Even Voorstellen: Snelheidsmeester

Goedemorgen Horlogeforum!

Net zoals de ‘even voorstellen’ posts voor mij ben ik al een paar maanden aan het meelezen hier op HF en heb ik sinds deze week een account aangemaakt. Tijd voor een kleine introductie dus. Mijn ‘naam’ is Snelheidsmeester, ik ben 24 jaar en sinds enkele jaren bezig met horloges. Voor mij begon het op m’n 17e verjaardag in 2015 toen ik van mijn opa een Omega De Ville uit 1972 erfde. Dit was niet m’n eerste horloge, dat was een Swatch Irony Chrono dit ik als cadeau heb gekregen voor m’n 10e verjaardag. Deze draag ik nog steeds alleen staat de chrono wijzer niet meer op 12u bij stilstand, verder doet ie het nog goed. Terug naar de De Ville, deze had al meer dan 20 jaar dezelfde tijd aangegeven aangezien een reparatie toondertijd niet mogelijk was, aldus de juwelier. Ik vond het dan ook erg bijzonder dat dit in 2015 wel kon en dat ik zo een horloge dat ooit van m’n opa was geweest kon dragen. Het bandje wat erop zat was zo’n ‘armhaar trek’ bandje met een soort vering erin, deze heb ik toen vervangen voor een zwart lederen bandje van Nomos (zie foto hieronder met nu een bruine lederen Nomos band).

Tijdens het uitzoeken van de band voor m’n De Ville zag ik de Nomos Tangente bij de juwelier in de etalage en ik was op slag verliefd. De eenvoud, het lettertype, de kast en de wijzerplaat, voor mij was het duidelijk: dit horloge wou ik erg graag een keer hebben. Zodoende ben ik me meer gaan inlezen over horloges en alle verschillende opties die er zijn, ook buiten de wat bekendere merken.
Een jaar later, in 2016, kreeg ik voor m’n 18e verjaardag van m’n opa en oma een SKX007 en van m’n zus een ‘Bond’ NATO bandje om de rubberen band van de 007 te vervangen. De Bond band heeft inmiddels plaats gemaakt voor een groen met grijze NATO band van Seiko zoals hieronder te zien is.

Voor het halen van m’n eindexamen datzelfde jaar kreeg ik een Orient Star Clasic, deze heb ik nu helaas niet bij me dus een foto hiervan zal ik later in de reacties plaatsen. Het gaat om de stalen versie met zwarte wijzerplaat, referentienummer hiervan weet ik even niet uit m’n hoofd. Er begon met 4 horloges inmiddels een collectie te ontstaan. Omdat ik het belangrijk vond dat elk horloge werd gedragen (al werden de NAs in het begin wel wat vaker gedragen dan de overige horloges) heb ik een paar jaar verder gekeken en uitgezocht wat m’n volgende horloge zou worden. De Nomos zat nog steeds in m’n hoofd en in 2019 vertelden m’n ouders dat ze het leuk vonden om mij een mooi horloge cadeau te doen ter ere van m’n 21e verjaardag. Ik kon m’n geluk niet op toen ik uiteindelijk een Nomos Tangente 38 Datum kreeg. Het horloge waar ik 4 jaar geleden verliefd op was geworden zat nu om mijn pols!

Vorig jaar, in 2022, zag ik ineens een melding voorbijkomen dat er een samenwerking aan zou komen tussen Omega en Swatch wat resulteerde in de alom bekende Moonswatch. Als student had ik toen bij lange na niet het geld om een echte Speedy te kopen dus dit klonk als een erg interessante optie voor in de tussentijd. Gevoelig als ik ben voor marketing besloot ik gelijk langs te gaan bij de Swatch winkel in De Koopgoot in Rotterdam. In het halfuur dat ik er was om te kijken kwamen er tientallen mensen langs met dezelfde missie. Aangezien De Koopgoot pas om 4u de hekken opent leek dit de tijd te zijn dat de meeste mensen in de rij zouden gaan staan. Diezelfde avond rond 9 a 10 uur besloot ik toch nog even te gaan kijken, wat bleek er zaten al mensen in de rij! En ja ik besloot dus ook een van die gekken te zijn die meer dan 10 uur in de rij heeft gezeten voor een plastic Speedy met quartz uurwerk. Hier ging het me echter niet om maar om het ontwerp en om zo toch een beetje Speedy te hebben. Ook was de ervaring van het ontmoeten van mede horloge liefhebbers een erg mooie ervaring waar ik met veel plezier op terug kijk. Een horloge met een verhaal en dus een die ik niet snel weg zal doen.

Een ander horloge die in 2022 bij de collectie is gekomen is de Casio AE-1200WH als cadeau voor Sinterklaas. Het stoerdere ontwerp was een perfecte aanvulling op de horloges die ik al had en het aantal functies wat erin zit blijft me verbazen, een echte alleskunner. Het leuke is ook dat ondanks het ontwerp het horloge niet misstaat bij een nettere trui maar ook perfect past bij hoodies natuurlijk.

Dan nu over naar m’n laatste aanwinst als cadeau aan mezelf voor het overdragen van een klein bedrijfje aan een andere partij eind vorig jaar. De zoektocht naar dit horloge begon met de focus op vooral Speedys maar veranderde van focus op de wat minder besproken Aqua Terra na het zien van een video van Hodinkee’s ‘a week on the wrist’. Dit horloge was het horloge wat ik vroeger altijd met m’n vader in de etalages van juweliers bekeek als we erlangs liepen en heeft zo altijd een indruk op me achter gelaten. Op de site van Omega keek ik dan naar de opties qua kleuren en bandjes en na het zien van die video van Hodinkee wist ik het zeker: de donkerblauwe is m’n favoriet. Omega heeft onlangs ook een groen AT uitgebracht maar deze viel voor mij gelijk af door de matige foto’s op hun website. Tot ik langs ging bij de juwelier om de 38 en 41mm en de kleuren te vergelijken. De groene AT werd samen met de donkerblauwe voor me gelegd en ik was gelijk om, wat een prachtige kleur wijzerplaat was dit. Voor iedereen die twijfelt over een AT, ga alsjeblieft even kijken bij de juwelier want de kleuren veranderen in elk type licht en met de positie van het horloge. In normaal licht is het bijna zwart maar met feller licht verandert het naar een soort olijf groen wat samen met het patroon in de wijzerplaat een hele mooie verkleuring geeft. Zo begon m’n zoektocht naar een groene AT op stalen band en kwam ik langs een post hier op het horlogeforum van @Meistersinger. Jasper, enorm bedankt voor de prettige verkoop gisteren! Ik ben er enorm blij mee. Sinds gisteren kan ik me dan ook trots eigenaar noemen van een Omega Semaster Aqua Terra 150M Co-Axial Master Chronometer 41mm referentienummer 220.10.41.21.10.001. Excuses voor deze overvloed aan namen en getallen, Omega doe wat aan jullie benaming/referentienummers!

Hierbij nog even een foto van de huidige collectie (minus de Swatch, Orient en Moonswatch)

Dit was m dan, m’n korte introductie post! Bedankt als je het tot het einde hebt weten te redden en ik kijk uit naar alle verhalen en andere posts hier op het Horlogeforum!

116 likes

Welkom. Leuk om je toedracht te lezen. Mooie set horloges. Veel plezier op het forum.

2 likes

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club Horloge Liefhebbers!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Leuke collectie! Welkom alhier.:+1:

2 likes

Dank voor je leuke introductie op het forum en het gezellige bezoek gisteren!
Nogmaals veel geluk en gezondheid met je prachtige AT!

2 likes

Welkom, mooie horloges! Die AT is echt sexy.

3 likes

Van harte welkom!

2 likes

Welkom bij de club :+1:

2 likes

Welkom, lekker stuk proza :stuck_out_tongue_winking_eye: Mooi erfstuk ook en goed dat je het hebt laten fixen. Gefeliciteerd met de NA en veel draagplezier :partying_face:

2 likes

Dankje Jasper! Vond de verkoop ook erg gezellig en vind de AT prachtig!

1 like

Dankjewel!

1 like

Welkom.

1 like

Welkom :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Wow sterk staaltje toewijding! En als liefhebber heb je hopelijk in die 10 uur tijd wel een paar goede gesprekken gehad of waren het allemaal flippers?

Mooie collectie en gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Heel mooie Aqua Terra!
Veel plezier op het forum en succes met de studie.

ps: Leuke gebruiksnaam :slight_smile:

3 likes

Welkom hier!

1 like

Welkom

1 like

Wees welkom,en veel succes met de verdere uitbreiding van je collectie…

1 like

Welkom op het mooie HF :+1:

1 like

Welkom en toffe collectie.

1 like

Welkom !! Mooi verhaal en mooie horloges :+1: Veel plezier op het forum

1 like