Even voorstellen - waar hou ik van - op zoek naar dresser

Na een paar dagen de site doorgespit te hebben heb ik mij aangemeld als junior lid. Ik ben 54 jaar en kan erg genieten van mooie dingen in het leven als design, stijl, techniek en ‘heritage’. Ik ben ook iemand die zich in details kan verliezen en daarom denk ik dat ik hier goed thuis ben.

Ik ben enorm geïnteresseerd in vintage (zal wel door mijn leeftijd komen). Zo heb ik een Gillette scheermes uit mijn geboortejaar, kan ik heerlijk mijmeren over fraaie merken als Heurtier, Beaulieu etc. Mijn probleem is echter wel dat ik heel moeilijk over onvolkomenheden kan heenkijken. Ik zou heel graag een Seamaster uit 1963 willen hebben, maar dan wel in mintconditie (in ieder geval niet met teveel ‘patina’).

In 1999 kocht ik een Tag Heuer Kirium chronometer die ik toen erg fraai vond, maar nu wat gedateerd, en een Monza (CR2111) reissue die ik nog steeds prachtig vindt. Mijn vrouw (zeker geen collector) heeft ook een Kirium (Quartz) en een Baume en Mercier Linea. Het is overigens gek hoe je tot een bepaald merk aangetrokken kunt voelen. In mijn geval is dat omdat ik als kind in een Fischer Technik clubblad een fraai model van een motor zag staan waar de bouwer een Heuer sticker op had geplakt. Dat model heb ik vaak nagebouwd, maar de Heuer sticker is er nooit gekomen.

Ik heb na die lange tijd nog wel een paar wensen voor uitbreiding. Denk niet dat ik een echte verzamelaar en flipper wordt, maar besef met terdege hoe verslavend een forum als dit kan zijn.

Naast Tag Heuer trekken de merken Omega en IWC mij het meest. Een Rolex hoeft voor mij echt niet (op een eenvoudige Cellini na misschien). Ben sowieso geen fan van duikers. Vroeger nog wel eens een Breitling gezien waar ik wel voor zou kunnen vallen, maar als ik het huidige aanbod zie sla ik ook dat merk over.

Op mijn wensenlijstje staan:

  • Tag Heuer Monaco Calibre 11
  • Tag heuer Carrera Calibre 6 (zilver met blauwe subdial)
  • Omega Speedmaster (de ville) vintage (als ie maar mooi genoeg is).
  • Meer algemeen een fraaie, maar eenvoudige dresser (goud of staal, maar in ieder geval met lederen band)

Tips, suggesties en inspiratie altijd welkom (en haal ik zeker uit de verschillende posts).

Waar het allemaal mee begon:

32 likes

Welkom op het forum.

Mijn eerste liefde:

Mijn beste,

Van harte welkom bij deze enthousiaste club van Horloge-Passionisten!!
Ik wens je hier een aangename tijd.:watch:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Welkom

Kan een gouden rolex DD van harte aanbevelen

2 likes

Zeker een mooi horloge, maar voor mij is de bezel (rand) al iets te druk. Over de kleur van de wijzerplaat heb ik nog een mening, donker of licht, wellicht toch liever het laatste.

1 like

:heart_eyes:

Welkom !!!

Dit is alvast opgelost :smile::+1:

7 likes

Welkom hier. En laat mij de eerste zijn die je een paar dress-keuzes aan de hand doet die niet uit Zwitserland komen:





Want ja, al die rare Zwitsers…

6 likes

Even een heel ander segment (ik ben niet de aangewezen persoon om on-topic te reageren hier haha) maar als je waardering hebt voor design, techniek en heritage (over stijl is de jury nog niet uit :joy:), moet je je eigenlijk eens in de geschiedenis van de Vostok Amphibia verdiepen. Ze zijn niet duur, zeker in vergelijking met het segment waar je je dresser in zoekt, maar erg leuk voor erbij.

3 likes

@Boetje
Dat kan je inderdaad wel zeggen ja. Helemaal in de roos. Eenvoudige*, maar stijlvolle kast en net een tikje franje door de fraaie wijzers en 5-minutenaanduidingen (die dingen hebben een naam die mij nu niet te binnen schiet. Junior lid he).
Ga direct eens kijken naar het aanbod. Nu al geen spijt dat ik mij heb aangemeld. Dank.

-> Gevonden, ook nog alleszins betaalbaar (790 euro, nieuw, gratis verzonden)
Zou ik dat durven bij zo’n Italiaan? Adviesprijs is toch 1870 euro. (Edit), de adviesprijs van deze 35mm versie is ‘slechts’ 1190 euro blijkt na wat beter kijken. Toch maar eens in levende lijve aanschouwen (in Lisse hebben ze er een).

*Mijn eerste klokje was overigens een Timex, gekregen voor mijn communie. Zo iets vind ik nou net te eenvoudig.

1 like

Welkom hier, succes en veel plezier met het uitzoeken! Een Speedmaster (Of Seamaster) komt er bij mij misschien ook nog eens een keer.

Mag ik dan een lans breken voor een Duitser?


Nomos Orion. :slight_smile:

4 likes

Mijn suggestie is een mooie SKX007, altijd goed.

2 likes

Omega Constellation pie pan.

1 like

Ja zo’n Pie Pan vind ik ook mooi, maar nog geen fraai exemplaar kunnen vinden (behalve met buitenissige prijzen).
Seiko of Grand Seiko spreekt me niet aan. Ben toch teveel een snob denk ik (sorry). Objectief gezien is die Grand Seiko (laatste foto) natuurlijk bijna identiek aan de Longines.
En die Nomos zou ik in het echt moeten zien. Ondanks de Bauhausverwijzing toch wellicht té eenvoudig gelijnd.

1 like

Tsja, vooral die laatste…:innocent:

@Coinman Welkom!

1 like

Wat een mooie introductie , van harte welkom !

Welkom :grinning:

Heh. Hehe. Hehehehe. :wink: Ik ga popcorn halen. Ik zou dat namelijk niet te hard roepen, dan krijg je adepten over je heen.

Longines kan natuurlijk niet aan Grand Seiko tippen. Zelfs een Rolex moet al erg z’n best doen om op dat afwerkingsniveau uit te komen, dus een mid-range Swatch, da’s te optimistisch.

5 likes

Eh… Op het gevaar af een gevaarlijke discussie te ontketenen, maar dan heb je nooit een Grand Seiko en zeker deze (SBGW253) in het echt gezien of in handen gehad… Dat is toch echt een andere categorie dan de Longines.

Als er ergens een drang naar perfectionisme is, is het wel bij de Grand Seiko’s. :slight_smile: