Even voorstellen - waar hou ik van - op zoek naar dresser

Ik ook !!!

1 like

Welkom! dankje voor die geweldige upload!!! :wink: :+1:

Het design kom van das “Reichsluftfahrtministerium” en zeker niet van IWC. Originele makers:
A. Lange & Söhne
Laco (Lacher & Co)
Stowa (Walter Storz)
Wempe (Chronometerwerke Hamburg)
IWC

In ieder geval is de term hommage niet zo geschikt in Flieger-land.

Prima keus, en past in elke collectie.

2 likes

Stowa een hommage noemen. Hoe durf je.:innocent:

Samen met laco, a lange en wempe gewoon tijdens de oorlog een producent van vliegers.

Verder wat @Hieronimus zegt. :grin:

2 likes

:fist_right:Helemaal waar ik had moeten zeggen “Alpina en Stowa vliegers”… alleen komen mi de huidige Stowa’s nog niet in de buurt van de IWC Fliegers van deze tijd. De huidige generatie Stowa Fliegers zijn leuk maar IWC Fliegers zijn geweldig mooi. Maar het is maar mijn persoonlijke mening hè:stuck_out_tongue_closed_eyes::wink:

1 like

Interessant! Is er ook een maker aan te wijzen die de basis heeft gelegd van dat ontwerp?

Ik snap nog steeds de prijs niet. Ik heb ze vastgehad en het is allemaal nogal underwhelming. IWC komt op mij over als overpriced. Voor 1700 Euro begrijp ik het, voor 3200 Euro niet meer.

EDIT: Even wat uitleg. De calibers zijn vaak gewoon ETA-gebaseerd, net als alle anderen. En de specs zijn ook niet dermate beter dat je er 3000+ ballen voor zou moeten betalen. Als je het dan zo bekijkt dan is een Damasko of een instap-Sinn gewoon een betere contemporaire Flieger voor het geld qua Unterdruckssicher, WR en kast.

Stowa en Archimede maken gewoon degelijke no-frills Fliegers voor een nog redelijke prijs, terwijl LaCo een varieteit van oorspronkelijke designs doen die mij niet bekoren maar toch ook z’n plaats hebben.

IWC slaat er een marketing slaatje uit door vrijwel hetzelfde te doen maar dan met een geiniger Sunburst op de wijzerplaat. Ze hebben het steeds over een Faraday kooi in de kast, maar nooit over DIN Normen of daadwerkelijke Gauss op hun website.

http://www.konradknirim.online.de/rlm1.pdf

Ja. Het Reichsluftfahrtministerium. :slight_smile: Wempe en A. Lange waren de eerste producenten, LaCo en Stowa kwamen er na 1937 bij, en IWC maakte sporadisch een Flieger voor zowel de Duitsers alsook de geallieerden.

Kortom, voor IWC was het een evidente side-gig.

Maar ik ben nog nooit een site tegengekomen die aangaf wie er bij het RLM verantwoordelijk was voor het ontwerp.

2 likes

Wat een mooi horloge is dat…:heart_eyes:

Opgelet! Er is hier een verwarring tussen de Duitse fliegers uit WOII en de IWC Mark reeks. IWC heeft inderdaad ook beperkt fliegers gemaakt, maar de IWC Mark reeks is oorspronkelijk begonnen op vraag van de Britse RAF. Vandaar het kleiner formaat (36mm origineel).

Meer info: https://monochrome-watches.com/an-ode-to-a-timeless-classic-the-iwc-mark-series/

Plus een IWC Pilot is inderdaad wat overpriced, maar het uurwerk (ETA 2892-A2) is een aanpassing van IWC op het ETA 2982 die ETA uiteindelijk overgenomen heeft als de A2. Dus het is wel wat meer dan “zomaar een ETA”.
Plus je leert de details appreciëren na verloop van tijd. De gepolijste rand aan de lugs, het gepolijste platte deel naast het bolle saffier met dubbele AR…

Of zoiets de prijs waard is? Is een horloge uberhaupt ooit meer dan 1000 euro waard? Het is wat de zot eraan geeft zeker? :slight_smile: Ik ben alvast heel tevreden met de mijne!

5 likes

Tsja… dat blijft een vraag. Aan kosten qua materiaal is natuurlijk elk horloge ‘over priced’. Maar IWC heeft naar mijn mening wel een grote aantrekkingskracht qua looks. Beetje dubieus is wel dat het verhaal achter ‘Le Petit Prince’ eigenlijk het sprookje is wat juist verteld dat luxe in deze wereld eigenlijk totaal niet belangrijk is.

3 likes

Zo, ik heb blijkbaar een stop uit het bad getrokken. Let wel ik ben maar een beginnend liefhebber en wil gewoon een mooi klokkie om mijn pols :flushed:.

Ik ga er ook niet mee vliegen, nou ja misschien als passagier in een 737.

1 like

Nee hoor, dat is het mooie van het forum: zoveel mensen met zoveel smaken en meningen hier. Daar worden we allen alleen wijzer van​:wink::+1: Het is overigens wel dat de Mark XVIII één van de mooiste horloges zijn die op die te koop zijn, mits je fan van leder bent​:grimacing::wink:

2 likes

Breitling!:wink:

1 like

Ook op staal !!! :face_with_raised_eyebrow:

:smiley::+1:

4 likes

Sssst…hou je mond jij​:stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

1 like

Ik heb nu een Sinn 856 op staal .
Technisch hoogstaand en waarschijnlijk beter dan de mark 16 op staal die ik had .
Toch blijf ik terugverlangen naar die mark 16

1 like

Neuh. Niet dat ze lelijk zijn, absoluut niet. Maar de mooiste, da’s teveel eer.

:slight_smile:

Dat dus.

Fliegers heuren natuurlijk op leer. Volgens het Reichsluftfahrtsministerium en de RAF dan toch. :slight_smile:

Die is ook mooier dan de 856. De 856 is lomp, onbehouwen en ziet er uit als gezandstraalde stopverf. Ik zeg terug kopen die handel.

Al is de Sinn inderdaad “beter” in de zin van sterker, steviger, etc. Vandaar ook het hoge toolwatch gehalte.

1 like

Ik geef de voorkeur aan staal, ook de 40 mm spreken me ook meer aan dan de orginele 55 mm :smile::+1:

1 like

De spijker op de kop !

1 like

Het is wel mijn voorstellende hè, en ik geef ook de voorkeur aan leer, dus hier geen stemmen meer voor staal😉

1 like