Hoi allemaal, ik ben sinds een paar uur lid van dit forum, en heb al een aantal weken genoten van de vele leuke verhalen en prachtige foto’s.
Mijn naam is Wilbert Berendsen, 52, musicus van beroep en ik was al in de begintijd van het World-Wide Web actief op internet. Programmeren doe ik vanaf mijn 14e als hobby, en sinds enkele jaren doe ik ook dat beroepsmatig.
Mede daardoor is mijn nog oudere hobby: klokken en horloges weer aan een opleving bezig. Tussen mijn 12e en 17e haalde ik oude horloges uit elkaar en zette ze weer in elkaar met wat kleine schroevendraaiertjes, soms lukte het om om kleine storingen te verhelpen. In die tijd dacht ik nog dat die prachtige uurwerkjes allemaal zouden verdwijnen door de komst van het kwartshorloge. Maar wat leuk om te zien dat er nog steeds zoveel schitterende horloges te koop zijn, en even zoveel mensen van wie nog steeds de harten sneller gaan kloppen bij het zien van horloges met prachtig afgewerkte kasten én mechanieken.
Ik droeg in de 80er jaren vaak afgedankte en opgeknapte horloges, kreeg toen ook een digitaal kwartshorloge dat ik nog steeds heb. Ca 2004 kocht ik mijn eerste “echte” horloge, een Tissot le locle automaat met een grote witte wijzerplaat. Kort geleden kwam daar een Orient bij, RA-AC0M04Y10B, met een mooie volle retro uitstraling, en nog korter geleden kon ik nog een Seiko SRPD97 “Japanese garden” te pakken krijgen. Die draag ik nu het meest. Wat een prachtig ding!
Nu heb ik nog verschillende oude horloges al die tijd bewaard (die in de jaren 80 al oud waren). Die laat ik binnenkort wel opknappen, er is een Omega seamaster van mijn vader bij, en een heel oude Junghans handopwinder van een opa, en een Seiko 7005-7012 uit circa mijn geboortejaar die met een nieuw glas prachtig zal ogen.
Mijn droom op horlogegebied is een Grand Seiko spring drive. Wat een prachtige technologie is dat!
Welkom, Wilbert! Leuk dat je je hobby van lang geleden met ons komt delen. De fascinatie voor uurwerken leeft gelukkig bij vele anderen. En Grand Seiko Spring Drive (m’n autocorrect herkent de woordenreeks) is ook voor mij een wenslijst dingetje.
Veel plezier hier!
En dit is die oude Seiko. Het glas zit vol krassen en barsten, maar daaronder is de plaat nog heel mooi volgens mij. Het ca 50 jaar oude uurwerk loopt nog prima. Als kind bestudeerde ik het al en was onder de indruk van de slimme “magic lever” waarmee de rotor de veer langzaam opwindt.