Beste Forumleden,
Sinds '22 hier aanwezig en kwam er onlangs achter dat ik me nog nooit voorgesteld had, ondanks dat ik al enige tijd actief post. 42 jaar, woonachtig in het Rotterdamse en al jaren bezig met horloges.
De hobby heeft een paar jaar stilgestaan wegens een ingewikkeld traject met verbouwingen van huizen, rechtszaken en helaas de noodzaak om alle centen af te zinken in allerlei projecten met stenen (zucht). Voelde toch niet goed om horloges te bekijken terwijl er continu enorme bedragen heen en weer moesten. Echter hoewel even gepauzeerd is de liefde nooit bekoeld natuurlijk. Nu weer wat actiever aan het kijken omdat we aan het eind van de rit zijn gekomen met de stenenbedoeling: nieuw huis is geregeld, school voor onze jonge dochter uitgezocht, rust keert weder.
Zoals dat vast bij velen zo is gegaan is mijn collectie en smaak ontwikkeld vanuit de opbouw van kennis over tijd en een veranderende smaak met leeftijd. Het begon ooit met een simpele Festina duiker die mijn vader aan me gaf, welke nog steeds in bezit is als koningsdag en festival horloge op een fel oranje duikers band: de hele kast, uurwerk en banden zijn al eens vervangen, dus geen onderdeel is origineel, maar het blijft natuurlijk voor mij het horloge dat ik van vader kreeg. Het ding is ook de diepte in gegaan, mee tijdens PADI advanced naar 30M op curacao toen we op zoek gingen naar een Wo2 vliegtuig wrak. Overigens nooit gevonden, en doordat we eerst langs een golfbreker moesten zwemmen voor we naar diepte konden uiteindelijk buddy breathend weer boven gekomen.
Vanuit daar over gegaan op meer geavanceerd Suunto spul toen ik veel aan het duiken was, en ergens de sprong gemaakt naar de romantische wereld van mechanische horloges. Dat begon overigens met heel simpele eendagsvliegen van microbrands die ETA uurwerken in simpele kasten stopten aan het begin van mijn carriere.
Mijn eerste grail was een Speedmaster: al vele jaren las ik me in op alles van Omega, Rolex en andere grotere merken, maar wist uiteindelijk zeker dat ik een Speedy wilde. Pure romantiek, going to the moon. Nu was het slechts wachten op het nieuwe uurwerk⊠iedereen zinspeelde erop destijds dat die binnenkort zou komen, en inderdaad in 2021 kwam de 3861 eindelijk uit met een anti magnetisch uurwerk voor het eerst in een reguliere speedy, nieuwe bracelet, mooie taper en een prachtig uurwerk. Ik ben er direct voor gegaan. Omdat het mijn allereerste was ben ik volledig gegaan voor het romantische en een Hesalite aangeschaft. Trots als een pauw, en draag mn speedy nog zeer regelmatig.
Inmiddels een uitstap gemaakt naar wat niche horloges: ik heb een zwak voor vakmanschap en productie technieken die minder vaak voorkomen, dus zaken als een Kurono Grand Mori en Grand Feu emaille AnOrdain kon ik niet weerstaan.
Er gaan binnenkort ook de eerste examplaren verdwijnen uit de collectie (<10), vind van mezelf dat ik dat moet voor ik iets nieuws aanschaf, en ben heel diep de (young) vintage rabbithole aan het induiken: iets waar de collectieve kennis en kunde van het HF forum fantastisch voor is. Het is een heel prettige groep horloge fanaten hier, die altijd een helpende hand aanbieden. Ook erg mooi om te zien dat men net zo enthousiast kan zijn over iemand van 18 die zân eerste Tissot of Seiko aanschaft als iemand met wat meer jaren die als mijlpaal zijn of haar Grail weet te bemachtigen.
Welnu⊠wat voor wensen of grails heb ik dan nog? Teveel om op te noemen, en als liefhebber heb ik oprechte passie voor allerlei richtingen in de mooie wereld van horloges.
Japanners met hun diepe culturele historie van vakmanschap en Kaisen continue verbeteringen: een spring drive GS is een prachtig stuk echte innovatie die in uitwerking in âin het metaalâ zoân bloedmooie sweep heeft. Of wat denk je van het meer ouderwetse en totaal op het andere spectrum zittende vakmanschap van een monochroom grijze Naoya Hida? De Japanners maken dingen die altijd âeigenâ zijn en ik vind het vaak genoeg prachtig.
Militaire historie trekt me ook geweldig aan: een vintage Heuer 1550SG met rode tritium aanduiding markeert de koude oorlog en een Duitsland dat zich nu diep in Europa vestigde met haar Amerikaans geleverde luchtmacht. Een moderne CWC diver vind ik ook een prachtig stuk heritage met mooie proporties: de titanium diver van @pasd die hier veel langskomt is een heel gaaf ding. Als Omega fan kijk ik ook vaak genoeg verlekkerd naar een oude Seamaster 300M big triangle, hoewel die erg prijzig zijn tegenwoordig.
Dan Rolex⊠het kon me de langste tijd niet echt bekoren. De schaarste en gekte, de grijze markt. Maar het blijft toch een onuitwisbare titaan in de industrie. Als ik er ooit voor ga, dan wellicht diep vintage. DJ 6605 met heart markers of een DD 1803 met claw markers, echt van een andere tijd en in combinatie met die alpha hands oh zo mooi. Mogelijk zelfs in goud: ik begin er echt oud genoeg voor te worden.
Voor nu sluit ik af (vergeef me het lange verhaal en het overvloedige Engels, tweetalige opvoeding) en hoop ik hier nog vele jaren te leren, lezen en genieten.
All the best!