Goedendag forumleden,
Leuk dat ik deel kan uitmaken van dit illustere gezelschap van horlogeliefhebbers. Met trustlevel 1 op zak tijd om me even voor te stellen. Ik ben 64 jaar oud, getrouwd en heb een grote belangstelling voor gereedschap, vak(hand)werk en ben een enthousiast doe-het-zelver. Ik werk als business devellopment manager en accountmanager bij een ICT-bedrijf.
Al enkele maanden ben ik gegrepen door mechanische horloges. Op Youtube volg ik filmpjes van Wristwatch revival, Chronoglide en Watch Repair Tutorials. Enthousiast geworden besloot ik te onderzoeken of dit een hobby is die ik kan en wil uitbouwen. Na de aanschaf van het nodige basisgereedschap dan ook de stoute schoenen aangetrokken. Via Marktplaats twee lopende zakhorloges gekocht en deze volledig gedemonteerd. Zakhorloges, omdat de verschillende onderdelen hiervan groter zijn dan van polshorloges. Hoewel, dat viel met de schroefjes best nog tegen.
Veel foto’s gemaakt om houvast te hebben bij het opnieuw monteren. Daarbij nog niet echt rekening gehouden met schoonmaken en smeren, omdat ik vooral benieuwd was naar het weer correct in elkaar zetten van het uurwerk. Het heeft wat tijd gekost, maar het uurwerk kreeg weer vorm en liep ook weer. Niet zo soepel als voor de demontage, maar ik was er al erg blij mee. Het ligt nu weer uit elkaar om het beter te doen.
Naast de belangstelling voor mechanische horloges is mijn voorliefde voor goed gereedschap wel een valkuil. In de horlogewereld kun je voor iedere denkbare stap of onderdeel een verscheidenheid aan gereedschappen vinden die, wanneer je ook van kwaliteit houdt, je banksaldo rap doen krimpen. Zeker voor het repareren van uurwerken is dat in de hobbysfeer eigenlijk niet te rechtvaardigen.
Via Youtube kreeg ik voorstellen van filmpjes over het zogenaamde modden van horloges. Ook daar werd ik erg enthousiast over. Horloges die ik zelf erg mooi vindt zijn bijvoorbeeld de Tudor Black Bay Pro en de Grand Seiko Snowflake. Mooi maar prijzig, dus ook maar eens gekeken of ik zelf niet een horloge zou kunnen samenstellen met dezelfde look & feel.
Ik wacht nu op een zending van Namoki. Een eerste simpel bouwproject om te testen of het wat is. Zo ja, dan wil ik daarna een Tudor Black Bay Pro hommage maken. Uiteraard houd ik jullie hiervan via het forum op de hoogte.