Even voorstellen

Ruim dertig jaar geleden, ik was toen een tiener, erfde ik van mijn grootvader een horloge. Hij was klokkenmaker en deed ook wel wat met horloges. Er waren acht kleinkinderen en na zijn overlijden vonden we nog wat horloges en we mochten er allemaal een meenemen. Ik weet al niet meer precies waarom, maar ik koos eentje met een blauwe wijzerplaat en chonograaf functie, want dat vond ik cool en ik kon me herinneren dat mijn opa het wel eens droeg.
Ik heb dat horloge toen af en toe gedragen, tot het bandje een keer los sprong, het ding op de grond kletterde en de dag aanduiding een geheel eigen leven ging leiden. Het verdween in een lade…

Een paar jaar later mocht ik van mijn ouders een cadeau voor mijn 21e verjaardag uitkiezen en aangezien ik geen horloge meer had, koos ik daarvoor. Na lang wikken en wegen werd het een van de eerste radio controlled polshorloges, een citizen:

Ik heb dat horloge nu bijna dertig jaar later nog steeds en draag het met enige regelmaat.

Later heb ik een wat robuuster horloge bijgekocht, zodat ik ook tijdens het klussen, vakantie vieren, zwemmen en andere bezigheden waarvoor ik de citizen niet wilde dragen, een horloge had. Dat werd een Casio G-Shock solar:

Ook dat horloge draag ik nog regelmatig, al gebruik ik voor sporten tegenwoordig een Garmin XT735, maar dat telt niet als echt horloge heb ik begrepen :wink:

Een jaar of twee geleden droeg een collega op het werk een horloge dat ik meteen herkende, bijna dezelfde had ik ook ooit van mijn Opa geërfd! Hij vertelde vol trots dat dat een Seiko Pogue was met een heel verhaal erbij en toen pas realiseerde ik me dat ik nog best wel een gaaf horloge thuis had liggen, een 6139-6002. Ik heb het toen door Jan Ubels in Bredevoort helemaal in orde laten maken (kan hem van harte aanbevelen!) waarbij alles origineel is gebleven op het glas en bandje na en het rad dat de datum aanduiding verzorgd. Alle originele onderdelen heb ik er nog bij. Volgens mij wordt dit type ook wel een ‘Cevert’ genoemd en het is er een uit ‘71, zowel op nummer als met de aanduiding Waterresist 70m op de wijzerplaat:

Ik draag de Seiko eigenlijk alleen op bijzondere gelegenheden of soms op kantoor. Omdat het van mijn Opa is geweest, is het van onschatbare waarde.
Om toch wat vaker een wat mooier horloge te dragen, ben ik op zoek gegaan naar een modernere Seiko die me doet denken aan de 6139-6002. Het moest dus een automaat zijn, met blauwe wijzerplaat en ‘pepsi’ bezel. Al snel kwam ik uit op een SKX009 of een SPRD53K1, waar me de SKX het meeste aan sprak. Een paar weken later viel mijn oog op een advertentie op een online verkoopsite en kwam al snel tot een deal met vaste forumgebruiker @Mipnick, waar ik gisteren deze geheel originele SKX009K1 heb opghaald:

Het was ook @mipnick die mij tipte over dit forum (waarvoor dank Yannick, ook voor het fijne zaken doen). Ik heb hier vandaag wat rondgestruind en ik ben een beetje bang dat het niet bij de huidige horloges zal blijven…

38 likes

Welkom Joep! Leuk dat je je uiteindelijk hebt aangemeld en die 6139 is super gaaf (maar dat zei ik bij de overdracht van de skx al :grin: )

Have fun here :+1:

1 like

Welkom en veel plezier op het forum!

Welkom! En wat een mooi aandenken aan je opa!!

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club van tijd-kunstenaars!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Welkom … ai mooie seiko’s :yum::+1::+1:

Welkom…:+1:

Welkom.

Welkom op HF, Joep! Leuk introductie en ontzettend gaaf, die 6139! Mooie keuze trouwens voor een leuk, praktisch en zorgeloos horloge, een SKX!
Maar ik ben bang dat je gelijk krijgt. Hier rondhangen is een garantie voor nog veel meer horloges. Dus ga maar vast een mooie en ruime horlogekist aanschaffen! :wink:

Welkom en henieten van al het moois hier. Prachtige Seiko trouwens :+1:t2:

Welkom bij de club Joep.

Welkom :+1:

Van harte welkom!

Welkom op HF!

Welkom! Gaaf die 6139 :ok_hand:t3:

Welkom hier :+1:

Welkom hier.

Welkom😁

Welkom en een prachtige Seiko…zeker met het verhaal erbij :ok_hand:t2: …Veel plezier op HF :+1:t2::smiley:

Mooie Citizen trouwens :ok_hand:t2:…Ik heb deze nog liggen en tikt ook vrolijk verder :blush:

2 likes

image