Even voorstellen

Welkom op HF, Bert!
Leuk man, een mooi nieuw horloge voor je 50e verjaardag! En met 500 Euro kun je op zich een prima horloge kopen. Maar, zoals gezegd, een nieuwe mechanische chono wordt wel 'n probleem en zelfs gebruikt wordt lastig, met genoemd budget. Zelfs de keuze in quartz chrono’s is niet heel groot. Als je kijkt bij merken zoals Tissot, Certina, in ieder geval. Misschien dat je inderdaad bij Seiko nog wel slaagt en hierboven al genoemd: Yema. Ik heb volgens mij niet gelezen of gebuikt überhaubt een optie is, trouwens. :thinking: Dan wordt het voor een quartz in ieder geval al makkelijker. Maar ook dan zal het nog een uitdaging blijven om iets mechanisch te vinden voor minder dan 500 Euro en houd dan ook rekening met extra kosten voor een service en eventueel een reparatie.
Dat gezegd hebbende moest ik nog even denken aan de Seagull 1963. Eigenlijk de enige nieuwe mechanische chrono die ik kan bedenken.


Echter, deze is 38mm en een handwinder. Dat moet je natuurlijk willen. Hoewel ik me dan, m.b.t. de maat, afvraag waarom je in godsnaam zo’n groot horloge wil? Dat is echt een beetje 2005, hoor. :wink: Als ik bijvoorbeeld de Bulova op jouw pols zie (ja, ik weet het, een wristshot doet een horloge altijd wat groter lijken), dan denk ik: volgens mij staat een horloge van maximaal 40mm jou veel mooier.

Succes en veel plezier in ieder geval met het vinden van jouw ideale horloge!

1 like

Welkom :+1:t2:

1 like

Welkom op het HF :+1:t4:

1 like

Dank je voor het advies TagEd! Een handwinder vind ik geen enkel probleem. En qua grootte ga ik nu wel twijfelen wat geschikt is voor mijn pols. Net even opgemeten: de omvang is 17 cm. De Seagull spreekt me qua uiterlijk wat minder aan dan wat ik tot nu toe heb bekeken. Ik vind de achterkant geweldig mooi. Minder geslaagd vind ik de crèmekleurige wijzerplaat aan de voorkant en de gekleurde wijzers. Smaken verschillen…

1 like

Een chrono in deze prijs categorie zou ik adviseren een quartz te nemen.
Reden daar voor is omdat je dan een veel grotere keuze hebt.
Aangezien je hem 10 jaar gaat dragen zou ik er één kiezen die meerdere smoelen heeft. De Hamilton met zwarte wijzerplaat kan elk type band aan.

Bij een Hamilton AD krijg je ook nog 10% korting aan de balie.

1 like

En welkom op het forum :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Bert, welkom op HF!

1 like

Welkom!

1 like

Dank je Dave voor je uitgebreide antwoord en adviezen. Een tweedehands horloge vind ik geen probleem, mits in goede staat, maar mijn vrouw geeft me liever een nieuw exemplaar. Dus op termijn misschien de eigen portemonnee trekken voor een mooie tweedehandse Speedmaster.

1 like

Welkom en veel leesplezier :+1:

1 like

Welkom!

1 like

Welkom op het forum :grin:!

Een mechanische chronograaf voor 500 euro is wel een uitdaging, maar kennelijk ook geen must. Voor het dubbele bedrag zou je wel al eens kunnen kijken bij Steinhart. Een betrouwbare leverancier (zeer goede klantenservice)'van fraaie horloges tegen een redelijke prijs. Steinhart gebruikt bekende uurwerken in zijn horloges waar je bij een andere fabrikant (Tissot, Longines of Hamilton) zomaar het dubbele voor moet neertellen. Steinhart is Big Bang for the Buck!

Succes met jouw keuze en veel plezier op het forum

1 like

Hallo Tempus, Steinhart was me al eerder getipt, maar deze chrono was me niet opgevallen op de site. Echt een geweldig mooi horloge! Helemaal wat ik zoek. Ik zal mijn vrouw vragen nog even goed door te sparen tot mijn 50e (april 2023). Thanks!

1 like

Welkom :hugs:!

1 like

2 likes

De Tissot is ver boven het budget, maar aangezien ik in 1973 geboren ben, is dit horloge natuurlijk wel het ultieme cadeau voor mijn 50e verjaardag, een Tissot Heritage 1973. Dit horloge is fors (brede randen vind ik wat minder, ook oranje en blauw spreekt me minder aan). Een gulden tussenweg is de Steinhart Chrono, en ik vind de Steinhart persoonlijk veel mooier. Dat is een stijlvoller horloge dat in mijn ogen tijdlozer is dan de Tissot. Maar desalniettemin blijft de Heritage 1973 wel het ultieme cadeau natuurlijk, vooral vanwege de naam :slight_smile:

Door de vele goede adviezen heb ik inmiddels flink het internet lopen afspeuren en ben ik bij meerdere juweliers binnengelopen om te passen. Door het passen, ging ik me steeds meer ergeren aan de quartz klokjes. De seconden tikken letterlijk weg. Tik, tik, tik. En als je dan vervolgens een automaat gaat passen: het mechanische klokje loopt zoveel mooier… De Bulova Lunar Pilot is daar dan wel een uitzondering op, vanwege de 262 kHz ‘oscillatiefrequentie’ waardoor dit Quartz horloge 16 bewegingen per seconde kan maken. Staat nog steeds op mijn lijstje, vanwege de gunstige prijs. De grootte van de Bulova vind ik nog wel steeds een nadeel.
Door het vele passen en bekijken van de mooie klokjes, kon ik me echter niet bedwingen. Via Amazon kwam ik uit op een mooie aanbieding: de Orient Kamasu. Van 449 voor 191,99 euro. Geen chronograaf, maar wel een automaat, met zwarte wijzerplaat, geschikt om mee onderwater te zwemmen en een grotere maat!

En de chronograaf staat nog steeds op mijn lijstje. De Orient was puur om mijn ‘honger’ te stillen. Voor deze prijs kon ik 'm niet laten liggen.

Zie hier mijn nieuwe aanwinst:

1 like

Gaaf hoor… ik heb hem ook recent in het zwart gekregen. Tis een beauty.

Deze maand ben ik 50 jaar geworden en heb ik van mijn vrouw een bijzonder mooi horloge cadeau gekregen!
Ik heb haar aangegeven welke horloges ik nu mooi vind, ook omdat mijn wensen iets zijn gewijzigd na de eerste post n dit topic van september 2022. Mijn wensen van destijds staan helemaal bovenaan dit topic.
Uiteindelijk heb ik een tweedehands Hamilton Khaki Field handwinder van 42 mm gekozen. Tweedehands via HF gekocht van NielsV. Tegen een goede prijs en als nieuw!


En waarom dan een ‘simpel uurwerk’ van Hamilton en geen chronograaf? Dat komt helemaal door de serie The Last of Us. In deze HBO serie komt een horloge voor, dat me direct enorm aansprak. De hoofdpersoon, gespeeld door Pedro Pascal, heeft in het begin van de serie een kapot horloge. Zijn dochter laat het horloge repareren en geeft hem dat cadeau als verrassing voor zijn verjaardag. Even daarna verandert de wereld in een post-apocalyptische wereld door een schimmeluitbraak waardoor veel mensen veranderen in een soort van zombies en er verder van alles misgaat. Dochterlief komt te overlijden. En de hoofdpersoon volg je op zijn verdere avonturen door alle ellende. Zijn horloge houdt hij steevast om. Het klokje gaat op den duur kapot, met een barst in het glas, maar hij houdt het horloge om zijn pols ter nagedachtenis van zijn dochter. Ik vind het een mooi verhaal en bovendien ontroerend hoe hij het horloge koestert. En: ik was op slag verliefd op het horloge.
Nu is het geen Hamilton klokje dat hij draagt, maar het lijkt er wel op. De meningen op verschillende sites zijn verdeeld over welk horloge hij nu precies draagt. Maar goed, ik vind de Hamilton Khaki Field er heel dicht bij in de buurt komen.

HF gebruiker NielsV had de Hamilton Khaki Field op een stalen band een aantal weken geleden te koop gezet in de Horlogemarkt op HF. Ik vind de Hamilton Khaki Nato band (groen) beter staan bij het horloge, dus ook deze band heb ik erbij gevraagd (en gekregen) op mijn verjaardag.

Ik ben helemaal blij met mijn nieuwe aanwinst. Het draagt heerlijk. En ik kan nu elke post apocalyptische wereld aan :wink:

1 like

Welkom! Ik heb zelf ook de bulova lunar pilot en hij is prachtig. Quartz stoort mij persoonlijk niet. De grootte is wel een ding maar ik kan het net hebben.