Even voorstellen + meteen een vraag

Hoi allen,
Ook maar eens een profiel aangemaakt. Ik lees al langer dingen hier. Maar nu heb ik dus, zo dadelijk, een vraag.
Ik houd van horloges, maar heb niet veel bijzonders. De twee ‘mooiste’ zijn een g-shock en een Festina TDF.
Nu heb ik van mijn vader zijn oude Citizen Chronograph gekregen. Ik schat zo’n dertig jaar oud. Rechtsonder zit het trekknopje (ben nog niet bekend met horloge jargon) om de tijd te verstellen. Knopje kan ik uittrekken (2 standen). Echter kan ik draaien wat ik wil, de wijzers doen niets. Horloge loopt al heel lang niet meer.
Wat zou dit kunnen betekenen? Vastgeroest? Batterij leeggelopen? Andere oorzaken misschien?

17 likes

Welkom bij de club.

Welkom.

Welkom en veel plezier hier op het forum.

Welkom!

Dus als je de kroon uittrekt en draait gaan de wijzers niet rond? Dat kan vanalles zijn, probleem met het raderwerk wat je aandrijft, probleem met de wijzer-assen, probleem met de kroon zelf…

Maar ja, een quartz die echt al heel lang stil staat kan ook volledig verwoest zijn door een lekke batterij. Wanneer de batterij van zo’n horloge (of wat voor apparaat dan ook) leeg is zou je 'm er eigenlijk direct uit moeten halen om degradatie te voorkomen.

Ik vrees dat na laten kijken de enige optie is. Of het achterdeksel er af halen en in detail kijken wat er gebeurt als je de kroon draait.

5 likes

Welkom op het Forum en ik hoop dat het nog goed komt met die Citizen. Op zich zelf best een leuk horloge!

Welkom, deze citizens hebben als ik het mij goed herinner een electronische verzetting kan dus inderdaad een lege batterij zijn.
Loopt het horloge als je de kroon ingedrukt hebt?

1 like

Nee, batterij is al jaren leeg denk ik. Ligt inmiddels bij de juwelier, die gaan het bekijken.
Hier foto’s van mijn (niet heel indrukwekkende) collectie. Net nog iets geinigs van mijn vader gekregen. Die volgt zometeen.


3 likes

welkom en veel leesplezier :+1:

Als het voor jou maar oké is! Je interesse en voorkeuren kunnen zomaar toenemen en veranderen hier :sunglasses:. Dan is het ook leuker om gericht te zoeken indien je interesse is gewekt door een specifiek merk/model. Veel plezier hier!

Welkom op HF!

Welkom hier.


Mijn dagelijkse horloge, dat ik inmiddels behoorlijk zat ben.


En dit ook gekregen van vaders. Wie herkent de afbeelding?

2 likes

welkom en ik denk dit

6 likes

Dat is vlot en helemaal correct! Cadeautje voor mijn vader bij zijn pensioen (hij was brandweerman in Hilversum).

1 like

Welkom!

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club Horloge Liefhebbers!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Welkom…:+1:

Ben inmiddels niet meer volledig tevreden. Ik wil graag een automaat. Het zal een Orient gaan worden, denk ik. Maar ik neem even de tijd. Mijn valkuil is om dingen in een opwelling te kopen (zoals de Festina TdF).