Hallo allen, Ik ben al een tijdje aan het grasduinen op dit mooie forum en nu tijdens de intelligente lockdown heb ik eindelijk eens tijd om mij netjes voor te stellen.
Ik ben Jaak 38 familyman en kantoorpik uit de randstad en heb het afgelopen jaar een behoorlijke interesse voor de horlogerie ontwikkeld. Het begon begin vorig jaar toen ik na het overlijden van mijn pa een Seiko 5 automatic uit de boedel (veel meer was er ook niet) in handen kreeg. Horloge zag er niet meer uit maar met het nodige poetswerk, Tlc, nieuwe bandjes heb ik daar toch een bijzonder mooi klokje aan over gehouden met uiteraard de nodige emotionele waarde.
Seiko 7S27-0864 (uit 1989 of 1999?)
Toen vond ik het tijd worden voor een nieuw horloge en na lang zoeken ben ik weer bij een Seiko terecht gekomen. Het exemplaar dat ik mooi vond (gun metal military/field watch met lume op de cijfers en indices) was alleen in Azië koop en dus besteld overseas met als verrassing dat ik ook nog eens invoerrechten moest betalen ;( . Maar goed eenmaal binnen was het wel precies wat ik wilde.
Vooral de lume knalt van de wijzerplaat af.
Seiko 5 sports SNZG17 gun metal
Het Seiko virus had ik nu echt te pakken. Ik was helaas niet heel zuinig op mijn Seiko sports en droeg deze ook iedere dag bij alle omstandigheden. Dit werd dus de daily beater. Op het forum kreeg ik ineens meer interesse in de Seiko duikers (die ik voorheen niet echt aantrekkelijk vond). Ik was eerst terughoudend op grote klokken maar aangezien ik 2 meter en 112 kilo ben (andere hobby is krachttraining) en ik behoorlijke polsen heb, zou zo’n klatser me niet misstaan. Hier op het forum heb ik een schitterende Seiko Turtle Batman overgenomen die ik nu afwisselend op staal en nato draag.
Seiko SRPC25
Tot nu toe was alles automatisch en quartz heb ik niet zoveel mee. Ik vind de analoge techniek en precisie van een uurwerk toch wel echt magisch. Echter liep ik tegen een vintage Seiko LCD aan die ik voor weinig kon overnemen. Die oude LC Seiko’s zijn qua vormgeving gewoon echt gaaf. Dus kwam er een digitale vintage Seiko bij die er trouwens nog echt mooi uitziet voor zijn leeftijd (glas is zelfs krasvrij). Dit horloge levert vaak ook de meeste reacties/gesprekken op.
Seiko A128-5000
Toch zocht ik iets meer om ‘fysiek te doen’ met deze liefhebberij. Na heel veel lezen op het forum, filmpjes kijken, mannen van de tijd podcast luisteren en een beetje durf. Heb ik nu de nodige spullen op de kop getikt om mee te poetsen en te klussen. Mijn eerste project heb ik deze week afgerond. Een oude Raketa gevonden die er niet heel fraai meer uit zag. Deze heb ik uit elkaar gehaald (behalve het uurwerk zelf en compleet schoongemaakt, opgepoetst/gepolijst. Glas krasvrij gemaakt en horloge van een mooi nieuw bandje voorzien. Ik ben erachter dat ik hier wel echt voldoening uit krijg en een nieuwe hobby is geboren.
Daarom is er nu ook een oude vintage duiker uit de jaren 70 onderweg en een Vostok uit de jaren 60/70. Ook dit worden leuke projectjes waar ik de nodige uurtjes aan kan werken en van kan leren.
Opgeknapte klokjes zijn om zelf te dragen maar ook om weer van de hand te doen voor financiering van een volgend project.
Raketa opgeknapt
Al met al ben ik, met dank aan het enthousiasme en de kennis op dit forum, in korte tijd dus steeds verder in deze horloge hobby beland. Ik zal zeker af en toe wat posten en wellicht om hulp of feedback vragen. Zoals je ziet ben ik (nog) een amateur die zeker niet met geld smijt maar juist de fun haalt uit de zoektocht naar de leuke koopjes en de kleinere projectjes. Maar wie weet ligt er voor mij ook ooit nog een Patek of Rolex in het verschiet…
Groeten en blijf gezond!