Even voorstellen

Hallo allemaal, ik ben Ivo. 37 jaar, uit Leusden.
Ik lees hier de afgelopen paar maanden al mee, en ik vond het zo ondertussen wel tijd om toch maar een account te registreren en me even voor te stellen.
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in alles wat mechanisch is, maar sinds een paar maanden is die interesse op horloges gefixeerd geraakt.

Mijn eerste mechanische horloge was een Seiko 5 SNXS73, voor €59,95 bij de kijkshop. (met een 7s26A)
Uit 4 vitrines vol met horloges (waarvan heel veel foeilelijk) sprong deze er voor mij uit. Een van de weinige die niet overdadig schreeuwerig was, netjes, en een echt merk.
Dat werd mijn dagelijkse klokkie, en daar heb ik ruim 3 jaar mee rondgelopen en gewerkt. Op het werk heeft deze toch wel een paar butsen en krassen opgelopen. Totdat de indice op 9 uur los kwam van de wijzerplaat en zich sinds dien achter de indice op 2 uur genesteld heeft. Daarna ben ik naar wat nieuws op zoek gegaan. (ook omdat het bandje van de SNXS zo nu en dan een haar uit je arm trekt, en na 3 jaar was ik dat wel een beetje zat).
Ik heb hem nog steeds maar draag hem niet meer. Hij ligt in de kast.

Dit is wat ik nu draag:

Sinds 2008 is de SMA161P “The Great Blue” mijn dagelijkse klok. Gevonden op ebay bij een Oostenrijks Schmuck und Heuer winkeltje. Ook al is het horloge uit 1995, hij was nog ongedragen. Elke kras is dus mijn schuld! (En nu ik foto’s heb gemaakt … ik mag hem ook wel eens goed schoon maken…)
Het is een kinetic met een 5J22 er in, met Auto-Relay functie. Dat is fantastisch. Als je je automaat op vrijdag avond af doet, en op maandag ochtend weer pakt dan staat je automaat stil. Deze kinetic ook, die gaat na 2 dagen op de spaarstand. Maar zodra je hem beweegt springt hij weer tot leven en zet hij de wijzers automatisch weer op tijd.
De wijzerplaat onder het saffier geeft een hele mooie spherische reflectie van het licht, waarbij er een extra diepte wordt gecreëerd. Heel mooi om te zien, maar helaas kan de camera dat niet vast leggen.
De kroon links is om de inner bezel mee te draaien. Alleen gaat deze kroon zo soepel dat de wrijving met de mouw van je shirt of trui voldoende is om de inner bezel rond te laten draaien, dus in de praktijk is het alleen maar mooi en werkt het niet.
Tot eind 2017 was dit mijn dagelijkse horloge, dus 9 jaar non-stop dienst.

En toen zag ik op internet een plaatje van de SARB017 Alpinist voorbij komen. Dat vond ik mooi! En hoe veel jaar liep ik ook alweer met hetzelfde horloge?
Na wat zoeken bleek de alpinist niet in Nederland verkrijgbaar, en het bandje zou slecht zijn. Ik had hem wel gevonden op ebay, maar ik twijfelde.
Maar de interesse was gewekt, en moest en zou een nieuw horloge. Dus ik ben wat verder gaan kijken naar wat ik nog meer mooi vond en kwam uiteindelijk uit bij deze SPR561, met een 4R36. Die vond ik ook mooi.
Gekocht bij Monsterwatches, met de optie om er een saffier er in te laten zetten.
Een mooie groene sunburst, een verhoging in de wijzerplaat en een oranje minutenwijzer en verder clean. Ik was wel een beetje ongerust dat deze met zijn 45mm te groot zou zijn voor mijn dunne polsjes, maar het kan nog net.

De dag nadat ik de SPR561 besteld had ging ik online op ebay, en kocht alsnog de SARB017 alpinist. Want dát was toch het horloge waar het me nou eigenlijk om ging.
Dus nu heb ik 2 groene, en dat vind ik helemaal niet erg!
Het bandje van de alpinist was inderdaad niet comfortabel, te stug. Koppig heb ik daar een paar weken mee rondgelopen in de hoop dat het bandje soepeler zou worden. Daarna maar een ander bandje van Hirsch … ook niet … Dus sinds vorige week heb ik een strapcode/MilTAT er op zitten (ook via Monsterwatches), en dat draagt echt véél beter. Ik denk dat stalen banden mijn ding zijn, of zo.

En omdat ik het niet kon laten, een SARB065 Cocktail time (ebay). Deze is vandaag afgeleverd, helemaal nieuw!
Ook hier van zou het bandje “slecht” zijn, maar eerlijk gezegd vind ik dat bij mijn eerste impressie heel erg meevallen, hij zit me prima. Ik denk dat ik verder ook geen spijt ga krijgen van de cocktail time.

Geen close ups van de SARB’s, want ik mag maar 3 foto’s plaatsen en die kennen jullie al.

Ondertussen betrap ik mezelf dat ik alweer verder aan het kijken ben … misschien moet ik eerst maar even een paar maanden van mijn nieuwste aanwinst genieten voordat er nog iets bij komt. Misschien dan wat anders dan Seiko?

15 likes

Welkom op HF!

Welkom hier!

Welkom Ivo, veel plezier hier!:+1:
Hij is fijn hè

2 likes

Welkom,

Die eerste foto is mooi voor dit topic. :sunglasses:

Zeer goede smaak! :ok_hand:
Welkom! :+1:

Welkom en leuk de great blue!

Mijn beste,

Van harte welkom Ivo, binnen de gelederen van dit veelzijdige HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Welkom en veel plezier op HF! :slightly_smiling_face:

Welkom Ivo!

Welkom Ivo! Heel herkenbaar allemaal. Vergeet niet te genieten van de dingen die je al hebt :wink:

Welkom Ivo,

Leuk verhaal en leuke horloges! Vooral de Alpinist is erg mooi.

Gr. Nils

Van harte welkom :clap:

Pieter.

hallo Ivo !

is de leren band bewust zo gemonteerd ?

Aller eerst, iedereen bedankt voor de warme verwelkoming!

@Floydian67
Jazeker (in het zonlicht doet hij het ook goed). Ik kreeg vandaag nog een opmerking van een collega over mijn SPR561. Hij was erg gecharmeerd over de cleane look, en het bolle saffierglas dat ik er in heb zitten.

@Dennis & @Ergo
Dank je! Geen dag spijt gehad van die The Great Blue!

@Racing-yellow
Hij kwam vanavond zo uit de doos van Seiko (ik heb hem vanavond net binnen). Ik had ergens gelezen dat het puntige eind van de band met opzet naar de drager toe gemonteerd is. Volgens de een omdat het in Japan onbeleefd zou zijn om mensen aan te wijzen met het puntje van het bandje … volgens de ander omdat de cocktail time er voor derden die er naar kijken dan cleaner uit ziet. Of de echte reden daar bij zit weet ik niet. Hoe dan ook, hij kwam zo gemonteerd, en ik heb er nog geen onvrede mee dus ik laat het voorlopig nog even zo.

3 likes

Van harte welkom op het enige echte Horlogeforum van de hele wereld. :sunglasses:

Heel veel plezier toegewenst hier!:+1:

Welkom en veel plezier op dit forum.

Ivo, welkom en veel plezier op ons mooie forum.

Mooi introductieverhaal, welkom en veel plezier hier!