Even voorstellen: Uncle Fil

Hi Horlogeforum,

Ik ben een architect en horlogeliefhebber uit Antwerpen, België. Al enige tijd volg ik het forum maar ben er nog niet toe gekomen me voor te stellen, bij deze.

Voor zover ik me kan herinneren draag ik al een horloge, gaande van mijn eerste FlikFlak in de lagere school tot een Swatch Irony Chrono in het middelbaar. M’n eerste automatisch horloge was een Baume & Mercier Classima “open heart” die ik kreeg toen ik afstudeerde maar toen was ik nog helemaal niet echt bezig met horloges. Vele jaren later pas is de passie voor horloges echt begonnen, zoals zovelen was de eerste stap in het water een Seiko, met name een skx007j1 (uit Japan laten overkomen uiteraard). Gevolgd door de Sinn 556i als cadeautje aan mezelf na een succesvol eerste jaar van het nieuw opgerichte architectenkantoor. Die Sinn kwam er niet zomaar, neen, eerst uren en uren online artikels lezen, YouTube-filmpjes hier en daar, een forum of 2-3 raadplegen, jullie kennen het wel. De horlogepassie was nu echt begonnen, echter zonder nog echt andere aankopen te doen. Met de jaren meer en meer over horloges, merken, geschiedenis, verhalen, mechaniek beginnen lezen en ondertussen helemaal verslingerd aan alles wat met horloges te maken heeft.

Na een jaartje of twee-drie windstilte waarin niets werd gekocht (maar ik wel 1 horloge cadeau kreeg, een prachtige Junghans Max Bill bij de geboorte van onze eerste zoon) volgde vorig jaar een stevig opflakkering. De nakende 40e verjaardag zat daar zeker voor iets tussen. Iets kopen van het geboortejaar? Een Rolex, een Omega, een Grand Seiko? Iets architecturaal, Bauhaus ofzo? In aanloop naar de verjaardag zelf passeerden er heel wat horloge’s de revue, een tros Seiko’s van m’n geboortejaar kwamen zelfs in mijn bezit maar waren nog voor de verjaardag zelf alweer de deur uit. In een impuls werd een Autodromo Chrono LE gekocht maar die moest nog wat douanes her en der passeren. Catawiki (en de gevaren daarvan) werden ontdekt en ineens lag er een prachtige vintage Omega Seamaster op de deurmat. De Omega moest op onderhoud en de verjaardag kwam er aan, nog was hét horloge er niet.

Na veel wikken en wegen was er dan toch witte rook, de Longines Heritage Classic sector dial kwam als winnaar uit de bus. Een vintage geïnspireerd horloge met kleine seconden-register, rechttoe rechtaan blued hands, verschillende, interessante brushes als afwerking op de wijzerplaat, een uitgepuurde eenvoud in het ontwerp (een ontwerp van 80 jaar geleden!), een horloge van één van de oudste horloge-makers in de wereld, “echt iets voor een architect” (dixit mijn vrouw), kortom het perfecte horloge voor mijn 40e verjaardag. Nog steeds zeer blij mee en al veel gedragen, zelfs bij de geboorte van mijn 2e zoon. Die gaat dus nooit meer weg en komt in de vast collectie naast de Baume & Mercier en de Junghans Max Bill.

In mijn bescheiden horlogecollectie geef ik de voorkeur aan cleanere, verfijnde ontwerpen zoals de Junghans Max Bill handopwind ref. 27/3700.02 (zoals eerder gezegd van m’n vrouw gekregen bij de geboorte van onze eerste zoon), een Sinn 556i, een Longines Heritage Classic sector dial ref. L2.828.4.73.0. of een prachtige, vintage Omega Seamaster ref. 166.010 uit de jaren zestig. Maar zelfs met de aankoop van de Longines, de Omega 166.010 en de Autodromo bleek de honger nog niet gestild, vlak voor de zomervakantie kwam er als nieuw zomerhorloge (naast de skx007) nog een ‘Serica 4512 California’ binnen en begin van dit jaar werd er ook nog een prachtige Omega Seamaster Aqua Terra 1e gen ref. 2504.50 aan de collectie toegevoegd.

Met een baby die in en uit babystoeltjes moet worden gehaald, buggy’s die je moet opvouwen en een rondstuiterende kleuter met wie je ravot en die je in zeven haasten voor allerlei ongelukken wilt behoeden vind ik het wel moeilijk om de echte klassiekers te dragen. Ook al zijn ze in sommige gevallen ontworpen om tegen een stootje te kunnen, een kras is snel opgelopen. De Omega’s, Baume&Mercier, Longines en Junghans krijgen daarom minder tijd om de pols dan dat ik zou willen, laatst is het al Serica 4512 wat de klok slaat. Niet te duur, waterdicht tot 200m, prachtig zwarte, émail wijzerplaat, redelijke lume voor de nachtelijke uurtjes, een hele unieke en fijn dragende bonklip-bracelet, eenvoud in kast- en wijzerplaat, ontwerp design-wise een beetje een samenraapsel van ontwerpinvloeden (broad arrow bijv.) maar goed, je kan niet alles hebben.

Recent ben ik weer aan het kijken naar wat anders, een Omega 2254.50, een Speedmaster Professional, Speedmaster '57 Broad Arrow, misschien een Heuer Monaco … maar dan wel eerst een paar anderen de deur uit. De Omega Aqua Terra had ik bijvoorbeeld gekocht als upgrade van de Sinn, maar de Sinn ligt hier nog altijd. Voor je het weet ben je alleen maar aan het aankopen en niets aan het verkopen. Herkenbaar waarschijnlijk? Je hoort het, de microbe heeft me stevig te pakken :slight_smile: Zeer benieuwd wat de tijd nog brengt.

groeten uit Antwerpen,
Filip

84 likes

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van dit Nederlands talige Horlogeforum met Internationale allure. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Mooie collectie. Leuk introductie verhaal. Welkom. Veel plezier hier.

1 like

Filip: hartelijk welkom! Mooie introductie met een verfijnde verzameling. De Longines is voor mij zeer begerenswaardig!

1 like

welkom-home

1 like

Welkom hier bij HF !

1 like

Filip, welkom op HF!

1 like

Welkom :+1:

1 like

Welkom op HF, Filip! Leuk dat je ons zo meeneemt in je horlogereis! En mooie set horloges!

Een

is zeker gaaf! Maar daar moet je wel de pols voor hebben en hij is een stuk meer uitgesproken dan een Carrera. Heb je daar wel 'ns aan gedacht? Een jaar of twee geleden introduceerde TAG Heuer de ‘Glassbox’-serie. Er zijn meerdere varianten en ze combineren classic vibes (een mooie 39mm en looks die duidelijk terugverwijzen naar de '60s) met modern gebruikersgemak, zoals 80 uur gangreserve, 100 meter WR en robuust en fraai bol saffier. Daarbij is een leuk gegeven dat dit merk aan de wieg stond van de automatische chrono.

TAG Heuer Carrera Blue Glass Box Leather Strap Watch | Peter Jackson

TAG Heuer's Carrera Dato Gets a Glassbox Update and a Bright Teal Dial -  Worn & Wound

TAG Heuer Carrera 'Panda' Glass Box Chronograph Watch | Peter Jackson

Video Review: The TAG Heuer Carrera Glassbox Chronograph 39mm Black Dial

En sowieso een stuk minder saai en voordehandliggend dan de zoveelste

3 likes

welkom

houd je maar vast, het wordt een rollercoaster :smiley:

1 like

Welkom hier!

1 like

Welkom :partying_face: Mooie afwisseling in de huidige collectie

1 like

Welkom Filip!

Mooie introductie en verfijnde collectie!

Veel plezier op dit leuke forum!

1 like

Dag Ed,

Bedankt voor je reactie en de tip. Ja, wauw, die Glassbox-carrera’s zijn wel heel mooi, én met 100m WR, dat wist ik niet. Ik ben helemaal een fan van gepolijste, rechte indexes, rechttoe rechtaan wijzers en als chrono zeker een pak origineler dan de zoveelste Speedmaster Professional, binnenkort ga ik die zeker eens ergens gaan passen!

Als Heuer Monaco had ik de LE re-issue cs2110 in gedachten, mooi diep zwart, eenvoud in de wijzerplaat en met 38mm toch net iets kleiner dan de andere Monaco’s. Alvorens aan te schaffen zou ik die zeker eerst ergens eens moeten proberen maar die cs2110 is niet zo wijd verkrijgbaar.

Ik hou je op de hoogte.

1 like

Welkom op het forum. We hebben er zo te zien een échte verzamelaar bij. :grinning: Schitterende collectie. :ok_hand:

1 like

Graag gedaan en

ja, die heb ik ook, nog niet zolang geleden, omgehad en is idd een toppertje en mooie maat, voor een Monaco.

Happy hunting en ik zie het wel!

1 like

Welkom…:+1:

1 like

Wat een collectie, zeg. Keurig!

1 like

Welkom, prachtige collectie!

1 like

Welkom en prachtige horloges heb je al… :star_struck: :+1:
Dus ome Fil weet wat hij wil…
Nee mooie horloges en wens je veel plezier alhier…
Leuke tijd gewenst…

1 like