Even voorstellen

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Ik ben hier terecht gekomen vanwege een zakhorloge die ik van opa geerft heb. Ik wil het klokje graag terugbrengen naar oude glorie, maar ik weet niet hoe ik dat het beste aan kan pakken. Er spelen een aantal problemen mee. Als jullie mij kunnen helpen, dan zou ik zeer erkentelijk zijn. Kan ik hier wat vragen stellen?

Bedank,
Measwel

Hartelijk welkom, Measwel.

Goede foto’s van zo’n klokje doen het altijd goed (tu) Dat maakt het vaak een stukje duidelijker.

De mensen alhier zijn altijd bereid om je te helpen, dus roept U maar…

Effe heel snel: meestal ben ik er niet zo voor om een zakhorloge terug te brengen in nieuwstaat.
Je opa heeft de sporen erop gemaakt tijdens zijn leven en horen dus bij dat horloge. Bij een oud stuk mag er best wat patina op zitten, dat maakt het een mooi oud horloge Als het technisch goed werkt vind ik dat vaak meer als voldoende.

Hoe kan ik een foto plaatsen?

Lees dit maar even, zit in de FAQ

http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340,8340#msg-8340

welkom…

Okay, laten wij het proberen. Het eerste probleem; een gebroken urenwijzer:

Ik wil in ieder geval de wijzers herstellen. Hieronder een foto, hoe de wijzer heeft vastgezeten. Het is duidelijk te zien dat de wijzers alle drie van een ander materiaal gemaakt zijn. Ik vermoed dat de originele wijzers van goud waren, maar in de loop van de tijd vervangen zijn. Ze waren ook zwart geverfd, ik heb ze laten reinigen, maar ik ben niet blij met het resultaat. De minutenwijzer is misschien origineel, maar het lijkt donkerder van kleur dan de steentjes op de plaat. Ik denk dat het gewoon niet goed gereinigd is - overblijfselen verf - net als op de secondenwijzer. Zelf denk ik:
urenwijzer namaken en vervangen
minutenwijzer beter reinigen zodat de glans terugkomt (zelfde wordt als van de steentjes)
secondenwijzer beter reinigen en polijsten (zou deze origineel zijn?)

Andere dingen die mij opvallen, zijn de zwarte verontreinigingen op de wijzerplaat. Ik vraag mij af of deze op te schonen zijn. Zie bijvoorbeeld de stippen boven de tien, tussen de 3 en 4 en de strepen op de secondenplaat. De plaat lijkt emaille.

In de behuizing (zilver) zit een kleine deuk. Is deze uit te kloppen? Het uurwerk is onlangs nagekeken waarbij een gebroken asje is vervangen. Ik zie echter bruine vlekjes zitten op onderdelen waarvan ik bang ben, dat het roestplekjes zouden kunnen zijn. Zie onderste ‘brug’, als dat zo heet. Graag advies. Zie:

Tot slot zou het aardig zijn, om iets meer over het merk te weten te komen. Ik heb zeer uiteenlopende meningen gehoord over een mogelijk productiejaar. Dat liep uiteen van 1830 tot 1920. Op de behuizing staat Quartier Girard Brenets. Ik heb nog niemand kunnen vinden, die mij meer zou kunnen vertellen over dit merk…

Van harte welkom en veel plezier hier!

Welkom!!

Leuk horloge.
De stipjes die je ziet zitten in het emailleglazuur meegebakken, hier valt niets aan te verbeteren.
Bij de secondenwijzer zijn kleine haarscheurtjes zichtbaar, hooguit is er met een ammoniacbadje nog wat aan te verbeteren maar het ziet er al erg schoon uit.
De bruggen van het uurwerk zijn van messing en vermoedlijk nickel plated, het is niet ongewoon dat dit nikkel laagje er na vele malen reinigen wat af is gesleten, ik denk dat dat is wat je bedoeld met de roest?
Wat betreft de wijzers zou ik er niet teveel aandacht aan schenken, je zou de hele set kunnen laten vervangen.
Dit soort wijzers zijn relatief makkelijk verkrijgbaar, echter zijn ze tegenwoordig wel gestanst dus zijn ze niet zo 3 demensionaal als de oude.
Zit de glasrand er ook nog bij, deze is niet zichtbaar op de foto’s?

Hallo Mario,

Dank voor antwoord. Zie nieuwe draad die ik gepost heb. Ik zal daar de discussie verder voeren. Ik denk er niet aan om zomaar de wijzers te laten vervangen, als dit de originelen zijn.

Dit soort mooie foto’s voorspelt een mooie forumtoekomst :wink: