Hoi allemaal, mijn naam is Piet en ik stel me graag voor in deze post met mijn verzameling horloges.
Het is voor mij allemaal begonnen in 2010, om precies te zijn in Antalya, Turkije. U begrijpt, deze meneer viel als een blok voor een ‘very-good-fake’ Breitling waarvan ikzelf het idee had dat zelfs de beste juwelier het verschil met een echte niet kon onderscheiden. Voor een slordige €50 op de kop getikt op een lokale markt en na terugkomst in het hotel bleek het horloge niet meer te lopen. Een bus genomen, terug naar de vriendelijke verkoper en een nieuwe mee gekregen dus ik was de koning te rijk. Nu, jaren later, blijf ik het hilarisch vinden hoe ik toen kon denken dat het horloge ook maar enigszins in de buurt van een echte Breitling kwam maar het heeft me in ieder geval wel de ogen geopend voor de hele horlogewereld.
Een kleine fast-forward naar 2015, eigenlijk nog steeds niet helemaal besmet met het horloge-virus gezien de vele enorme Oozoo horloges die ik her en der heb gedragen. Het is echter wel het jaar waarin ik een iconische ‘gouden’ Casio aanschaf en overigens ook het begin van mijn hipster-periode.
Na jaren hard werken en het beginnen van een eigen bedrijf vind ik het in 2017 tijd voor de aanschaf van een ‘echt’ horloge. Na lang wikken en wegen bij de lokale juwelier wordt het een Tag Heuer Carrera Calibre 5 met roségouden wijzers en uuraanduiding en op een bruin-lederen band. Dit was mijn eerste serieuze horloge en het voelde alsof ik de koning op aarde was. Een prachtig horloge wat zowel bij formele als informele gelegenheden goed gedragen kan worden, hoewel de bruine band voor mij wel enigszins bepalend is voor de kledingkeuze.
Daarom bleef mijn interesse in een totaal ander soort horloge en heb ik in 2018 een Breitling Superocean Heritage 42 mm aangeschaft op rubberband en met meshband meegeleverd. Een compleet ander horloge maar tot op de dag van vandaag een genot om te dragen. Ik merk dat ik halfjaarlijks de band verwissel omdat ik soms zin heb in het sportieve van de rubberband en soms het robuuste van de stalen meshband tof vind.
Op dit punt heb ik het echt te pakken. Ik ben onverzadigbaar en wil na iedere aanschaf weer een nieuw horloge. Met name de naam ‘Rolex’ lonkt en via de lokale juwelier ga ik op zoek naar een mooie vintage Datejust. We vinden in 2020 een prachtig exemplaar op oysterband en ik besluit om deze aan te schaffen. Helemaal in mijn nopjes met mijn eerste Rolex en weer voel ik me de koning te rijk.
Maar toch kriebelt er iets, iets in deze Rolex voelt niet naar m’n zin. Op Chrono en andere sites ben ik steeds aan het zoeken naar een Datejust maar dan met jubileeband en fluted bezel. Maakt het toch een ander horloge en de meningen zijn er logischerwijs over verdeeld maar voor mij bleef het kriebelen. Toen ik met de lokale juwelier het internet afstruinde en een 36 mm Datejust uit 2001 met fluted bezel en jubileeband tegenkwam was ik om. De Arabische cijfers en bijzondere wijzerplaat maakten het voor mij een no-brainer om mijn eerdere Rolex eind 2020 in te ruilen op deze.
Dan een aantal jaar niets, want de portemonnee is ook een eind leeg. Hoewel, tussendoor ben ik ook nog gezwicht voor de ‘Swatch X Omega’ hype maar dat mag geen naam hebben.
Tot eind 2023 wanneer ik het toch weer op mijn heupen krijg. Ik krijg de mogelijkheid om een keuze te maken uit 2 occasions, een gouden Breitling Navitimer en een gouden Breitling Duograph. Beide waanzinnig mooie horloges en ik zoek naar manieren om fondsen vrij te maken voor (met name) de Duograph. Een korte samenvatting van de afweging: ik moet er mijn Rolex voor inruilen en veel geld bijleggen om een horloge te kopen wat ik waarschijnlijk toch bijna niet ga dragen. Ik heb niet het type baan waarbij het logisch is om met een gouden horloge van nieuwwaarde €20k rond te lopen en ik voel me er ook niet helemaal senang bij.
Omdat ik toch weer bezig ben met die horloges gaat er een ander lichtje branden. In 2022 heeft Breitling een tweetal bronzen Superoceans uitgebracht. Met name de groene versie is in mijn optiek oogstrelend en staat hoog op mijn lijstje. Omdat ik nu toch in m’n hoofd heb een horloge te kopen besluit ik het horloge (weer) te gaan passen en ik voel het. Dit is mijn horloge.
Dus inclusief NA is onderstaande doos mijn huidige collectie. Ik lees al regelmatig items die op dit forum voorbij komen en ik hoop op deze manier een beetje bij te blijven. Dank je wel voor het lezen!