Even voorstellen, waar kan ik schroevendraaiers kopen?

Hallo allemaal,

even voorstellen! Vast geen verrassing, maar ook ik ben sinds een tijdje verzot geraakt op mechanische horloges. Fascinerend om zo’n ingenieus stukje techniek te zien draaien. Op dit moment draag een Steinhart 47mm type A Pilot en luister met veel plezier naar het getik aan de achterkant :slight_smile:

De volgende stap is zelf kunnen onderhouden… maar (nog) niet op mijn dagelijkse klokje. Daarom heb ik zojuist een (clone) 6497 op eBay gekocht, en zal de teleurstelling niet te groot zijn wanneer er wat door de kamer gaat.

Nu heb ik wel het een en ander aan (fijn) gereedschap door de jaren verzameld, maar een goede set schroevendraaiers zou zeker niet mistaan.

Heeft iemand een link waar ik (particulier) losse Horotec (of vergelijkbaar) schroevendraaiers zou kunnen krijgen? En wat zijn een beetje de standaard maten om mee te beginnen?

Hartelijk dank!
Ernst

8 likes

Welkom Ernst!
Voor goede schroevendraaiers zou je bijvoorbeeld even bij CousinsUK kunnen kijken.

Mijn beste,

Ernst, van harte welkom bij deze enthousiaste club van Horloge-Passionisten!!
Ik wens je hier een aangename tijd.:watch:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Cousins is een hele goede, maar de shipping is fors en credit card nodig. In Nederland kun je ook terecht bij VOF van de Gevel, die levert ook aan particulieren. Als alternatief kun je ook terecht op eBay, als je daar zoekt op Bergeon dan loop je vanzelf tegen Elisabethnogwat aan, een Franse verkoper die scherp geprijsd is.

Welkom en alvast veel knutselplezier gewenst!
Ik sluit me aan bij de anderen wat betreft het gereedschap.

1 like

Welkom Ernst!

Ernst, welkom op ons mooie forum.

Ik heb mijn horotecs via eBay gekocht, bijv https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.fr%2Fulk%2Fitm%2F400751590309

Welkom en veel plezier op dit forum.

Elisabethnogwat :wink: is verre van scherp geprijsd, vind ik… Helaas heeft ze vaak spullen die Cousins niet heeft, of niet wil verzenden (brandgevaar). Koop er dus toch ook wel 's wat. Ze levert uiterst netjes en goed verpakt.

Ik zou bij schroevendraaiers even diep zuchten en meteen de hele “range” van maten kopen, je zult ze uiteindelijk toch allemaal wel een keer nodig hebben. Ik heb (prima) Bergeons, maar als ik nu nieuw zou starten zou ik zelf toch ook Horotec overwegen.

Elisabeth is ook vrij prijzig met verzenden en soms zo langzaam… Vorige keer schroevendraaier setje besteld en na een maand nog niet eens binnen…

Van harte welkom :clap:

Pieter.

Zojuist “diep gezucht” en een range aan maten gekocht plus wat lensjes en een movement houder bij cousinsuk. Prima site, met voldoende keuze. En inderdaad iets goedkoper dan Elisabethnogwat.

Dank voor de suggesties!

2 likes

Weet je wat lollig is, heb laatst een vergelijk gezien tussen een Chinese Kloon en een ETA… Je gelooft het niet, maar de cloon was secuurder als de ETA.

ieder tandwieltje werd 1 op 1 vergeleken. En het commentaar van kijkers was dat de tandwielen close up zelfs scherper waren als het origineel…

Welkom op HF! Cousins levert in ieder geval snel, binnen ca 5 werkdagen meestal.

Opmerkelijk, heb je een link?
Ik zou als ik blind een kaal kaliber moest kiezen vooralsnog zeker een ETA verkiezen boven zelfs een Seagull, of Bejing, wat toch de betere Chinese fabrikanten zijn. Punt is dat zelfs van deze kaliber-bouwers ook geregeld batches “sub par” zijn, terwijl je van ETA’s een behoorlijk constante QC mag verwachten.

1 like

ff opgezocht. fyi :wink:

1 like

Ga anders eens op zondag 21 januari naar de rikketik beurs in Houten. Daar kan je van alles vinden, van klokken, horloges gereedschap en nog veel meer. zelfs een broodje kroket.

2 likes

Welkom Ernst, veel plezier hier!

Welkom Ernst, fijne tijd op HF gewenst!

Groeten Maichel

(Alleen een paar losse opmerkingen, niet lezen als een echt betoog:)

Die TC2824 doet op de timegrapher idd niet onder voor de ETA.

Wat je vandaag de dag vooral tegenkomt aan Chinese kalibers zijn vooral Unitas klonen (handwinders, in bv Panerai hommages), en ST19 chronografen). Deze kalibers kunnen behoorlijk in kwaliteit verschillen, afhankelijk van batch en horlogemerk. Er zijn zeker heel goede bij. Als het minder is zit het vaak in een problematische assemblage. Vooral smering, te veel, te schraal of helemaal niet(!)). Als je niet de onderdelen maar het hele kaliber onder de microscoop legt vind je nogal eens metaalslijpsel, huidschilfers of huidhaar, er wordt niet in echte cleanrooms gewerkt.
Ik lees ook nogal eens over slappe veren, die schraal gesmeerd zijn.

Waar ik nog niets over gelezen heb maar wat ik mezelf afvraag: voldoen alle verschillende legeringen die je in een kaliber gebruikt aan de gebruikseisen van met name hardheid, veerkracht en sterkte? Dat is een eisenpakket wat natuurlijk in vele decennia ervaring is bijgeschaafd. Alle staal is niet hetzelfde.

De vele microbrands die een automaat monteren kiezen als het geen ETA of Sellita is meeestal voor een Miyota. De TC2824 vind je nu vooral in het merk Seagull en in veel fakes ben ik bang.

Sorry voor de offtopix :smile:

1 like