Al een tijdje struim ik dit forum af en het leek mij even slim om mezelf voor te stellen.
Ten eerste mijn excuses voor eventuele spelfouten of een verkeerde zinsopbouw. Ik heb geen dyslexie (zo ver ik weet) maar vaak zie ik spelfouten pas een tijdje later. Meestal pas een tijdje nadat ik een bericht heb verstuurd.
Ik weet niet zo goed hoe andere forumleden dit doen maar ik deel mijn verhaal even in 2 delen in. Wie ik ben als persoon en hoe mijn liefde voor horloges begon.
Om te beginnen, mijn naam is Stijn en ik ben momenteel halverwege de 20. Naast horloges ben ik laatste tijd ook erg into the jazz. Ik merk dat de jongeren van deze samenleving (de ronnie flex & lil kleine generatie zullen we maar zeggen) weinig geeft om kwaliteit. Hoewel iedereen vrij staat om te doen wat ze willen vind ik het soms wel jammer om te zien waar we naartoe gaan als samenleving. Daardoor merk ik de laatste tijd dat ik de charme van de jaren 50/60 echt heel mooi vind. Jazz is voor mij een uitkomst om even het gevoel te ervaren van iets wat tijdloos is.
Met een glaasje whiskey en een sigaar in de hand kan ik echt enorm genieten van muziekanten als Chet Baker of Miles Davis.
Verder studeer ik film en ben ik een beginnend ondernemer in een tech bedrijf. Dus mijn agenda is laatste tijd erg vol dus ik probeer mijn vrije tijd zoveel mogelijk te vullen met iets waar ik echt plezier aan beleef.
De liefde voor horloges begon zo’n 3 jaar terug. Ik had nooit veel interesse in horloges totdat ik 2 vrienden had die destijds bezig waren met het verzamelen van bijzondere uurwerken. Doorhun was mijn interesse een beetje gewekt maar ik was nog niet om. Enkele weken later tijdens een dinner liet een vriend zijn nieuwe Tommy Hilfiger horloge zien. Kwa look vond ik hem heel tof. Zo erg zelfs dat ik later een vergelijkbaar model had gekocht. Hoewel ik nu nooit een fashion watch zou kopen was dit voor mij de eerste keer dat ik echt naar de juwelier ging met het idee ‘ik ga een horloge kopen’ ookal valt een fashion watch niet onder de categorie ‘echte’ horloges. Maar goed… je moet ergens beginnen zullen we maar zeggen.
Na een tijdje onderzoek gedaan te hebben was ik eigenlijk
niet meer zo tevreden met mijn ‘fashion watches’ en wilde ik een automatische uurwerk om de pols. Via het youtube kanaal Urban Gentry kwam ik de Seiko 5’jes op het spoor. Niet lang daarna verkocht ik mijn fashion klokjes en kocht ik een seiko 5. Nu is een seiko 5 vrij laag op de horloge ladder maar het is iets waar ik heel blij en trots op ben. De gedachte dat ik nooit een batterij hoef te kopen en het zich opwaardeert via mijn pols vind ik ontzettend leuk. Ook het idee van de mechanische werking vind ik veel charme hebben.
Nu ik nog studeer is mijn collectie niet heel groot (De seiko 5 en een Omega Seamaster Cosmic 2000) maar ik hoop wel hier mijn kennis te verhogen. En natuurlijk om uiteindelijk mijn collectie te vergroten. Ik laat mijn verhaal een beetje kort maar ben zeer benieuwd naar de mensen die hier ook lid zijn.
Seiko 5 is een prima instapper hoor, vraag hier op het forum voor advies en mensen zeggen seiko. Overigens kan ik het vinden in je muzieksmaak, jazz is heerlijk om naar te luisteren!
Hoi Stijn, welkom! Je Seiko en je Omega vormen al een prachtige verzameling! En je kan er steeds meer achter gaan komen wat je leuk en belangrijk vindt. Ik ben er inmiddels ook achter wat ik relatief onbelangrijk vind: spelling. Zolang je stukkies maar lekker leesbaar zijn, en dat zit bij jou volgens mij wel goed!
Er zijn hier leden die daar minder moeilijk over doen. Een op de pols gedragen ding wat de tijd weergeeft is bij mij al snel een horloge. Ik trek zelf de grens bij iedere dag op moeten laden, da’s belachelijk.
Zo ben ik ook ooit begonnen, bij een “It could happen to you: The best of Chet Baker sings” en “Kind of Blue”. De eerste twee echte jazzplaten die ik ooit kocht.
Dat hangt er vanaf hoe je de horlogeladder indeelt. Zo lang een mechanisch COSC horloge van 3000 Euro maar ternauwernood even accuraat loopt als een Kruitvat-quartz van 4,99 lijkt mij iedere indeling arbitrair. Da’s vaak inclusief de prijsniveau’s, die op mij ook vaak totaal willekeurig overkomen.
Ik hoop dat je bezig bent om een soort pre-paid dienst op te zetten in de tech sector.
Niks mis met hip-hop, maar van die gasten wordt ik helemaal lijp. Niet op een goede manier. Serieus, hoeveel auto-tune kunnen wij als maatschappij accepteren? Bah. Dan liever ouwe-lullen hip-hop.
Ja! Helemaal lekker! Leuke vijf! Is dat de originele band? Mooi geborstelde endlinks en zonder dat het gleufje tussen de schakels is doorgetrokken in een laf reliëfje. Rest van de band ook zo geborsteld? Mooi contrast met de gepolijste kast. Waar heb je deze vandaan joh? Ik herken het model helemaal niet.
@Fate_Amenable_To_Change dank voor de muzikale begeleiding, ik hoop dat het goed past bij Stijns entree hier.
Chet Baker sings is heerlijk inderdaad. Ga zo naar de Ahmad Jamal luisteren ben benieuwd.
En met hip-hop is verder niet zoveel mis. Maar inderdaad de auto-tune en soms de simpelheid is gewoon jammer. En dankjewel voor je bericht zal de punten onthouden haha.
Welkom op het Horloge Forum, mooi het gevoel voor Jazz, daarna volgt “klassiek”. Benieuwd naar een foto van je Omega (mijn favoriete merk). Bij huis draag ik vaak een SKX007, met waarschijnlijk hetzelfde uurwerk als jouw “5”, een prima horloge! Veel plezier hier gewenst.
Welkom Stijn,
Seiko 5 is niet onder aan de ladder.
Is nu sportief, was high end.
Hamilton Jazzmaster, echt iets voor jou. Heel veel keuze. Net als vintage, oneindige keus voor vaak leuke prijzen.
Sterkte !