Dag allen,
Even voorstellen! Mijn naam is Enkay, bijna 25 jaar oud en momenteel een jaartje of 2 echt geïnteresseerd in horloges en alles eromheen. Bij mij is het nooit een kleine verslaving, het moet dan altijd direct alles of niks zijn
Na een tijd veel (anoniem) gelezen te hebben, heb ik toch maar besloten om een account aan te maken.
Toen ik 18 werd kreeg ik van mijn ouders (ik vond het destijds geweldig) een MVMT horloge cadeau. Destijds een nieuwe start-up met vrij anonieme, doch minimalistische designs. Ondanks de lage verkoopprijs en dus de niet geweldige kwaliteit, ben ik er nog steeds erg blij mee!
Maar toen kwam kwam ook echt de interesse bij mij om de hoek kijken. Mijn tweede bezit is tevens mijn meest trotse bezit. Een Rolex Oyster Perpetual 116000 ‘Domino’s Pizza’ in 36mm uit 2019.
Het verhaal van Domino’s Pizza is bekend denk ik, gelukkig hebben ze tegenwoordig geen vreselijke oude logo’s meer op de wijzerplaat zelf, maar het nieuwe logo op de oysterband. Hij herinnert mij aan het harde werken, waarmee ik heb verdient heb. Ik draag hem dan ook met trots, en gezien mijn nogal kleine polsen (16.2cm) is het 36mm formaat erg fijn! De Rolex is nu 2 jaar in bezit, en was destijds nieuw.
Momenteel is het in mijn ogen tijd voor een nieuw horloge. Zoekende naar een Diver, medium prijssegment, het liefst Swiss Made.
Gezien de lockdown is het lastig met passen, en ik ben toch een beetje bang dat het echt te groot gaat zijn voor mijn pols. Ik heb nu een aantal horloges op de lijst staan. Op korte termijn komt er tevens een duiker van Monsterwatches bij, vandaar dat er geen Seiko tussenstaan!
- Mido Oceanstar
- Tissot Seastar
- Doxa sub 200
- Longines Hydroconquest
- Certina DS
Eventueel nog een Oris Aquis of een TH Aquaracer, alleen zijn die qua kosten net iets prijziger.
Het nadeel van de Mido vind ik het feit dat er geen keramische bezel is. Maar ga ik dit na veel dragen echt sneller terugzien t.o.v een aluminium bezel?
De Seastar vind ik prachtig, alleen is die net weer wat groter dan de rest van het rijtje. Ook de band (stalen is mijn voorkeur bij alle in het rijtje) is van de genoemde horloges het minst.
De doxa is mooi, maar in het blauw/zwart wel wat anoniem. Tevens lees ik veel dat ze zeggen dat een Doxa wel in een fel kleurtje zou moeten, maar voor deze duiker is de voorkeur aan echt blauw/donker qua wijzerplaat en bezel.
De Certina is misschien wel een goed alternatief. Hier moet ik mij nog wat meer in verdiepen.
Tot slot de Longines, de 1500,- variant in het blauw is werkelijk fantastisch, en met 39-41mm misschien ook ideaal. Alleen qua prijs weer net wat duurder.
De 64H powerreserve en het ietwat duurdere uurwerk in de Longines is natuurlijk fantastisch. De Powermatic 80 in de Certina, Tissot en Mido ook. Hoe is de Doxa qua uurwerk verhouding? , kon het niet zo snel meer vinden maar dit was een ETA 2842-2 volgens mij. Zal zeker in vergelijking met de powermatics niet heel veel uitmaken dus.
Al met al: jullie tips of alternatieven hoor ik erg graag. Het is vervelend omdat er nu niks open is, en ik normaliter iemand ben die wel graag past (met Mido en Doxa is dit tevens wat lastiger!)
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet,
Enkay.