raymond Weil Tango 300 chronograaf. Zwitsers, uit Geneve. Dit was niet zo’n duur horloge. Het valt mij op dat dit merk niet zo populair is op dit forum. Dit is mijn “werkhorloge”. Dit draag ik meestal overdag. Dan hoef ik mij geen zorgen te maken over eventuele beschadigingen. En ik draag het als ik ergens naar toe moet, waar ik het niet “vertrouw” (grote steden, crimininaliteit enz.).
Ik heb ooit ook nog eens een Citizen horloge gekocht. Heb hem nog steeds, maar doe er niet veel meer mee.
Nu heb ik sinds mijn tienerjaren een fascinatie voor het merk Omega. Misschien komt dit ook omdat ik de maanlanding in 1969 heb meegemaakt. Ik was toen 13 jaar.
Een paar jaar geleden ben ik helaas gescheiden. En toen heb ik de stap gezet naar mijn favoriete merk Omega. In november 2021 heb ik eerst de Omega Seamaster 300M gekocht.
Ref. 210.30.42.20.03.001. Nieuw op staal, maar ik draag hem veel liever met leren en nu met rubber band. Dan blijft de stalen band ook netjes.
Daarna in augustus 2022 dan eindelijk ook de Omega Speedmaster “Moonwatch” nieuw op staal gekocht. Ref. 310.30.42.50.01.002. En ook dit horloge draag ik het liefste met een leren band. Dan blijft de stalen band ook van dit horloge netjes.
Ik draag beide Omega’s met leren band, omdat ik dat gewoon fijner vind. En ik draag ze afwisselend en zoveel mogelijk. In ieder geval als ik thuis ben, maar ook wel buiten in mijn woonplaats. Daar voel ik mij nog veilig. Als het slecht weer is, dan krijgt de Seamaster de voorkeur. Ik geniet nu volop van mijn beide Omega’s.
Ik heb tot slot nog wat foto’s van mijn horloges bijgevoegd.