Even voorstellen - waar hou ik van - op zoek naar dresser

De Monza ter vergelijk.

5 likes

Het is voorlopig de SARB033 geworden (gisteren besteld op Ebay). De band zal te klein zijn voor mijn 20.5cm pols, dus er komt een (of twee, of
) lederen band bij. Ik twijfel nog over een deployment buckle. Die lijken after market toch anders te werken dan die bij mijn Tag Heuer horloges zitten.

Van harte met je nieuwe NA !

Dank, deze was in ieder geval niet zo duur, dus kan ik nadenken over en ‘sparen voor’ het horloge dat ik nu als zogenaamde grail beschouw:

1 like

Sorry, maar dan zou ik een blik op Stowa Fliegers werpen. De IWC pilots zijn leuk, mar ik snap de prijs niet.

Archimede en Alpina maken ook toffe Fliegers, en daar is nog de Oris 1918 re-issue. Allemaal goedkoper maar toch erg mooi.

Gefeliciteerd met de SARB. Altijd een verbazingwekkend waardige keuze. :grinning:

Ik vind die blauwe randjes op de wijzers niet geweldig en de blauwe dial van de IWC ook net iets mooier. Gek dat de kleine details zo belangrijk kunnen zijn voor een verder heel vergelijkbaar horloge. Deze IWC is trouwens 2400 euro, dus geen exorbitante prijs.

Helemaal mee eens
 eens een Prins irl gezien wil je geen Alpina of Stowa hommage hebben. Geweldig horloge deze IWC Mark XVIII😍
Maar €2400 voor deze topper
? Ben benieuwd waar die te vinden is voor dat bedrag

1 like

Ik ook !!!

1 like

Welkom! dankje voor die geweldige upload!!! :wink: :+1:

Het design kom van das “Reichsluftfahrtministerium” en zeker niet van IWC. Originele makers:
A. Lange & Söhne
Laco (Lacher & Co)
Stowa (Walter Storz)
Wempe (Chronometerwerke Hamburg)
IWC

In ieder geval is de term hommage niet zo geschikt in Flieger-land.

Prima keus, en past in elke collectie.

2 likes

Stowa een hommage noemen. Hoe durf je.:innocent:

Samen met laco, a lange en wempe gewoon tijdens de oorlog een producent van vliegers.

Verder wat @Hieronimus zegt. :grin:

2 likes

:fist_right:Helemaal waar ik had moeten zeggen “Alpina en Stowa vliegers”
 alleen komen mi de huidige Stowa’s nog niet in de buurt van de IWC Fliegers van deze tijd. De huidige generatie Stowa Fliegers zijn leuk maar IWC Fliegers zijn geweldig mooi. Maar het is maar mijn persoonlijke mening hù:stuck_out_tongue_closed_eyes::wink:

1 like

Interessant! Is er ook een maker aan te wijzen die de basis heeft gelegd van dat ontwerp?

Ik snap nog steeds de prijs niet. Ik heb ze vastgehad en het is allemaal nogal underwhelming. IWC komt op mij over als overpriced. Voor 1700 Euro begrijp ik het, voor 3200 Euro niet meer.

EDIT: Even wat uitleg. De calibers zijn vaak gewoon ETA-gebaseerd, net als alle anderen. En de specs zijn ook niet dermate beter dat je er 3000+ ballen voor zou moeten betalen. Als je het dan zo bekijkt dan is een Damasko of een instap-Sinn gewoon een betere contemporaire Flieger voor het geld qua Unterdruckssicher, WR en kast.

Stowa en Archimede maken gewoon degelijke no-frills Fliegers voor een nog redelijke prijs, terwijl LaCo een varieteit van oorspronkelijke designs doen die mij niet bekoren maar toch ook z’n plaats hebben.

IWC slaat er een marketing slaatje uit door vrijwel hetzelfde te doen maar dan met een geiniger Sunburst op de wijzerplaat. Ze hebben het steeds over een Faraday kooi in de kast, maar nooit over DIN Normen of daadwerkelijke Gauss op hun website.

http://www.konradknirim.online.de/rlm1.pdf

Ja. Het Reichsluftfahrtministerium. :slight_smile: Wempe en A. Lange waren de eerste producenten, LaCo en Stowa kwamen er na 1937 bij, en IWC maakte sporadisch een Flieger voor zowel de Duitsers alsook de geallieerden.

Kortom, voor IWC was het een evidente side-gig.

Maar ik ben nog nooit een site tegengekomen die aangaf wie er bij het RLM verantwoordelijk was voor het ontwerp.

2 likes

Wat een mooi horloge is dat
:heart_eyes:

Opgelet! Er is hier een verwarring tussen de Duitse fliegers uit WOII en de IWC Mark reeks. IWC heeft inderdaad ook beperkt fliegers gemaakt, maar de IWC Mark reeks is oorspronkelijk begonnen op vraag van de Britse RAF. Vandaar het kleiner formaat (36mm origineel).

Meer info: https://monochrome-watches.com/an-ode-to-a-timeless-classic-the-iwc-mark-series/

Plus een IWC Pilot is inderdaad wat overpriced, maar het uurwerk (ETA 2892-A2) is een aanpassing van IWC op het ETA 2982 die ETA uiteindelijk overgenomen heeft als de A2. Dus het is wel wat meer dan “zomaar een ETA”.
Plus je leert de details appreciëren na verloop van tijd. De gepolijste rand aan de lugs, het gepolijste platte deel naast het bolle saffier met dubbele AR


Of zoiets de prijs waard is? Is een horloge uberhaupt ooit meer dan 1000 euro waard? Het is wat de zot eraan geeft zeker? :slight_smile: Ik ben alvast heel tevreden met de mijne!

5 likes

Tsja
 dat blijft een vraag. Aan kosten qua materiaal is natuurlijk elk horloge ‘over priced’. Maar IWC heeft naar mijn mening wel een grote aantrekkingskracht qua looks. Beetje dubieus is wel dat het verhaal achter ‘Le Petit Prince’ eigenlijk het sprookje is wat juist verteld dat luxe in deze wereld eigenlijk totaal niet belangrijk is.

3 likes

Zo, ik heb blijkbaar een stop uit het bad getrokken. Let wel ik ben maar een beginnend liefhebber en wil gewoon een mooi klokkie om mijn pols :flushed:.

Ik ga er ook niet mee vliegen, nou ja misschien als passagier in een 737.

1 like

Nee hoor, dat is het mooie van het forum: zoveel mensen met zoveel smaken en meningen hier. Daar worden we allen alleen wijzer van​:wink::+1: Het is overigens wel dat de Mark XVIII Ă©Ă©n van de mooiste horloges zijn die op die te koop zijn, mits je fan van leder bent​:grimacing::wink:

2 likes

Breitling!:wink:

1 like