Ok, ik “duik erin”, maar ik ben al een tijdje actief. Dus zoals wel vaker doe ik dingen in omgekeerde volgorde of op idiosyncratische wijze. Ik ben waarschijnlijk de enige die midden in de nacht wakker ligt, piekerend over die ene ontbrekende (dure) schakel in mijn collectie. Ja, veel plezier daarmee!
Maar goed, de horlogehobby is voor mij zoveel meer dan alleen het verzamelen van uurwerken. Het gaat om de waardering voor de techniek, het design en de geschiedenis achter elk horloge. Het is als een schattenjacht waarbij je altijd iets nieuws ontdekt. Misschien heb je een zwak voor vintage Seiko’s, de Zwitserse precisie van mechanische horloges, of ben je een tech-nerd die dol is op smartwatches. Er is altijd iets nieuws te leren en te bewonderen.
Voor velen is het net een soapopera, maar dan met tandwielen en wijzerplaten. Vintage Seiko’s? Die zijn als de rocksterren van de jaren '70 - vol karakter en een beetje rebels. Zwitserse mechanische horloges? Die zijn de James Bonds (Pierce Brosnan, niet die laatste) van de horlogewereld: elegant, verfijnd en altijd klaar voor actie. En dan heb je nog de moderne smartwatches, die eigenlijk de nerds van de klas zijn, maar dan wel de coole nerds die iedereen stiekem wil zijn. Geen overhemdzakje met pennen hier, maar twee horloges Schwarzkopf-stijl.
En laten we eerlijk zijn, het verzamelen van horloges is een perfecte manier om je obsessieve verzamelwoede te rechtvaardigen. Heb je echt nog een horloge nodig? Nee. Wil je er nog een? Absoluut! Het gaat niet alleen om het horloge zelf, maar ook om de verhalen die ermee verbonden zijn. Of het nu gaat om een familie-erfstuk of een koopje dat je op een rommelmarkt hebt gevonden, elk horloge heeft zijn eigen avontuur. Ben ik dan een avonturier? Was ik maar zo cool…
Je leest al een tijdje mee maar toch welkom op het HF Collectionist,
Ach ja, soms maar even de regels gedag knikken…
Goedemorgen, drop er een paar plaatjes tussen dat maakt het lezen makkelijker op de vroege ochtend. Goed weekend!
veel plezier hier
Van harte welkom hier!
Alsnog welkom op dit prachtige forum vol informatie en inspiratie.
Een mooi vervolg hier toegewenst!
welkom op dit mooie Forum
Goed verhaal. Alsnog welkom op HF.
Welkom. De spirit zit goed in ieder geval.
Welkom!!!
Welkom…
Welkom! Leuk en herkenbaar verhaal
Mooie intro, veel plezier op het forum verder.
Welkom op het forum!
Na acht lange jaren dan toch nog het voorsteltopic. Wordt zeker gewaardeerd!
Leuk dat je erbij bent.
Welkom en leuk dat je toch uit de schaduw bent gestapt
Mooi geschreven introductie en welkom hier.
Ik ga geen welkom roepen wanneer iemand hier al acht jaar mee leest, sorry. Maar goeie morgen!
Er is niks elegants aan een zielloze 42mm Tissot/Certina met een veel te klein automaatje uit de volledig geautomatiseerde fabriek. Niet dat Tissot en Certina niets elegants kunnen maken, ze doen het alleen bijna nooit. Zwitserland is niet synoniem voor elegantie. Pierce Brosnan ook niet trouwens, zowel Daniel Craig als Roger Moore waren elegantere Bonds.
Tegelijkertijd zijn er zat vintage Seiko’s te vinden in het dressy spectrum die zeer accurate high beat uurwerken aan boord hebben.
Ik verwerp die categorisatie van je dus ook, omdat elegante horloges gemaakt worden in allerlei landen, met allerlei uurwerk techniek aan boord. Datzelfde geldt voor accuratesse.
Zelfs de notie dat smartwatches door coole nerds gedragen worden is een totale fictie. Iedereen en zijn moeder draagt zo een ding, want het zijn de meest verkochte horloges ter wereld.
Ik wens je veel goede informatie en veel succes met je overpeinzingen toe.
Als geek kan ik je mededelen dat die man noch cool, noch een nerd was.