Na een tijdje vooral rond gekeken te hebben op dit forum leek het mij de hoogste tijd om mezelf even netjes voor te stellen.
Ik ben Thijs, 28 jaar en woonachtig in Amersfoort. Mijn eerste contact met een “serieus” horloge was toen ik ongeveer 15 jaar geleden een Casio Worldtimer kocht in de Kijkshop (die waren toen nog niet failliet). Het is een beetje moeilijk te zien op de foto maar dat horloge beloofde mij een batterijduur van 10 jaar, die belofte is inderdaad waar gemaakt aangezien ik hem pas één keer heb verwisseld. Ik moet zeggen dat ik hem momenteel alleen nog gebruik als beater tijdens het klussen. Pas bij mijn tweede aankoop in 2015 (een Seiko 5) begon de hobby echt, mede door de glazen achterkant waardoor je het uurwerk kan aanschouwen, ook al is er niet heel veel bijzonders te zien. Het hardlex glas aan de voorkant stelt overigens ook niet heel veel voor, dus dat heb ik al een keer laten vervangen door gebold saffier glas. De Seiko 5 is wel een echte strap monster (vaktaal geleerd van TGV/The urban gentry), het liefst draag ik hem op de Bond-nato waarmee jullie ook meteen een idee krijgen van mijn tweede hobby.
Door de jaren heen heb ik mijn collectie geleidelijk aan uitgebreid, en heel af en toe ook uitgedund. Ik heb niet echt een specifieke smaak maar wordt wel gelukkig van horloges die voor relatief weinig, relatief veel bieden. Zo heb ik een keer op een Kroatisch marktje een vintage verguld dress watch gekocht voor omgerekend €35 die ook nog eens nauwelijks tijd verliest. De Vostok Amphibia is nog zo’n voorbeeld, voor nog geen €100 heb je een bullet-proof duikhorloge (geldt ook voor de G-Shock Mudman trouwens).
De Certina DS Diver ben ik ook blij mee. Ik weet dat puristen geen fan zijn van het Powermatic 80 uurwerk maar voor iemand die graag een beetje afwisselt is het toch wel erg handig als hij nog loopt na een weekendje in de la. Mijn laatste aankoop was de Nivada Grenchen Chronomaster, ik wilde al best lang een mechanische chronograaf. De eerste keer dat ik hem bestelde stopte hij er na een paar weken ineens mee. Gelukkig is de klantenservice uitstekend en kreeg ik meteen een vervanging, die loopt tot op heden gewoon goed.
Dan nog even de toekomstplannen. Ik ben op een punt gekomen dat ik wel genoeg horloges heb, maar er komen natuurlijk altijd mooie dingen voorbij. Mijn streven is wel om vanaf nu een “one in, one out” beleid te voeren. Iets dat redelijk hoog op mijn wensenlijst staat is de nieuwe Maen Manhattan 37 ultra thin (ook ik ben vatbaar voor de trend van geïntegreerde armbanden). Wat plaats moet gaan maken weet ik nog niet.