Mijn naam is Leendert Jan, 35 jaar oud en al langer aan het meelezen op dit vermakelijke forum vol mede horloge gekken.
Mijn interesse in horloges begon al vroeg toen ik voor mijn 8e verjaardag een digitaal horloge kreeg. De meest standaard Casio die je kunt bedenken. Ik droeg dat ding praktisch dag en nacht. Een onverwoestbaar horloge.
In mijn middelbare school periode bleef de interesse. Destijds was de mode van het moment groot, groter, grootst. Ondanks mijn kleine polsomvang deed ik hier ook aan mee. Ik heb destijds verschillende horloges gehad. Voornamelijk goedkopere modische horloges zoals OOZOO. In mijn studententijd kreeg ik van mijn ouders bij het behalen van een mijlpaal en mijn verjaardag een TW Steel. Destijds het mooiste horloge wat ik me kon wensen. Ik heb uiteindelijk meerdere TW Steel horloges in mijn bezit gehad.
Pas later ontstond de waardering voor het vakmanschap en ging ik me verdiepen in mechanische horloges. Hieruit is tot nu toe een bescheiden collectie ontstaan. Mijn smaak gaat vooral uit naar horloges met een kleinere diameter gezien mijn smalle pols… Soms wel eens lastig wanneer je prachtige horloges voorbij ziet komen waarvan ik bij voorbaat weet dat ze te groot dragen voor mij. Tot nu toe merk ik dat ik toch nog ga voor horloges die niet al te uitgesproken zijn, en misschien een tikkie safe / generiek.
Mijn eerste mechanische horloge was de DS action diver van Certina in 38mm. Nog steeds een van mijn meest gedragen horloges. Zelfs de 38mm was kwa formaat even wennen. Maar hij draagt heerlijk!!
Afgelopen zomer heb ik voor mijn 35e verjaardag mijzelf een horloge cadeau gedaan… Ik zocht een horloge om elke dag te kunnen dragen. Niet te dressy en niet te sporty. Na een uitgebreide zoektocht langs de Tudor Black Bay 36, de Longines spirit in 37mm kwam ik uiteindelijk uit bij de Omega Seamaster Aqua Terra in 36mm. Hoewel het horloge vandaag de dag niet meer in deze maatvoering geproduceerd wordt, was het voor mijn bescheiden polsmaat de beste optie. Na wat rondzoeken en het passende van verschillende exemplaren ben ik voor de variant met de zwarte wijzerplaat gegaan. De zilvergrijze dial heb ik ook gepast maar vond ik minder… De blauwe dial heb ik nog niet in het echt bewonderd. Na het zien, passen en voelen van de zwarte variant was ik al verkocht!
Mijn laatste aankoop is de Tissot PRX in 35mm. Vooral de prachtige wijzerplaat en de band spraken me erg aan!!
Momenteel staat hoog op mijn verlanglijstje een horloge in de meer dressy categorie. 2 kanshebbers: de Oris big crown pointer date 36mm of de Baltic Mr Roulette eveneens in 36mm… Eerder ben ik in het bezit geweest van een Orient bambino in 38mm maar ondanks de relatief kleine diameter vond ik het horloge toch niet lekker dragen. Mochten er nog leuke suggesties zijn voor dressy piece in een bescheiden diameter, ik houd me aanbevolen…
Ook zou ik ooit nog een mooie Reduced Speedmaster op de kop willen tikken, en staat ook de Tudor Black Bay 54 nog op mijn lijstje.
Ik geniet bovenal van het hele proces van het leren kennen van mijn eigen smaak en voorkeuren. Er zullen ongetwijfeld horloges in de toekomst de collectie verlaten en ruimte maken voor iets anders, maar voor nu ben ik dik tevreden!!