Even voorstellen... John (TaurusBC)

Dag mede-horlogeliefhebbers,

Sinds afgelopen zomer ben ik lid van dit forum. De prima sfeer viel mij op, waaronder het respect dat een ieder zijn eigen interesses en budget heeft. Aanvankelijk dacht ik dat de ‘grote en complexe klokken’ voor een budget van een middenklasser-auto de boventoon zouden voeren, maar dat valt gelukkig mee. Daardoor voel ik me geen kat in een vreemd pakhuis. :laughing:

Eigenlijk ben ik pas op latere leeftijd geïnteresseerd geraakt in horloges. In het begin van mijn tienerjaren droeg ik Swatches, die ik vooral als relatiegeschenk via het bedrijf van mijn ouders kreeg. Ik heb er nog twee modellen van bewaard:

:watch: Swatch, SOTO Watch (GB109, 1986), quartz, 34 mm.

:watch: Swatch, Sir Swatch19 (GB111, 1986), quartz, 34 mm.

Deze hebben tientallen jaren ongebruikt in een doos gelegen, maar het leuke is dat een nieuwe batterij onlangs voldoende was om ze weer te laten lopen. Eigenlijk zijn ze te klein voor mij om te dragen, maar inmiddels is de volgende generatie hierin geïnteresseerd geraakt.

Na de brugklas droeg ik geen polshorloges, ik vond het niet fijn om iets om de pols te dragen. Mobiele telefoons waren er nog niet, dus ik keek naar de tijd op een simpel horloge waar ik de bandjes afhaalde en in de broekzak droeg. Later kreeg ik van een familielid twee zakhorloges van Remova. Toen vond ik ze wel grappig, maar nu vind ik ze niet meer interessant, het afwerkingsniveau is toch wel heel basaal. Tijdens een vakantie in Japan kocht ik nog een grappig zakhorloge met een samoerai. Zou ik nu weer in Japan zijn, dan zou ik zeker voor een JDM Grand Seiko zijn gegaan.

Toen ik tegen de veertig liep kocht ik voor het eerst een polshorloge:

:watch: Seiko Kinetic (SKA457P1), 42 mm. Links dragen vond ik nog steeds onaangenaam, dus ik droeg deze rechts. Langzaamaan begon mijn interesse in horloges te groeien. De Seiko kreeg wat kuren en na een aantal reparaties van o.a. de capacitor werd het vijf jaar geleden tijd voor een nieuw horloge:

:watch: Hamilton, Khaki Field, automatic + handwind, 40 mm. Deze heeft de originele rvs band, maar zou nog best met wat andere bandjes te combineren zijn.

Een collega maakte me een paar jaar geleden nog enthousiaster voor horloges. Binnen een half jaar tijd kocht ik:

:watch: Oris, Big Crown Pointer Date, automatic + handwind, 40 mm. Door de rode wijzerplaat wat lastiger met bandjes te combineren, op de foto’s te zien met een Hirsch Duke Alligatorgrain Wijnrood, een Natos suede bruin en de originele Oris suede lichtbeige.

:watch: Stowa, Marine Original, handwind, 41 mm. Dit is op dit moment mijn grote favoriet, een echt ‘strap monster’ met op de foto’s wat voorbeelden: Hirsch Boston kalfsleder zwart, Hirsch Kansas kalfsleder blauw, Hirsch Massai struisvogel naturel, LIC python naturel. Ik zoek nog een mooie hagedis…

Onlangs kreeg ik een antiek vestzakhorloge. Het merk is mij onbekend en de economische waarde zal gering zijn, Maar het feit dat het van mijn overgrootvader is geweest en al meer dan 100 jaar oud is geeft het wel betekenis voor mij. Bovendien loopt het nog goed op tijd. Ook de gouden Certina van mijn opa heeft een bijzondere waarde voor mij, hij kreeg het in de jaren zeventig voor zijn 25-jarig werkjubileum. Helaas loopt deze niet goed op tijd en wat formaat betreft is het toch wat te klein voor mijn pols.

Op zoek naar meer kennis over horloges kwam ik de afgelopen jaren al af en toe terecht op dit forum, sinds afgelopen zomer doe ik dit onder een eigen account. Inmiddels kijk ik elke dag wel eventjes - en vaak wel wat langer - op het forum rond. Mijn voorkeur gaat uit naar ‘rustige’ modellen. Voor duikers en chronografen ben ik nog niet gevallen. Mede via dit forum oriënteer ik mij momenteel op een ‘Flieger’ van Laco of Stowa, zo dicht mogelijk bij het origineel. Maar ook een klassieker als de Seiko Baby Alpinist of het nieuwe microbrand Staudt zijn dankzij dit forum bij mij in beeld gekomen.

Onlangs zag ik op YouTube dit filmpje met indicatoren dat je een horlogeliefhebber bent. Een aantal hiervan tik ik zeker aan.

Het is leuk dat dit forum er is. Ik geniet van jullie mooie verhalen en foto’s. Ik hoop binnenkort een NA te kunnen delen en zal af en toe wat vragen stellen, want ik ben nog lerende in de horlogerie.

John (TaurusBC)

36 likes

Welkom op HF John :+1:t2:

1 like

Welkom op HF!

1 like

Hoi John, welkom hier bij HF!!

1 like

Welkom John!

1 like

Welkom John !

1 like

Welkom mede liefhebber :wink: :facepunch:t2:

1 like

Welkom.

1 like

Mooi bezit met emotionele waarde; het zakhorloge van je overgrootvader en horloge van je vader :innocent:

1 like

1 like

welkom

1 like

Welkom :partying_face:

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club van tijd-kunstenaars!!

fe406d40-2761-4e71-b00f-598e857f1af5

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Welkom John :watch:

1 like

Welkom⌚️

1 like

Welkom :grin:

1 like

Aangenaam kennis te maken, John en dank voor de leuke, uitgebreide intro. :ok_hand:

1 like

Welkom. Leuk om je verhaal te lezen. Veel plezier op het forum.

1 like

Van harte welkom op dit prachtige forum. Vind ik persoonlijk ook 1 van de aantrekkelijke kanten van dit forum. Het enthousiasme over horloges van een paar tientjes tot aan de horloges in de prijsklasse waar je inderdaad een mooie auto van koopt

1 like

Welkom :grin::v:t3::four_leaf_clover:

1 like