Toch maar besloten op internet te gaan met mijn passie. Tot pak en beet een paar weken geleden was mijn passie voor horloges iets wat niemand iets aanging.
Mijn vader kwam naar NL eind jaren 60 voor zijn studie. Internationale geldtransfer was toen een stuk moeilijker dus kreeg hij van mijn opa een stalen Rolex Datejust (jubilee, witgouden Lunette) die hij onder alle omstandigheden kon omruilen voor een vliegticket terug naar huis. Een horloge als statiegeld en de magie van een Rolex was geboren.
Fast forward eind jaren 90. Net afgestudeerd kocht ik met een omega seamaster 300m voor 2000 gulden (910 euro). Rolex was beter volgens de verkoopster bij S&C maar bijna 3600 gulden voor een submariner was even onbereikbaar. Daarna over een timespan van pak en beet 20 jaar zijn erbij gekomen
Patek - Calatrava world time/Nautilus/golden ellipse
Omega -speedmaster pro/ seamaster 300m /seamaster 1200m
Rolex -seadweller/datejust/ vintage sub 1680/gmt/day date/Daytona/ vintage two tone sub
Iwc -Portuguese ratrappante/mark 16
Minerva -pythagore
Cartier -vintage santos dumont 7809/ tank louis
Jlc - master control/reverso/reverso sun moon
GS- vintage 8146-8000/ sbgv0011
Pam- titanium base/ luminor 40mm power Reserve
Ik benijd alle verzamelaars die een vaste patroon of preferentie hebben. Mijn horloges zijn wel van heel fors naar normaal en klein gegaan maar Rolex blijft toch een vaste plek houden. Als je maar 1 mocht houden? Ik geloof oprecht dat een submariner het meest complete horloge is. Natuurlijk zijn er betere, duurdere, complexere horloges maar als totaalpakket blijft de sub onverslaanbaar. Ik zwem nog regelmatig met mijn 1680 uit 1974, met geen enkele vintage zou ik het aandurven. Oh ja…een vliegticket krijg je er tegenwoordig makkelijk voor terug.