Hallo allemaal.
Na wat tijd meegelezen hebben toch maar een voorstel post gemaakt, ik ben Niels, 31 jaar en woonachtig in omgeving Utrecht.
Al sinds de tienerjaren horloge liefhebber. Mij eerste horloge was een Seiko 5. Op mijn 18e verjaardag van mijn ouders geld gehad voor een mooie klok dus waar ga je heen? Gerrit van Best Time in IJmuiden natuurlijk! Uiteindelijk voor de Seiko Big Freaking Kinetic (SKA371) gegaan. Echt een geweldig horloge en heel veel plezier van gehad. Inmiddels zelf een keer de batterij/capacitor vernieuwd maar helaas is het schroefdraad van de kroon tegenwoordig ook helemaal afgevlakt dus kan de kroon helaas niet meer dicht en is hij niet meer waterdicht. Hierdoor draag ik hem ook niet meer. Helaas is dit model al een tijd uit de productie en is dat denk ik niet meer te repareren zonder er een hoop geld tegenaan te gooien. Dat is me het niet waard. Maar wegdoen zal ik nooit. Gekregen van mijn ouders en toch wel het horloge waarbij ik wel echt besmet ben geraakt met het horloge virus.
In de jaren erna een hoop verschillende Seiko’s in het bezit gehad, maar uiteindelijk allemaal weer verkocht. Behalve twee, waarvan mijn SKX007 JDM (Ook via Gerrit). Uitgerust met Super Engineer II bracelet, double domed saffier, andere handset en een 4R36 movement swap door Rob van Monsterwatches. Een horloge wat helemaal naar mijn smaak is. En een SRPE51K1 op een leren band.
Verder hier en daar een G-Shock voor naar het strand (nu een CasiOak GA-2100)
1,5 geleden toch maar wat verder gaan kijken dan Japans, en eigenlijk was het wel eens tijd voor een Zwitserse klok. Tegelijkertijd kwam Longines met de Spirit lijn en ik was gelijk verliefd. Geweldige horlogemaker met een rijke geschiedenis en ik moet zeggen dat ik de Spirit toch wel een van de mooiere klokken vind die momenteel te krijgen is. Gegaan voor de 40mm titanium variant. Ik vind eerlijk gezegd de titanium band niet zo mooi bij deze klok passen, en ook de sluiting doet me niks. Hierdoor bewust voor de NATO variant gegaan en zelf nog een leren band bijgekocht incl. OEM Longines sluiting voor de iets nettere uitstraling als de situatie zich voordoet. In ieder geval met afstand de favoriete horloge van mijn collectie. Volgens sommige is de 5 sterren rating niks, maar ik vind het eigenlijk wel mooi en dit is niet het eerste horloge van Longines met sterren op de wijzerplaat.
Recentelijk toch het zaadje geplant dat ik een klok wilde op stalen band die iets prominenter aanwezig was op de pols en mijn keuze is gevallen op de Frederique Constant Highlife. Weer een COSC certified klok, ditmaal niet van een maker met een geschiedenis als Longines, maar ik denk dat FC zeker underrated is en de Nederlandse roots vind ik ook een leuke extra. Ik kan je vertellen dat de afwerking van Highlife niet onderdoet voor horloges in een prijsklasse hoger. Het uurwerk (Sellita SW200-1) is ook betrouwbaar en de wijzerplaat is uniek door de wereldbol (hier houdt ook niet iedereen van, maar ik vind het een eigen karakter geven).
En de volgende stap? Geen idee nog. Ik probeer te zoeken naar klokken die je misschien relatief minder vaak ziet, maar die ik wel heel mooi vind. Bijvoorbeeld een tijd getwijfeld over de BB58, objectief een mooie klok, maar ik voel er vrij weinig bij.
Misschien een Omega Railmaster? Tudor North Flag? Longines Flagship Heritage Moonphase? Of toch terug naar Japans en een Grand Seiko SBGA415… Wie weet.
Dank voor het lezen!