Even voorstellen: Omega Seamaster cal.563

Hallo,

Ik ben Maurijn. Net een account aangemaakt dus laat ik me kort voorstellen.

• Rond 1978: eerste lcd quartz horloge (als ik mij goed herinner 40 gulden bij de Kijkshop).
  • Later nog een lcd quartz met minuscuul zonnepaneeltje. Als je 10 bent is dat natuurlijk de bom.
  • Ergens midden jaren 80 heb ik een tijdje rondgelopen met een horloge van mijn opa, volgens mij een Ancre automaat. Helaas heeft die het niet overleefd.

Daarna heb ik mij jaren verschuild achter de opmerking: “ik heb geen horloge, ik heb de tijd”. Pedant, maar ik was student dus hoort er een beetje bij ben ik bang.

• In 2010 heb ik van mijn (inmiddels ex-)vrouw een Nomos Club Datum Handopwinder gekregen. Mooi horloge maar wel wat problemen mee gehad. Plus ik vergat regelmatig om hem op te winden. Hoe dan ook na de scheiding heeft die een paar jaar in de kast gelegen en onlangs heb ik hem verkocht.
  • Voor de volledigheid: bij het hardlopen draag ik een Garmin Fenix 6s. Ook leuk maar geen horloge, toch?
  • Nu heb ik net een Omega Seamaster uit 1971 aangeschaft, caliber 563. Mijn eerste vintage.

Waarom dit horloge?
  • Vintage (het bouwjaar is geen toeval :wink:
  • Automaat
  • Klassieke uitstraling
  • Ik vind hem supermooi

Voor nu ben ik er superblij mee. Via dit forum hoop ik meer te leren, bijvoorbeeld over de verschillende calibers in de Seamaster.
Mijn verwachting is daarnaast dat er de komende jaren nog wel een paar horloges bij gaan komen.

Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben over dit horloge (kritisch mag uiteraard ook) dan hoor ik het graag.

23 likes

Welkom…:+1:

Welkom hier bij HF !
Er zijn heel wat Seamasters dus je zit goed hier.

Mooie Seamaster!
Omega’s jaren 60-70 zijn toppers. Ik heb er ook een paar.

Welkom op dit mooie forum :wink: Omega is altijd een goed begin.

Leuk horloge en welkom op het forum. De vrij onbekende wijzerplaat en het 563 uurwerk doet vermoeden dat dit horloge voor de Amerikaanse markt is gemaakt of daar is samengesteld. Het 563 uurwerk heeft 17 lagerstenen ipv de reguliere 24 bij dit type uurwerk. Dit werd gedaan omdat destijds in Amerika bij het heffen van belasting over horloges werd gekeken naar het aantal lagerstenen.

2 likes

Welkom op dit prachtig forum! Erg leuk horloge. Veel draagplezier

Welkom Maurijn, ook voor vintabe ben je hier goed :smiley:

afbeelding

Welkom Maurijn, mooi horloge en mooi begin van een verzameling

Welkom bij de club :+1: Prachtig horloge hoor

Mijn beste,

Van harte welkom in die fascinerende kring van HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Welkom!

Dankjewel voor de informatie.
Het horloge komt inderdaad uit de VS.

Goed om te horen dat het horloge “maar” 17 lagerstenen heeft. Heb ik meteen een objectieve reden om naar een volgend exemplaar te zoeken :nerd_face:

Welkom hier.

Welkom op HF Maurijn, een prachtige Omega, veel plezier hier gewenst!